• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر نفت

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

امین مقصودی نویسنده: امین مقصودی
سه‌شنبه 19 مهر 1401
در منظر نفت, منظر
A A
0

بازنمایی منظر خوزستان

در میان آثار موجود در آرشیو شرکت نفت بریتانیا (BP) مجموعه ای را می توان یافت تحت عنوان “سری پارسی” (Persian Series) (تصویر 1).

 این مجموعه در واقع مجموعه ای از پوسترهای تبلیغاتی به منظور معرفی فعالیت های اکتشافی و استخراجی شزکت نفت بریتانیا در خوزستان است که توسط این شرکت منتشر شده است. آنچه در این پوسترهای جالب می نماید، بازنمایی از منظر خوزستان در ابتدای فعالیت های نفتی و در آغاز قرن بیستم میلادی است. این نوشته کوتاه با مد نظر قرار دادن تعدادی از آثار این مجموعه، تلاش می کند به این سوال پاسخ دهد که منظر سرزمین خوزستان به چه نحوی در این آثار بازنمایی شده است؟

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا
تصویر1. نمونه هایی از مجموعه سری پارسی در آرشیو شرکت نفت بریتانیا. منبع: Wereley, 2018

در مجموعه سری پارسی، سوژه اصلی نمایش چگونگی فعالیت های شرکت نفت بریتانیا در خوزستان و معرفی این ناحیه است. به عنوان مثال چگونگی احداث تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت های نفتی و یا نمایش اقدامات مرتبط با ساخت تاسیسات نفت مثل احداث خط لوله نفت، موضوعاتی هستند که معمولا در این آثار به آن ها پرداخته شده است. با این حال در پس زمینه این تصاویر معمولا مناظری قابل مشاهده است که چگونگی دیدگاه شرکت نفت به منظر خوزستان را آشکار می سازد.

در دو نمونه از آثار مجموعه فوق، در پس زمینه  تصاویر، مناظر طبیعی شمال خوزستان مورد توجه قرار گرفته اند. نواحی شمال خوزستان که در واقع نخستین مناطق نفتی کشف شده را در دل خود داشتند، عموما از ارتفاعات کوهستانی تشکیل شده اند. آنچه که در بازنمایی مناظر کوهستانی شمال خوزستان در مجموعه مذکور می تواند مورد توجه قرار گیرد، خلاصه نمودن مناظر کوهستانی به کوره راه های مالرو، سخت و غیر قابل دسترس است که با استفاده از تکنیک های نقاشی به صورتی خوفناک با سایه هایی بلند، تاریک و عاری از هر گونه آبادی و کاملا لم یزرع بازنمایی شده اند.

این بازنمایی در حالی رخ داده است که بسیاری دیگر از ابعاد مرتبط به منظور معرفی منظر کوهستانی شمال خوزستان مورد توجه واقع نشده اند. به عنوان مثال مسیر رودهای خروشان در نواحی کوهستانی از قبیل رودخانه های کارون، سیمره و یا دز که با شکوه و قدرت از دل کوهستان های فوق جاری شده و به دشت خوزستان وارد می شوند جایی در این بازنمایی ها ندارد و یا عظمت خود کوهستان ها که اساسا در مجاورت دشت خوزستان از جلوه بی نظیری برخورداند، و می توانستند به عنوان عنصر برجسته در جهت معرفی منطقه بازنمایی شوند، مورد غفلت واقع شده اند.

از طرف دیگر در این تصاویر انسان ها به دو دسته کلی تقسیم شده اند. یکی بومیانی که در حال انجام فعالیت های طاقت فرسا مرتبط با احداث تاسیسات نفتی اند و دیگری افراد وابسته به شرکت نفت که عموما بیگانگانی اند که با هدف استخراج نفت در خوزستان حضور یافته اند. در این تصاویر بومیان عمدتا از اقوام لر زبان خوزستان هستند که به لباس هایی مندرس، تیره و پابرهنه به شکل در آمده اند. در حالی که بیگانگان عمدتا با لباس هایی روشن و در نقاطی مرتفع و یا سوار بر اسب ترسیم شده اند که در حال نظارت بر انجام امور اند.

با بررسی این دو تصویر می توان این گونه تحلیل نمود که رویکرد غالب در بازنمایی منظر طبیعی شمال خوزستان در دیدگاه شرکت نفت، متاثر از نگاهی جزنگر است. در واقع عدم اتخاذ یک رویکرد کل نگر در بازنمایی سبب شده است که بسیاری از ابعاد مرتبط با مناظر کوهستانی خوزستان مورد توجه قرار گیرند و تنها کوره راه ها نظر هنرمند را جلب نماید. این در حالی است که اساسا کوره راه ها در آن دوره در خوزستان، بسیار همه گیر بوده و در دیدگاه یک فردی بومی، این کوره راه ها عنصری کم اهمیت در مقایسه با سایر عناصر منظرین محسوب می شده است.

این نگاه جزنگر همچنین در بازنمایی عناصر انسانی منظر مشهود است. خلاصه کردن انسان ها، به بومیان به طور ویژه مردان مشغول در فعالیت های نفتی و خارجیان، و عدم توجه به سایر ابعاد انسانی مرتبط با منظر مثل زنان بومی خوزستان و یا چگونگی سکونتگاه های آن ها، ویژگی هایی است که معمولا در این تصاویر محلی از اعراب ندارند.

اتخاذ این رویکرد گزینشی و جزنگر توسط شرکت نفت در بازنمایی منظر شمال خوزستان را می توان در دو نکته خلاصه نمود. یکی تلاش شرکت نفت تنها برای برجسته سازی نواحی از شمال خوزستان متعلق به فعالیت های نفتی و عدم توجه به دیگر بخش های آن. دوم، این واقعیت که اساساً داشتن رویکردی کل نگر به منظر و توجه به جنبه های کلان آن به جهت بازنمایی وابسته به داشتن نوعی تجربه زیسته انسانی است که مسلما هنرمند پدید آورنده تصاویر مجموعه پارسی در شرکت نفت فاقد این تجربه بوده است.

به همین دلیل در بازنمایی صورت گرفته با رویکردی جزنگر و متاثر از دیدگاه استعماری، تنها به اجزایی از این منظر که مرتبط به فعالیت های نفتی بوده است اتکا می کند.  

 

منبع

  • I.(2018). Imagining the Age of Oil: Case Studies in British Petrocultures, 1865-1935. Unpublished dissertation. Carleton University

 

برچسب ها: خوزستانشرکت نفت بریتانیامنظرنفت
نوشته قبلی

شهرهای خلاق ایران

نوشته بعدی

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

امین مقصودی

امین مقصودی

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

اطلس منظر

نوشته بعدی
نقش "تعریف از فضا" بر تحلیل "نحو فضا"

نقش "تعریف از فضا" بر تحلیل "نحو فضا"

باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم