پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

روایت اساتید دانشگاه از هرمزگان/ جوادی: دریا، آب، دریانورد و موجودات دریایی وجه غالب هنر محیطی هرمزگان هستند/ پرچکانی: در سایه توجهات به کیش و قشم از ظرفیت 12 جزیره دیگر غفلت شده است

چکیده: نشست تخصصی «نمایشگاه گروهی روایتی از هرمزگان» در گالری نظرگاه برگزار شد.

نشست تخصصی «نمایشگاه گروهی روایتی از هرمزگان» در گالری نظرگاه برگزار شد.

نظرآنلاین– آهنگ میرمنگره: سه شنبه نوزدهم اردیبهشت سال جاری، گالری نظرگاه در نشستی میزبان دکتر شهره جوادی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر پروانه پرچکانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ بود.

مهمانان این رویداد که با حضور مدیریت پژوهشکده نظر و تعدادی از پژوهشگران و علاقه مندان همراه بود، به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

غفلت از ظرفیت دوازده جزیره استان هرمزگان در سایه توجهات به کیش و قشم

دکتر پروانه پرچکانی در ارائه خود با موضوع «توسعه پایدار گردشگری هرمزگان» با بیان اینکه توسعه فعالیت های گردشگری در اقصی نقاط دنیا، از نشانه های مشخصی پیروی می کند، گفت: اقتصاد گردشگری یکی از نکات حائز اهمیت در این حوزه است چراکه گردشگری یکی از منابع درآمد و اشتغال در دنیا به شمار می رود و از منظر اقتصادی مورد توجه دولت ها است.

پرچکانی با اشاره به غالب بودن دغدغه های فرهنگی بر حوزه ی گردشگری ایران و برخی کشورهای دنیا خاطر نشان کرد: نگاه صرفا فرهنگی به حوزه ی گردشگری رویکرد اقتصادی این حوزه را در پس زمینه قرار داده و چنین به نظر می رسد که امکان درآمدزایی وجود نداشته و در نهایت بایستی متقبل هزینه هم شد در صورتیکه این رویکرد درست نیست. اقتصاد فرهنگ به ویژه در حوزه گردشگری مسئله ی کاملا علمی و تخصصی است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های حوزه گردشگری استان «هرمزگان» اشاره کرد و گفت: علاوه برگردشگری با تمام مزایای خود، شهرت یک جزیره در سراسر دنیا حائز اهمیت است، زیرا باعث ایجاد درآمد بیشتر و اشتغال زایی برای بومیان منطقه خواهد شد.

استان هرمزگان 14جزیره دارد که مهم ترین آن ها جزایر کیش و قشم هستند. متاسفانه دیگر جزایر این استان درحالی مورد توجه واقع نمی شوند که کشورهای دیگر در صورت دارا بودن چنین مناطقی، به کسب درامدهای قابل توجه می پرداختند.

وی در پایان گفت: رویکرد علمی توسعه پایدار در حوزه ی گردشگری در مباحثی همچون پایداری، اهداف اجتماعی، اهداف اقتصادی، ساخت های فرهنگی و رسیدن به زندگی مطلوب و بهبود کیفیت زندگی ورود می‌کند. اصولا هدف توسعه پایدار بهبودبخشی به کیفیت زندگی است. سه هدف اصلی این رویکرد شامل بهبود کیفیت زندگی جوامع میزبان، کسب رضایت بازدیدکننده و حفاظت از منابع طبیعی می باشد.

برای توسعه گردشگری جزایر هرمزگان، باید به دنبال ارتقای کیفیت زندگی جامعه محلی، رضایت گردشگر و حفظ منابع طبیعی بود و فرآیند شناسایی، خلق و ارزیابی ظرفیت های اکولوژیکی، اجتماعی و فرهنگی با درنظرگیری منافع اقتصادی جامعه محلی مد نظر قرار گرفته شود. هدف از توسعه گردشگری استان هرمزگان، توسعه اقتصادی مناطق ساحلی همه ی جزیره های این استان و ایجاد مشاغل بیشتر است. دیدگاه مثبت گردشگران از جزایر کیش و قشم به جهت اسکله های متعدد، منابع اولیه ارزان قیمت، بازارهای متعدد، موسیقی، هنرمحلی و جامعه ی میزبان واقعی است. 

این نوع نگاه در سایر جزایر این منطقه وجود ندارد درصورتیکه تمام ویژگی‌های جزایر قشم و کیش را میتوان در جزایر دیگر نیز به وضوح مشاهده کرد.این ویژگی ها شامل منابع طبیعی، سواحل ماسه ای و جامعه ی محلی و …است که همه ی جزایر از آن ها بهره مند هستند.

اینکه چگونه می توان این موارد را به بحث اقتصادی نزدیک، و چگونه منابع را حفاظت کرد، بحثی مهم و اساسی در خصوص این جزایر است. در همه ی جزایر و مناطق مختلف استان هرمزگان، آثار باستانی و آثار طبیعی مشابهی را مشاهده می کنیم، که اتصال آن ها به یکدیگر امکان پذیر است البته در عین حال که موارد نامبرده حُسن و فرصت هایی جهت استفاده تلقی می شوند، نیازمند مدیریت پیچیده ای برای شکوفایی اقتصادی و همزمان حفاظت از منابع طبیعی است.

دریا، آب، دریانورد و موجودات دریایی وجه غالب هنر محیطی هرمزگان است

 دکتر شهره جوادی دیگر مهمان این نشست درارائه خود به موضوع «هنر در استان هرمزگان» پرداخت.

وی  با بیان اینکه از میان شاخه های متعدد در هنر استان هرمزگان، مهم ترین بخش، هنر موسیقی است، گفت: روح و جسم مردمان استان هرمزگان با این هنر  و ساخت ادوات موسیقی عجین است.

همچنین در هنرهای دستی و سنتی زنان این منطقه، سوزن دوزی های بسیار زیبایی با نقوشی که از طبیعت  الهام گرفته شده و از نیاکان خود به ارث برده اند را میتوان به وضوح مشاهده کرد. این نقوش نمادین، از جمله نقوش هندسی دارای مفاهیم خاص، بر پارچه و لباس دوخته می شود و از گذشته های دور تا کنون منبع درآمد هرچند مختصر برای زنان بومی این مناطق به شمار می آید.

دکتر جوادی با تاکید بر نقش فرهنگ بومی منطقه در هنر محیطی هرمزگان، خاطرنشان کرد:هنرمندان در این استان به جهت زیباسازی فضای شهری با شیوه ها و تکنیک های امروزی خالق انواع گوناگونی از هنرها مانند نقاشی دیواری و مجسمه ها بوده اند و موضوعات بومی و فرهنگی مانند دریا، آب، دریانورد و موجودات دریایی وجه غالب اینگونه آثار است.

این استاد دانشگاه با  اشاره به تاسیس یک موزه در‌حزیره هرمز توسط دکتر «ارجمند نادعلیان» متخصص در زمینه هنرمحیطی، بیان کرد: تاسیس این موزه بستری برای حضور بانوان در حوزه ی هنر و آغاز فعالیت هایی در زمینه ی هنرهای سنتی استان است. بانوان این منطقه از طریق آموخته های خود و خلق آثار سنتی به کسب در آمد می پردازند که یک فعالیت مهم  و مفید در زمینه ی اقتصادی-اجتماعی و همچنین الگوی ارزشمندی برای سایر استان ها در حوزه ی گردشگری است.

مشروح این نشست متعاقبا منتشر خواهد شد. جهت دسترسی به صفحه اینستاگرام نظرآنلاین اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب