• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نقد پژوهش

مشکل، مسئله، سوال، پرسش

امیر هاشمی‌زادگان نویسنده: امیر هاشمی‌زادگان
پنج‌شنبه 31 شهریور 1401
در پژوهش, نقد
A A
0

تبدیل کردن مشکل به مسئله؛ ایجاد سوال متفاوت در تحقیق

نقطه آغاز یک تحقیق کجاست؟

اگر پذیرفته شود که خلاف یک مجسمه، نقاشی، موسیقی و نظایر آن که در صورت مورد پسند نبودن می توان آن را به کناری نهاد، معماری و شهرسازی ناپسند به طور اجتناب ناپذیری همچنان در زندگی روزانه افراد حضور دارد. آنگاه می توان گفت معماری و شهرسازی جنبه عمومی دارد که صرفا ذوقی بودن را برنمی‌ تابد. از این رو تحقیق کردن و رابطه آن با طراحی، موضوعات جدیدی را پیش می آورد که نیازمند بازاندیشی و تدقیق است و از این بابت، اینکه نقطه آغاز یک تحقیق کجاست اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید - Read More

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

نقدی بر مقاله ساحل زنان

برای آغاز یک تحقیق، چهار نقطه را می توان برشمرد: 1- مشکل (difficulty) 2- مسئله (problem) 3- سوال (inquiry) 4- پرسش (question). افراد به طور رایج، یا به کلی این چهار نقطه را تفکیک نمی کنند یا از این بین معمولا بین «مشکل و مسئله» و بین «سوال و پرسش» تفاوت قائل نمی‌ شوند.

از این رو نقطه آغاز هر پیشنهاد تحقیق رایجی (چه مکتوب، چه در ذهن) – که در آن طرح تحقیق مشخص می شود- با بیان مسئله است. در واقع به طور پیش فرض به نظر می رسد در این حالت، نقطه آغاز تحقیق، «مسئله» است. نکته اینجاست که اگر مسئله از پیش داده شده باشد – مثلا از یک فهرست و یا نوعی پیشنهاد انتخاب شود – با وقتی که یک مسئله برای اولین بار صورت بندی می شود تفاوت است.

اگر مسئله داده شده باشد، برای آنکه نشان داده شود این مسئله ارزش تحقیق کردن دارد، با بیان اهمیت و ضرورت در واقع به مشکل اشاره می شود. به این معنا که اگر این تحقیق با فلان درجه از اهمیت انجام نشود فلان مشکل پیش خواهد آمد. ولی اگر مسئله حالت ازپیش داده شده نداشته باشد، ابتدا باید محقق با یک مشکل رو به رو شده باشد.

بنابراین در این حالت نقطه شروع تحقیق باید «مشکل» باشد و نه «مسئله»، هرچند تا مشکل به مسئله تبدیل و صورت بندی و بیان نشود نمی توان به تحقیق درباره آن نیز پرداخت؛ و همچنین تفاوت گذاری بین «انجام تحقیق» و «گزارش تحقیق» نیز از این بابت که ممکن است گام ها به صورتی متفاوت از هم قرار گیرند اهمیت دارد.

مشکل، مسئله، سوال، پرسش
تصویر 1: تداخل موتورسواران و عابران پیاده، نیازمند تحقیقی با نقطه آغاز مشکل و نه مسئله.

برای واضح تر نشان دادن تفاوتی که بین «تبدیل کردن مشکل به مسئله» و «انتخاب یک مسئله و بعد بیان مشکل مرتبط با آن» وجود دارد می توان به تفاوت «سوال» و «پرسش» توجه کرد.

سوال آن طلب جوابی است که پیش تر جواب داده شده است ولی محقق از آن مطلع نیست؛ چه در منابع کتابخانه ای و شفاهی (مانند جست و جو کردن در مقاله های علمی یا طلب جواب از فردی خبره)، چه در منابع میدانی (اندازه گیری مساحت زمینی که برای طراحی منظر و … لازم است). ولی اگر محقق سوالی طرح کند که تاکنون جوابی برای آن در منابع (ادبیات موضوع یا رجوع میدانی) پیدا نشده او در روند برساختن یک پرسش و پاسخی برای آن قرار دارد.

به همین نسبت، «مشکل» دارای شرایط نو بودگی و تکینگی است که وقتی به «مسئله» تبدیل می شود از پیش هرگز جوابی نداشته و در حال تبدیل شدن به یک «پرسش» است. بنابراین «مشکل» به یک نامعلومی زایا مربوط است که وقتی به جای «تبدیل به مسئله شدن» از «مسئله از پیش داده شده» استفاده شود در واقع ارتباط با نامعلومی زایا را از دست داده است و خطر «پرسش پنداری سوال» افزون می شود.

بنابراین تحقیق هایی که با مسئله آغاز می شوند در واقع نوعی «تحقیق برای انجام یک پروژه از پیش مشخص» هستند و نه یک پروژه­ تحقیقاتی. آن ها به طور عمده فقط معطوف به ارائه یک خدمت هستند و نه تولید دانشی فراتر از ارائه آن خدمت. به نظر می رسد برای یافتن توان بیرون رفتن از حد نهایی بومی سازی دانش باید بتوان به تفاوت ها و ناشناخته های این نوشتار توجه کرد.

همچنین مهم است که این تفاوت را با تفاوت انواع دسته بندی رایج تحقیق به بنیادی و کاربردی نیز خلط نکرد. این تفاوت اخیر مربوط به سطح نوآوری و تولید دانش یا ارائه خدمت است که میتواند در یکی از چهار سطح «1-پارادایم ها»، «2-راهبرد ها»، «3-تدابیر» و «4-فنون» باشد (اولی و دومی بنیادین و سومی و چهارمی کاربردی) نه تفاوتی که در نقطه آغاز طرح تحقیق (مشکل/پرسش یا مسئله/سوال) وجود دارد.

برچسب ها: بومی سازیپرسش تحقیقرهایی بخشی.روش تحقیق
نوشته قبلی

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

امیر هاشمی‌زادگان

امیر هاشمی‌زادگان

دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

دانشگاه ها در اجرای طرح های پژوهشی کاربردی ناتوان هستند

ناتوانی دانشگاه‌ ها در اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی

سه‌شنبه 14 دی 1400
نقدی بر مقاله ساحل زنان

نقدی بر مقاله ساحل زنان

شنبه 22 خرداد 1400

جایگاه بینش انتقادی در نگرش اسلامی کجاست؟

نقد مصوبه ضوابط عام استقرار ساختمان‌های بلند در کشور، مصوب مهرماه 1397

واقعه الوثبه ،زندگی و مرگ میان واقعيت و تخيل

نقدی بر کاهش آمارهای جمعیتی در روستاهای ایران

نوشته بعدی
احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

اطلس منظر؛ راهگشای یکپارچگی مدیریت و پایداری توسعه ایران

اطلس منظر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم