• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

رکاب زدن در شهر

مهرنوش بسته‌نگار نویسنده: مهرنوش بسته‌نگار
یکشنبه 29 فروردین 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

شاید برای آنانی که پا به رکاب نیستند، اگر نگوییم هیچ وقت ولی کمتر توجه و فکر کردن به مسائل رکاب زدن رخ نموده؛ یا آن را آنقدر ساده و بدیهی می‏ پندارند که لزومی به پرداختن به آن حس نمی ‏کنند و یا اینکه لذت سوار شدنش را تنها در دوران کودکی تجربه کرده‏ و حالا در گوشه دو انبار خاک می‏ خورد؛ یکی خانه و دیگری ذهن!

درست است که از مهم‏ترین معضلات دوچرخه ‏سواری در شهرهای شلوغ آلودگی هوا و ترافیک زیاد است، اما واقعا مشکل اصلی همین افرادند!

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

شاه ‎کلید گشایش رکاب زدن در شهرها، گشودگی ذهن و ضمیر کسانی است که  تصوری از لذت ورزش و زندگی ندارند، کسانی که نگاهشان وزنه‏ وار به پایت بند می‏ شود و تو را در مرداب شک و ترس فرو می ‏برد. این حس خفگی همه لذت و زیبایی رکاب زدن را محو می ‏کند. گرچه این احساس عدم امنیت در شهرهای بزرگ برای دوچرخه‏ سواران، زن و مرد نمی‏ شناسد اما با حس دلواپسی ‏های دختری که دم ‏دم ‏های غروب می ‏خواهد در کوچه ‏های محله ‏اش با دوچرخه فراغتی را سپری کند، همه کم و بیش آشناییم؛ حسی که با پایین رفتن خورشید بالاتر می ‏آید!

تا به حال فکر کرده‏ اید که در جزیره کیش چه سرمایه اجتماعی تولید و انباشت شده که این نگرانی جایی برای نمود ندارد. خوب است دغدغه‏ مندان و برنامه‏ ریزان دوچرخه‏ سواری برای عموم مردم آن را بشناسند و به آن بپردازند. گرچه در این جزیره از آلودگی هوا و ترافیک خبری نیست ولی کم نیستند شهرها و روستاهایی که این دو ویژگی را دارند. آنچه رکاب زدن در کیش را به لذتی بی ‏انتها بدل می ‏کند صد البته مردم و جامعه محلی آن است.

این جزیره توریستی توانسته فرهنگ رواداری را در خود به خوبی پرورش دهد. پذیرش میهمان و گردشگر با هر سلیقه‏ ای و معاشرت زیاد با آنان و گره خوردن معیشت شان با توریست‏ ها به نظر عامل مهمی در ایجاد این امنیت و ایمنی بالاست.

رکاب زدن در شهر
تصویر 1: مهدی دشتی، مهرنوش بسته ‏نگار، هادی دشتی. کیش، زمستان 1399

ویژگی کیش برای رکاب زدن امن

البته که فضا و مبلمان شهری هم به کمک آمده و تقریبا جایی را نمی‏ توان یافت که دوچرخه‏ سوار در آن جا گیر بیفتد. در این شرایط حتی می ‏توان گفت کل جزیره برای تردد ویلچر و معلولین حرکتی هم ظرفیت دارد. همچنین نوع پوشش گیاهی، فضاسازی طبیعی و درخت ‏کاری هم علی رغم زیبایی و جلوه بسیار زیاد، اصلا به گونه‏ ای نیست که فضایی غیرقابل مشاهده و خوفناک به ویژه در شب ایجاد گردد.

بنابراین گرچه کوشش برای ساخت مسیر ویژه برای دوچرخه که در بسیاری از شهرهای دنیا رایج است و به تازگی در قندهار افغانستان [1] هم احداث شده، جاده ‏ای سه کیلومتری با علایم راهنمایی خاص؛ اما شهرهایی که کل شهر برای دوچرخه‏ سوار زن و مرد امن است را می‏ توان در شمار شهرهایی دانست که امنیت در آن‏ها نهادینه شده است. به بیان دیگر تجربه لذت دوچرخه ‏سواری در هر منطقه ‏ای می ‏تواند شاخص مهم توسعه ‏یافتگی شهری و انسانی آن منطقه باشد.

[1] به گزارش خبرگزاری ‏ها در 12 بهمن 1399 این مسیر احداث شده است.

برچسب ها: توسعه شهریتوسعه گردشگریدوچرخه سواریرواداری
نوشته قبلی

شارباغ حضرت فاطمه زهرا (س)، پروژه بازآفرینی شهری یا نمره ضعیف دیگری در کارنامه شهرداری؟

نوشته بعدی

تغییر اقلیم و چرایی اهمیت آن

مهرنوش بسته‌نگار

مهرنوش بسته‌نگار

استادیار پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاد دانشگاهی

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
تغییر اقلیم و چرایی اهمیت آن

تغییر اقلیم و چرایی اهمیت آن

شهر بدون ناظر؛ شهر هیچ شمول

شهر بدون ناظر؛ شهر هیچ شمول

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم