• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 17 خرداد 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری

آموزش مبتنی بر کشف

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
چهارشنبه 25 بهمن 1391
در گردشگری, منظر
A A
0

ضعف های موجود در نظام آموزش معماری، این سؤال را مطرح می سازد که Lچگونه می توان از روش آموزش مبتنی بر پرسش برای ارتقای توان طراحی بهره گرفت»؟ در حال حاضر، روش‌های آموزش بر انتقال یک‌سویۀ علم از معلم به دانشجو، استوار است. در این فرایند، دانشجو منفعل است و نقش او به آموختن آنچه به وی داده می‌شود منحصر می شود. رشته‌هایی که بر خلاقیت استوارند، به بیش از آموزش علوم مرتبط و ضروری خود نیاز دارند. تربیت دانشجو در این حرفه از یک‌سو وابسته به فعلیت‌یافتن توانمندی‌ها و مهارت‌های فردی اوست و از سوی دیگر، در گروی رشد بینش کل‌نگر آن‌هاست.

راهکار برون رفت از این وضعیت، شیوۀ «آموزش مبتنی بر کشف»* است. در این روش، هر سفر آموزشی دارای ۳ محصول اصلی است:

بیشتر بخوانید - Read More

روایت اساتید دانشگاه از هرمزگان/ جوادی: دریا، آب، دریانورد و موجودات دریایی وجه غالب هنر محیطی هرمزگان هستند/ پرچکانی: در سایه توجهات به کیش و قشم از ظرفیت 12 جزیره دیگر غفلت شده است

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

۱) پژوهشگرانی که حتی با یکدیگر آشنا نیز نیستند، طی سفر یاد می‌گیرند که چگونه می‌توان نسبت‌به حقوق یکدیگر احترام گذاشت، با هم زندگی کرد و یک هویت جمعی و کل جدید را به وجود آورد.

۲) پرسش‌های جدید و مبتکرانه‌ای خلق می‌شود که در شرایط رکود علمی در زمینۀ هنرومعماری ایران، جای خالی آن‌ها برای اهل فن محسوس است. در این روند، نظریه‌پردازی آغاز می‌شود.

۳) تولید علم، نتیجۀ فعالیت پژوهشگر در کار گروهی است و این در حالی است که جامعۀ پژوهشی ما از نظر کار گروهی در بحران به سر می‌برد.

 

پانوشت:

*در سال۱۳۸۴، پژوهشکدۀ نظر، با تشکیل «انجمن سفرهای پژوهشی منظر»، پایه‌های اصلی این روش را با ایدۀ برگزاری سفرهای پژوهشی بنیان نهاد. پس از آن با ثبت تجربه‌ها و بازخورد برنامه‌ها به اصلاح چارچوب حاکم بر شیوۀ آموزش مبتنی بر کشف مبادرت ورزید. نتیجۀ امروز آن، بستۀ آموزشی کاملی است که براساس طرح پرسش و همراهی استاد با دانشجو در سفر بنا شده است

نوشته قبلی

اصالت ایده در کانسپچوال‌آرت

نوشته بعدی

«مدارس تفکر» چه تفاوتی با «دانشکده‌های معماری» دارد؟

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

روایت اساتید دانشگاه از هرمزگان/ جوادی: دریا، آب، دریانورد و موجودات دریایی وجه غالب هنر محیطی هرمزگان هستند/ پرچکانی: در سایه توجهات به کیش و قشم از ظرفیت 12 جزیره دیگر غفلت شده است

روایت اساتید دانشگاه از هرمزگان/ جوادی: دریا، آب، دریانورد و موجودات دریایی وجه غالب هنر محیطی هرمزگان هستند/ پرچکانی: در سایه توجهات به کیش و قشم از ظرفیت 12 جزیره دیگر غفلت شده است

دوشنبه 15 خرداد 1402
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401

باغ کوهنوردی

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

شهرهای خلاق ایران

نوشته بعدی

«مدارس تفکر» چه تفاوتی با «دانشکده‌های معماری» دارد؟

آغاز: سفر به قفقاز

آغاز: سفر به قفقاز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم