پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
  • یکشنبه 2 مهر 1402 08:26
جستجو
Close this search box.
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

شارباغ حضرت فاطمه زهرا (س)، پروژه بازآفرینی شهری یا نمره ضعیف دیگری در کارنامه شهرداری؟

امیر میراحمدی نویسنده: امیر میراحمدی
شنبه 28 فروردین 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

احداث پروژه های بزرگ مقیاس مانند شارباغ که اعداد و احجام دهان پر کن دارند در مدیریت شهری تهران ید طولایی دارد. در حالی که مدیریت شهری فعلی یکی از بزرگترین اهداف و دستاوردهای خود را تعریف و احداث پروژه های کوچک مقیاس که با محلات و مناطق شهری ارتباط دارد مطرح کرده بود، به تازگی از پروژه 27 هکتاری شارباغ یا باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، که قرار است روی تونل راه آهن تهران-تبریز به طول 9 کیلومتر و عرض 30 متر را بپوشاند به عنوان بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری تهران نام برده است.

شارباغ حضرت فاطمه زهرا (س)، پروژه بازآفرینی شهری یا نمره ضعیف دیگری در کارنامه شهرداری؟
تصویر 1: تصاویر سه بعدی از طرح پروژه باغ راه حضرت فاطمه (س) که به نظر نمی رسد بهره ای از کانسپت و طرح باغ ایرانی برده باشد.

اهداف ابر پروژه شارباغ

اهداف پروژه، تاثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کم برخوردار، رونق گردشگری، افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق 9 و 17 و 18 شهر تهران و نهایتا اقدامی در راستای شعار «تهران، شهری برای همه» و کاهش شکاف اجتماعی بیان شده است. اهداف بزرگی که مشخص نیست چگونه در قالب چنین پروژه ای می تواند تامین شود. با برگزاری مسابقه طراحی بین المللی برای این مجموعه و تاکید شهردار تهران بر عظمت و منحصر به فرد بودن پروژه، ظاهرا مدیریت شهری اتکای خود به اقدامات کوچک مقیاس و نقد پروژه های بزرگ شهری را از دست داده و در آخرین ماه های حضور خود در جهت عکس شعارهای اولیه گام برداشته است.

بیشتر بخوانید - Read More

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

شارباغ حضرت فاطمه زهرا (س)، پروژه بازآفرینی شهری یا نمره ضعیف دیگری در کارنامه شهرداری؟
تصویر 2: کیفیت پایین ساخت، مقیاس بزرگ و غیرانسانی فضاهای طراحی شده، عدم تعبیه دسترسی پیاده و بی ارتباطی مجموعه با بافت شهری پیرامونی در بخش های اجرایی پروژه دیده می شود.

به نظر می رسد اقدام مدیریت شهری برای بهره گیری از اسامی ارزشمندی چون نام بانوی اسلام و یا ایجاد خاطره انگیزی با عناوینی چون شارباغ یا باغ راه که بتواند با ذهن مردم ارتباط برقرار کند، تلاشی برای اعتبار بخشیدن به پروژه و مهر تاییدی بر تعریف آن بوده است. پروژه ای که اقدامات عملی و اجرایی آن نه ارتباطی با مفاهیم باغ ایرانی برقرار می کند و نه پاسخگوی اهداف و ارزش های مطرح شده قبلی است؛ در حالی که ارتباط پروژه شارباغ حضرت فاطمه (س) چه از نظر شکلی و چه مفهومی با موضوع بازآفرینی شهری مشخص نیست،

واگذاری آن به معاونت فنی و عمرانی از سوی شهرداری تهران، تاییدی بر ناهمخوانی عنوان پروژه با ماهیت عمرانی آن است. شاید انتخاب چنین نامی تنها برای توجیه ابعاد غول پیکر پروژه و امکان الصاق نام «بزرگترین» در دسته بندی های پروژه های شهری تهران به آن بوده است.

برچسب ها: تهرانشارباغ حضرت فاطمه
نوشته قبلی

بازنمایی منظر نفت در آثار نقاشان معاصر ایرانی

نوشته بعدی

رکاب زدن در شهر

امیر میراحمدی

امیر میراحمدی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی، طراح و ناظر پروژه منظر شهری

مطالب مرتبط - Related Post

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

شنبه 18 شهریور 1402
در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

پنج‌شنبه 9 شهریور 1402

واکنش به زمزمه جابجایی بازار تهران/ سید امیر منصوری: جراحی قلب تهران یک ضرورت خطرناک است

واکاوی علل به سرانجام نرسیدن وعده ساخت 4 میلیون مسکن در گفت و گوی بازار نیوز با سید امیر منصوری؛

نشست تخصصی «شهرسازی روی آب» 1 شهریور برگزار می شود

بهترین زمان سفر به چابهار در ماه های مختلف بر اساس پژوهش محققان

نوشته بعدی
رکاب زدن در شهر

رکاب زدن در شهر

تغییر اقلیم و چرایی اهمیت آن

تغییر اقلیم و چرایی اهمیت آن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *