• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 31 اردیبهشت 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر شهر-بندر

تهدیدهای پیش روی امروز، فرصت های از دست رفته دیروز

یونس غربالی‌مقدم توسط یونس غربالی‌مقدم
پنج‌شنبه 7 بهمن 1400
در شهر-بندر, شهر
A A
0

تهدید مدیریتی بنادر ایران

چگونه می شود که کشور عزیزمان در عرصه مبادلات بین المللی و کریدورهای حمل و نقل منطقه ای علیرغم برخورداری از مزیت های متعدد جغرافیایی و طبیعی و فرصت های رشد و توسعه به راحتی دور می خورد و عرصه فعالیت در کسب و کارها روز به روز دشوارتر می شود؟

«رکورد جابجایی 3 میلیون TEU کانتینر در بندر ام القصر عراق»، عنوان خبری است که در سایت این بندر درج گردید. اپراتوری که این رکورد را شکست شرکت مدیریت بندری ICTSI فیلیپین بوده که با سرمایه گذاری 250 میلیون دلار سبب افزایش قابل توجه سهم عراق از بازار منطقه خلیج فارس شده است. اما داستان به اینجا ختم نمی شود. در ادامه «ایجاد راه حمل و نقل زمینی مشترک از داخل خاک عراق» پیشنهاد دیگری است که در فوریه 2022 همزمان با سفر اردوغان به امارات قرار است توافقنامه آن به امضا رسیده و جایگزین مسیر ایران -کریدورشمال-جنوب و کریدور غرب- گردد.

خبر یاد شده یادآور گفتگوئی شد که به هنگام مسئولیت مجله بندر و دریا در فروردین ماه 1395 با مدیران شرکت ICTSI درهتل اسپیناس انجام دادم. ICTSI یکی از 10 شرکت برتری بوده که در زمان مدیرعامل وقت سازمان وارد بنادر ایران شد. مدیران این شرکت اظهار داشتند؛ «ایران مهمترین نقطه تجاری با آسیا به شمار می رود و ما مطالعات زیادی در خصوص بنادر ایران انجام داده ایم و به دنبال پیدا کردن فرصت های فراوانی در این بنادر هستیم. در این شماره مدیسون معاون ICTSI اضافه می کند.

بیشتر بخوانید

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

ما امیدواریم بنادر ایران را در شبکه جهانی بندری خودمان قرار دهیم و همکاری طولانی مدتی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم». که متأسفانه پس از عدم پذیرش پیشنهاد مذکور توسط ایران بر بازار بنادر عراق متمرکز شدند.

چگونه می شود که فرصت های متعدد به یکباره ناپدید و تهدیدها سرازیر می شود؟

یکی از دلایل عدم موفقیت، استفاده نکردن از فرصت هاست. مدیران و سازمان های موفق به محیط خارجی سازمان خود توجه دقیق دارند و درجستجوی فرصت ها هستند و فرصت ها را شناسایی می کنند و به شکل مناسب از فرصت ها استفاده نموده و باعث پیشرفت و تعالی سازمان و کشور می شوند.

باید این واقعیت را پذیرفت که دورماندن کشور از صحنه تجارت بین الملل باعث شده است که کارشناسان و مدیران تربیت یافته که عمدتا در بخش دولتی با بروکراسی بالا کار کرده اند با ادبیات و فرهنگ رقابتی در سطح بین المللی بیگانه شده و واکنش سریعی نسبت به تحولات پیرامونی نداشته باشند.

اکنون کشور ایران با شرایط پیش گفته روبرو است. برای برون رفت از این شرایط که با انواع محدودیت های درونی و بیرونی مواجه است تحول در هر سه نظام تصمیم سازی، تصمیم گیری و از همه مهمتر اجرا و کنترل اجتناب ناپذیر است تا بتواند تهدید یا تهدیدات به وجود آمده را به فرصتی جهت کاهش عقب ماندگی و رشد و توسعه قرار داد. برای این منظور اقدامات زیر ضروری است.

1-آگاهی مستمر و پایش تحولات محیطی بنادر

2-مدیریت اطلاعات، تحلیل اخبار و ارائه تصمیمات همه جانبه و موثر

3-طرح مستمر سوالات کلیدی نظیر شناسایی نقاط ضعفِتهدید، نقاط قوت و هزینه-فایده موقعیت ها

4-تمرکز بر نوآوری خلاقانه و دست یابی به راه حل هایی که با دفع تهدید، فرصت های جدیدی خلق نماید.

5-ایجاد ساختار و پلتفرم جدید برای اتخاذ تصمیمات مناسب و واکنش سریع با اقدامات جهادی.

باید مسیر تند باد را شناسایی کرد و از قدرت آن برای حرکت سریع خود بهره برد.

تهدیدهای پیش روی امروز، فرصت های از دست رفته دیروز
برچسب ها: بندرتهدیدفرصتکریدور
نوشته قبلی

منظر غیر طبیعی درختان شهر تهران

نوشته‌ی بعدی

منظر سوگ، بی عاری اجتماعی

یونس غربالی‌مقدم

یونس غربالی‌مقدم

پژوهشگر دکتری ساماندهی

مطالب مرتبط - Related Post

جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته‌ی بعدی
منظر سوگ، بی عاری اجتماعی

منظر سوگ، بی عاری اجتماعی

«زشتی» های یک شهرْ بخشی از منظرِ شهر

«زشتی» های یک شهر بخشی از منظرِ شهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401
بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم