• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 31 اردیبهشت 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

«زشتی» های یک شهر بخشی از منظرِ شهر

مریم مجیدی توسط مریم مجیدی
یکشنبه 10 بهمن 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

شهر تهران و فضاهای جمعی

نوع و رویکرد برخورد با فضاهای پرت و رهاشدۀ شهر تهران برای تبدیل این فضاها به «فضاهای جمعی» چگونه باید باشد؟

فضاهای پرت و رهاشدۀ شهری، به فضاهایی اطلاق می شود که در طول زمان بنا به دلایل مختلف خالی و بلااستفاده مانده و یا کاربری پیشین خود را از دست داده و یا فضاهایی هستند که به نحوی از معرض دید عموم خارج و رها شده باشند. این فضاها در زیر پل های سواره، مابین ساختمان ها در محلات و موارد مشابه قرار داشته و معمولاً تصاویری «زشت» برای شهرها محسوب می شوند که در صورت عدم رسیدگی، غالباً تبدیل به فضاهایی خواهند شد که «سیمای شهر» را مخدوش خواهند کرد.

شهر تهران نیز از این امر مستثنی نبوده و این نوع فضاها در آن زیاد به چشم می خورد. اخیراً، شهرداری منطقۀ 10 تهران (از سال 1399) از این فضاها در جهت توسعۀ «عرصه های عمومی» شهر تهران کرده و تا به امروز چندین پلازا در برخی از نقاط این منطقه طراحی و به بهره برداری رسانده است.

بیشتر بخوانید

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

اما نگاهی به رویکرد و نوع برخورد شهرداری با این فضاها این سؤال را در ذهن ایجاد می کند که آیا این فضاها در عمل تبدیل به «فضاهای جمعی» خواهند شد یا صرفاً عمومی؟ اقدامات انجام شده آیا فقط موجب بهسازی شده اند و یا فضاهایی پویا نیز تولید می کنند؟

اقدامات حاضر نشان دهندۀ استفاده از سایبان ها، نصب مبلمان، تعویض کفسازی و اقداماتی از این دست است که باز هم نشان از نگاه تک بعدی و صرفاً کالبدی شهرداری تهران به فضاهای شهری دارد. به نظر می رسد برای تبدیل این فضاها به مثابۀ «تصاویر زشت شهری»، به «فضاهایی جمعی» و نه صرفاً عمومی، نوع رویکردِ برخورد حائز اهمیت است. فضاهای جمعی مرتبط با اجتماع هستند.

بنابراین نیازمند رویکردی هستند که عملکردهای اجتماعی را مدنظر قرار دهد. «منظر» دارای عملکردهای اجتماعی است و مانند یک مخزن از زندگی فرهنگی و اجتماعی عمل می کند. وظیفۀ معماران منظر نیز کشف منابع کشف ­نشده ای است که به سود جامعه هستند (فضاهای رهاشده می توانند یک نوع از این منابع باشند). همچنین استفاده از این منابع منظر باید به صورتی باشد که مزایایش برای کسانی که بیشترین نیاز را بدان دارند، حداکثر شود.

همۀ اینها رخ نخواهد مگر در سایۀ رویکردی کل نگر که اجتماع و مشارکت آنها در فرایند تولید پروژه‌ های شهری برای آن یک اصل لاینفک است. آنچه به نظر می رسد این است که در طراحی این فضاهای اصطلاحاً رهاشده، ذهنیت مردم از آنها و نقشی که در طی سالیان این فضاها در ذهن اجتماع به جا گذاشته اند نادیده گرفته شده و اقدامات صرفاً ظاهری صورت گرفته است. در صورتی که این فضاها چیزی نیستند جز آنچه مردم می بینند.

بنابراین حتی در تصاویر به اصطلاح زشت، ممکن است تصاویر قابل عرضه ­ای وجود داشته باشد که بتوان از آن برداشت کرد و ارائه داد به شرطی که به دقت به ماهیت آن مردم و مکان نگریست. تصویر شهر باید خود شهر را منعکس کند. تصاویر ساختگی و غیرواقعی نه تنها از جهت اقتصادی بلکه از نظر هزینۀ روانی نیز برای جامعه مضر هستند.

کار معماران منظر کشف و تبدیل این تصاویر به تصویری است که به نگاه مردم و حقیقت مکان ها انطباق داشته باشد. که این عمل با ذات مشارکتی منظر انطباق دارد. معماران منظر امکان انجام این کار را دارند اما به شرطی که در آن جامعه وارد شوند و دیدی فراتر از دید کلی نسبت به آن داشته باشند.

«زشتی» های یک شهرْ بخشی از منظرِ شهر
تصویر 1: اقدامات شهرداری منطقۀ 10 تهران در خصوص ساماندهی فضاهای رهاشدۀ این منطقه. اقداماتی صرفاً کالبدی و بی توجه به ادراک شهروندان از شهر. مأخذ: کانال شهر پرس.
برچسب ها: جامعهرویکرد منظرمشارکت اجتماعی در منظرمنظر
نوشته قبلی

منظر سوگ، بی عاری اجتماعی

نوشته‌ی بعدی

منظر بارانی؛ نگاهی به منظر شهر اهواز پس از باران

مریم مجیدی

مریم مجیدی

دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، پژوهشکدۀ نظر

مطالب مرتبط - Related Post

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
تصمیم‌گیری برای اقدام در منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

جمعه 23 اردیبهشت 1401

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

از باغ های تاریخی ایران تا باغ های اجتماعی-کشاورزی شهری مدرن

ارتقا کیفیت فضاهای سبز شهری

نوشته‌ی بعدی
منظر بارانی؛ نگاهی به منظر شهر اهواز پس از باران

منظر بارانی؛ نگاهی به منظر شهر اهواز پس از باران

اکوتوریسم و نظریه جبرگرایی

اکوتوریسم و نظریه جبرگرایی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401
بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم