پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
  • دوشنبه 3 مهر 1402 18:49
جستجو
Close this search box.
صفحه اصلی گزارش

رونمایی و نقد کتاب «سیمای زن در آثار نقاشان معاصر ایران»

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
سه‌شنبه 27 آذر 1397
در گزارش
A A
0

اعضای پانل:

  • زهرا پاکزاد
  • پریسا شادقزوینی
  • بهنام زنگی
  • شهره جوادی

نشست رونمایی و نقد کتاب «سیمای زن در آثار نقاشان  معاصر ایران» نوشته دکتر فاطمه هنری‌مهر، استاد دانشگاه الزهرا، دوشنبه ۲۶ آذرماه ۱۳۹۷در محل گالری نظرگاه پژوهشکدۀ نظر برگزار شد.

موضوعیت کتاب مبنی بر تاریخ‌نگاری هنر با تمرکز بر یک سوژۀ خاص، نقش زن، مهم‌ترین وجه تمایزی است که کتاب حاضر را از دیگر کتاب‌های تاریخ هنر که صرفاً کرونولوژیک و خطی بوده جدا می‌سازد.

از یک سو انتخاب و تحلیل آثار بدون پیش‌داوری‌های مذهبی، سیاسی، اجتماعی و حتی زیبایی شناسانه و از سوی دیگر عدم روایت‌پردازی و داستان‌سرایی‌های شخصی در تحلیل آثار از دیگر مشخصه‌های کتاب دکتر هنری مهر به شمار می‌رود.

تأکید کتاب بر مشروعیت‌بخشی به نقش زنان به عنوان یک قشر روشنفکر، هنرمند، متفکر و صاحب‌نظر نه تنها از نگاه فمنیستی ناشی نمی‌شود که بی‌شائبه بر اهمیت جایگاه زنان صحه می‌گذارد.

زیبایی‌شناسی حضور زن در آثار نقاشی ایران را می‌توان لبۀ تیغ افتراقات دو رویکرد کلان وابسته و مستقل دانست؛ چنانکه حضور زن در رویکرد رسمی تابع ایدئولوژی بوده و گویی بیرون از خود زن است در حالی که در رویکرد دیگر هویت زن فارغ از هرگونه قواعد دستوری، مستقل پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید - Read More

شکستی که معترف ندارد!/ افت 60 میلیون نفری مخاطب سینماهای ایران از دهه شصت تا کنون

سید امیر منصوری: قیمت نجومی آثار فروخته شده در حراج تهران مشکوک است

رونمایی و نقد کتاب «سیمای زن در آثار نقاشان معاصر ایران»

در  نمایشگاه نقاشی هنرمندان زن که به مناسبت رونمایی کتاب حاضر نیز برگزار شد منتقدین و صاحب‌نظران بر این باور شدند که غلبۀ عناصر بصری زنانه و احساس لطیف و شاعرانه در همۀ آثار قابل پیگیری است. همچنین بر این موضوع تأکید شد که ضمن توجه به اهمیت نقش زنان در هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی هم به عنوان سوژه و هم به عنوان آفرینش‌گر می‌بایست از هرگونه رویکردهای جنسیتی در تمنیات و خواسته‌های صنفی پرهیز شود و از جایگاه و سهم برابر نسبت به حضور در رخدادهای هنری برخوردار باشند.

برچسب ها: زن هنرمندسیمای زننقاشان معاصر
نوشته قبلی

محله، آخرین پشتیبان

نوشته بعدی

پیاده‌ راه در بیراهه

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

شکستی که معترف ندارد!/ افت 60 میلیون نفری مخاطب سینماهای ایران از دهه شصت تا کنون

شکستی که معترف ندارد!/ افت 60 میلیون نفری مخاطب سینماهای ایران از دهه شصت تا کنون

دوشنبه 20 شهریور 1402
سید امیر منصوری: قیمت نجومی آثار فروخته شده در حراج تهران مشکوک است

سید امیر منصوری: قیمت نجومی آثار فروخته شده در حراج تهران مشکوک است

دوشنبه 2 مرداد 1402

اوضاع وخیم شاخص مسکن در استطاعت برای سه دهک کم درآمد

صنعت نفت، فرصت ‌ساز و تهدیدکننده منظر سرزمینی

راه حل پایدار برای رفع آلودگی هوا افزایش مطالبات اجتماعی است

ضرورت تعریف الگوی فرهنگی برای گردشگری

نوشته بعدی
پیاده‌ راه در بیراهه

پیاده‌ راه در بیراهه

بی‌خبری شهروندان از نصب و حذف مجسمه‌های شهری

بی‌خبری شهروندان از نصب و حذف مجسمه‌های شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *