• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر نحو فضا

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

محمد فرشیدی نویسنده: محمد فرشیدی
پنج‌شنبه 21 مهر 1401
در نحو فضا, منظر
A A
0

تعریف فضا

زمانی که محقق، نحو فضا را به عنوان اساس تحلیل های خود از فضا انتخاب می کند، پذیرفته است که ماهیت توپولوژیک فضا عامل اصلی بروز حرکت و رفتارهای اجتماعی در محیط مورد مطالعه است. در واقع فضا با توپولوژی آن تفسیر شده و سپس با رفتارهای اجتماعی سنجیده می شود. این رویکرد ناشی از نگاه پوزیتیویسمی حاکم بر تعریف فضا و پایه های نظری نحو فضاست و دیدگاه های متاخرتر از جمله پدیدار شناسی این مطلق گرایی را در رابطه با فضا نفی می کنند.

هنگامی که این مطلق گرایی توپولوژیک در رابطه با فضا – زمانی که اساس تحلیل نحو فضا باشد- نفی گردید، و انسان به عنوان عامل اصلی و ابتدایی در تمامی تفسیرها و تحلیل های فضا – از جمله نحو فضا  شناخته شد، اعتبار نحو فضا دچار خدشه می گردد.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

بررسی توامان ساختار فضایی بر اساس مولفه های ذهنی و ویژگی های توپولوژیک فضا، بر اساس تغییر مفهوم فضا در گذار تاریخی خود منعکس کننده این حقیقت است که مفهوم نحو فضا، بر اساس بیان بیل هیلیر دیگر مفهومی تک بعدی و متکی بر پیکره بندی نیست، بلکه فضا در حال تغییر است و در ارتباط با مخاطب تعریف می گردد. پس نحو فضا نیز مفهومی مطلق نیست و نسبت به محیط تغییر می کند. این گونه است که می توان بیان کرد مفهوم سیال فضا و حرکت به سوی مفهوم مکان، جنبه های جدیدی از توانمندی نحو فضا که مغفول مانده بود را نمایان می کند.

نقش "تعریف از فضا" بر تحلیل "نحو فضا"

بررسی توامان ساختار فضایی بر اساس مولفه های ذهنی و ویژگی های توپولوژیک فضا، بر اساس تغییر مفهوم فضا در گذار تاریخی خود منعکس کننده این حقیقت است که مفهوم نحو فضا، بر اساس بیان بیل هیلیر دیگر مفهومی تک بعدی و متکی بر پیکره بندی نیست، بلکه فضا در حال تغییر است و در ارتباط با مخاطب تعریف می گردد. پس نحو فضا نیز مفهومی مطلق نیست و نسبت به محیط تغییر می کند. این گونه است که می توان بیان کرد مفهوم سیال فضا و حرکت به سوی مفهوم مکان، جنبه های جدیدی از توانمندی نحو فضا که مغفول مانده بود را نمایان می کند.

با تغییر در تعریف فضا و بهره گیری از رویکرد منظر در تفسیر پدیده ها، تفکیک ناپذیری عین و ذهن فضا قابل اثبات است. در شناخت الگوهای تعاملی افراد یک جامعه به وسیله نحو فضا، تعریف فضا از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر فضا یک فضای ثابت، کالبدی و توپولوژیک است این رویکرد درست به نظر می رسد. اما مطالعات نظری انجام شده نشان می دهد که ابعاد فضا، از همه جوانب می توانند بر کنش فرد انسان و فضا اثر گذار باشند. از این رو پرداختن به جنبه های ذهنی فضا در هر تحلیلی غیر قابل چشم پوشی است.

ابزارهای توپولوژیک نحو فضا، در بعضی موارد کارایی لازم جهت پیش بینی الگوهای رفتاری و حرکتی استفاده کنندگان از فضا را ندارد. خصوصا در مواردی که بار ذهنی موجود در فضا به دلایلی اعم از سطح وسیع یک جز از فضا، وجود عناصر پر اهمیت در یک فضا و ایده معمار مبنی بر جهت دهی به فضا بر اساس محرک های حسی، افزایش می یابد. عکس این موارد نیز می تواند بر یک جز از فضا، ایجاد دافعه کند.

لذا هیچ کدام از اجزا، حتی دو جز همگن از نظر توپولوژیکی نیز دارای ارزش یکسانی نیستند. امر نسبی مانند فضا که در بطن خود دارای متغیرهای بیشمار است، مادامی که از منظر پیکره بندی و ریاضی وار بدان توجه می شود، انعطاف پذیری خود برای بیان متغیرهای فضا را از دست خواهد داد.

نحو فضا انسان را  استفاده کننده می داند، در حالی که نحو متکی بر تعریف منظر از فضا، انسان را  وجودی با تمامی ابعاد حسی و ادراکی می داند که در فضا زندگی می کند و روان او در ارتباط با محیط به شکل دهی تعامل دست می زند. با همین استدلال است که گاه وجود کامل، در تضاد با انسان استفاده کننده از فضا – یا به تعبیری انسان اشغال کننده فضا- قرار می گیرد و الگوی اجتماعی را شکل می دهد که پیکره بندی  فضا به تعریف کلاسیک، از آن بازمی ماند.

بیل هیلیر به عنوان تئورسین اصلی نحو فضا شروع تحلیل‌های خود را بر مبنای خصائص ذاتی فضا آغاز می‌کند و پس از آن نحوه وقوع رویدادها را در فضای مصنوع تشریح می‌کند. اما این خصائص فضا که مربوط به هندسه موقعیت فضاها نسبت به هم است با بی توجهی به شکل و ماهیت فضا نمی‌تواند در ارائه تحلیلی جامع عمل کند. در این نقطه از تحلیل است که تعریف جامع از فضا می تواند ما را از استفاده نادرست از روش نحو فضا نجات دهد.

برچسب ها: پدیدارشناسی فضافضانحو فضا
نوشته قبلی

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

نوشته بعدی

باغ کوهنوردی

محمد فرشیدی

محمد فرشیدی

پژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

اطلس منظر

نوشته بعدی
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم