• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر آموزش معماری منظر

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

سمیرا عابدی نویسنده: سمیرا عابدی
چهارشنبه 14 اردیبهشت 1401
در آموزش معماری منظر, منظر
A A
0

الزام تعریف پروژه های واقعی در دوره های آموزشی معماری منظر

معماری منظر گرایشی جذاب، ضروری و به نسبت جوان، در دانشکده های معماری ایران است. سوالی که مطرح می شود این است که برنامه های درسی دانشگاه های ایران تا چه اندازه در شکل گیری مهارت های مورد نیاز دانش آموختگان در بازار موفق بوده اند؟

برنامه های آموزشی معماری منظر بعد از ارائه مبانی نظری و تاریخی رشته معماری منظر بر مهارت های طراحی دانشجویان تاکید داشته و شیوه برخورد با پروژه های مختلف معماری منظر را به دانشجویان آموزش می دهند.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

به گونه ای که دانشجویان پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد معماری منظر توانایی تحلیل موقعیت سایت از نظر کالبدی و فرهنگی و تاریخی را پیدا می کنند و قادر خواهند بود با نگاهی کل نگر برای مسائل مطرح در هر پروژه با در نظر گرفتن زمینه های مختلف کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به ارائه راهکار در غالب طرح های معماری منظر بپردازند.

گرچه کسب این مهارت ها بسیار ضروری و ارزشمند می باشد ولی برای ورود دانش آموختگان به عرصه بازارکار به ویژه طرح های منظر شهری که بسیار پیچیده بوده و عوامل متعددی در آنها نقش دارند کافی نمی باشد.

 مهارت هایی مانند قابلیت کار تیمی در گروه های بین رشته ای، توانایی تعامل موثر با کارفرما و ارگان ها و گروه های اجتماعی دخیل در پروژه، توانایی تحمل ابهام و مدیریت ریسک، همگی برای دست یافتن به یک پروژه معماری منظر موفق ضروری می باشند.

یک معمار منظر برای ایفای نقش حرفه ای خود در یک پروژه باید چنین مهارت هایی را داشته باشد در غیر این صورت هرگز قادر نخواهد بود جایگاه خود را در یک پروژه واقعی تثبیت کرده و از دانش نظری و مهارت طراحی خود به بهترین شکل استفاده کند.

عدم تثبیت موقعیت حرفه ای باعث می شود افرادی با دانش کمتر ولی دارای این مهارت های ضروری در پروژه های معماری منظر به ایفای نقش معماران منظر بپردازند که به دلیل نداشتن دانش و مهارت طراحی قادر به ارائه و اجرای پروژه های استاندارد و موفق نخواهند بود و کشور علی رغم اختصاص بودجه برای آموزش معماران منظر نمی تواند از این سرمایه انسانی بهرمند شود.

تعریف پروژه های واقعی در آتلیه های معماری منظر با مشارکت و هماهنگی با شهرداری ها، سازمان های دولتی ویا حتی بخش خصوصی می تواند نقشی موثر در شکل گیری مهارت های ضروری کارحرفه ای در فارغ التحصیلان رشته معماری منظر داشته باشد.

پروژه های واقعی در دوره های آموزشی معماری منظر میتواند به دنبال ایجاد مهارت های ضروری در میان فارغ التحصیلان جایگاه معماران منظر در پروژه های اجرایی و حرفه های کشور تثبیت نماید. بنابراین به نظر می رسد تعریف پروژه های واقعی در دانشکده های معماری منظر می تواند به عنوان آخرین گام در جهت به ثمر رسیدن سایر فعالیت های آموزشی در نظر گرفته شود.

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران
زیرنویس عکس : دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران – منبع: http://www.caoi.ir/
برچسب ها: آموزش معماری منظرپروژه های واقعیمهارتهای ضروری کار حرفه ای
نوشته قبلی

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته بعدی

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

سمیرا عابدی

سمیرا عابدی

پژوهشگر دکتری منظر، دانشگاه تربیت مدرس

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم