پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

چکیده: پروژه های واقعی در دوره های آموزشی معماری منظر میتواند به دنبال ایجاد مهارتهای ضروری جایگاه معماران منظر در پروژه های اجرایی و حرفه های کشور را تثبیت نماید.

الزام تعریف پروژه های واقعی در دوره های آموزشی معماری منظر

معماری منظر گرایشی جذاب، ضروری و به نسبت جوان، در دانشکده های معماری ایران است. سوالی که مطرح می شود این است که برنامه های درسی دانشگاه های ایران تا چه اندازه در شکل گیری مهارت های مورد نیاز دانش آموختگان در بازار موفق بوده اند؟

برنامه های آموزشی معماری منظر بعد از ارائه مبانی نظری و تاریخی رشته معماری منظر بر مهارت های طراحی دانشجویان تاکید داشته و شیوه برخورد با پروژه های مختلف معماری منظر را به دانشجویان آموزش می دهند.

به گونه ای که دانشجویان پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد معماری منظر توانایی تحلیل موقعیت سایت از نظر کالبدی و فرهنگی و تاریخی را پیدا می کنند و قادر خواهند بود با نگاهی کل نگر برای مسائل مطرح در هر پروژه با در نظر گرفتن زمینه های مختلف کالبدی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به ارائه راهکار در غالب طرح های معماری منظر بپردازند.

گرچه کسب این مهارت ها بسیار ضروری و ارزشمند می باشد ولی برای ورود دانش آموختگان به عرصه بازارکار به ویژه طرح های منظر شهری که بسیار پیچیده بوده و عوامل متعددی در آنها نقش دارند کافی نمی باشد.

 مهارت هایی مانند قابلیت کار تیمی در گروه های بین رشته ای، توانایی تعامل موثر با کارفرما و ارگان ها و گروه های اجتماعی دخیل در پروژه، توانایی تحمل ابهام و مدیریت ریسک، همگی برای دست یافتن به یک پروژه معماری منظر موفق ضروری می باشند.

یک معمار منظر برای ایفای نقش حرفه ای خود در یک پروژه باید چنین مهارت هایی را داشته باشد در غیر این صورت هرگز قادر نخواهد بود جایگاه خود را در یک پروژه واقعی تثبیت کرده و از دانش نظری و مهارت طراحی خود به بهترین شکل استفاده کند.

عدم تثبیت موقعیت حرفه ای باعث می شود افرادی با دانش کمتر ولی دارای این مهارت های ضروری در پروژه های معماری منظر به ایفای نقش معماران منظر بپردازند که به دلیل نداشتن دانش و مهارت طراحی قادر به ارائه و اجرای پروژه های استاندارد و موفق نخواهند بود و کشور علی رغم اختصاص بودجه برای آموزش معماران منظر نمی تواند از این سرمایه انسانی بهرمند شود.

تعریف پروژه های واقعی در آتلیه های معماری منظر با مشارکت و هماهنگی با شهرداری ها، سازمان های دولتی ویا حتی بخش خصوصی می تواند نقشی موثر در شکل گیری مهارت های ضروری کارحرفه ای در فارغ التحصیلان رشته معماری منظر داشته باشد.

پروژه های واقعی در دوره های آموزشی معماری منظر میتواند به دنبال ایجاد مهارت های ضروری در میان فارغ التحصیلان جایگاه معماران منظر در پروژه های اجرایی و حرفه های کشور تثبیت نماید. بنابراین به نظر می رسد تعریف پروژه های واقعی در دانشکده های معماری منظر می تواند به عنوان آخرین گام در جهت به ثمر رسیدن سایر فعالیت های آموزشی در نظر گرفته شود.

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران
زیرنویس عکس : دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران – منبع: http://www.caoi.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سمیرا عابدی

سمیرا عابدی

پژوهشگر دکتری منظر، دانشگاه تربیت مدرس
میزان مطالعه مطلب