• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری مبانی نظری معماری

بیانیه کارگاه: «معماری امروز ایران حاصل نگاه انقلابی است؟»

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
سه‌شنبه 15 بهمن 1398
در مبانی نظری معماری, معماری, منتخب
A A
0

بیان مسأله

انقلاب ایدئولوژيک ایران که در تاریخ معاصر جهان که بر پایه یک تفکر اسلامی رخ داد، نه تنها یک انقلاب بسیار عظیم ارزیابی می‌شود، بلکه از منظر سیاسی یکی از بزرگترین اتفاقات سیاسی قرن بیستم به حساب می‌آيد. این انقلاب توانست یکی از کهن‌ترین نظام‌های پادشاهی در جهان را به پایان برساند و خود را با شعار «اسلامیت پاسخی به هر مشکل بشری» به جهان معرفی کند.

در حوزه فرهنگی هدف گذاری‌های انقلابیون چنان کلان و متفاوت با دوره قبل از انقلاب بود که تحول دیگری به نام انقلاب فرهنگی صورت گرفت. ستادی متشکل از تئوریسین‌های انقلابی موظف به تدوین طرحی جامع برای تغییر وضعیت فرهنگی جامعه در  جهت اسلامی کردن آن شدند که معماری بخشی از این طرح بود. در طی چهل سال گذشته رواج عناوینی همچون معماری اسلامی، اسلامی کردن معماری، شهرسازی اسلامی از این تحولات به یادگار مانده است. تمامی ارکان اجرایی و تصمیم گیرنده نظام از مقام معظم رهبری تا رئیس جمهور، وزرای مرتبط، شهرداران و بخش بزرگی از جامعه معماری در حرفه و آموزش این امر را یکی از دغدغه‌های اصلی خود می‌دانند. از آن جا که انقلاب اسلامی هیچ قانون موثری برای معماری وضع نکرد. به نظر می‌رسد که انقلاب اثر مشخصی برای معماری ایران نداشته است. فرهنگ مسلمانی و درکی که مسلمان‌ها از مسائل دارند ایجاب می‌کند که برای معماری قاعده‌ای تعیین نکنند و انقلاب اسلامی نیز پس از پیروزی در صدد اعمال همین رویکرد برآمده است. در نتیجه این اتفاقات و پس از گذشت چهل سال نمی‌توانیم برای معماری پس از انقلاب ایران، دوره، تمدن یا سبکی قائل شویم.

بیشتر بخوانید

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

بیانیه کارگاه: «معماری امروز ایران حاصل نگاه انقلابی است؟»

نتیجه راهبردی

هرج و مرج و بی‌نظمی رویه‌های قانونی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی عراق از یک سو و پرهیز حاکمیت جمهوری اسلامی از وضع قوانین شکل‌دهنده به معماری، همزمان موجب بروز دو صفت مهم در معماری‌های امروز ایران گردید. آشفتگی و تکثر حداکثری و آزادی و فراغ بال معماران در طراحی، قوانین شهرداری‌ها و طرح‌های توسعه شهری نتوانسته نظام قابل دفاعی به ساخت و آرایش ساختمان‌های شهر بدهد و بخش اصلی آشفتگی نتیجه آن است. در عین حال فقدان منابع قانع کننده برای تحمیل فرم خاص به معماری از سوی حاکمیت اسلامی، دستگاه‌های متولی معماری را از پرداختن به موضوع در حدی منصرف کرده که حتی تحت عنوان حاکمیت نیز از تعیین ضابطه و ایجاد محدودیت برای مالکان خودداری کرده است.

برچسب ها: قوانینمعماری امروز ایراننگاه انقلابی
نوشته قبلی

تبلیغات دولت، خریداران خانه را از ایران به ترکیه می‌راند.

نوشته‌ی بعدی

شهرداری معترف به مازاد نیرو، قصد تعدیل ندارد

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

شنبه 24 اردیبهشت 1401

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

بازگشت به رویکردی گونه محور در معماری

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

نوشته‌ی بعدی
شهرداری معترف به مازاد نیرو، قصد تعدیل ندارد

شهرداری معترف به مازاد نیرو، قصد تعدیل ندارد

۲۷ منشا بو در جنوب تهران وجود دارد اما منشا بو کانون‌هایی در سطح شهر است.

۲۷ منشا بو در جنوب تهران وجود دارد اما منشا بو کانون‌هایی در سطح شهر است.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم