• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

نقطه کور نظام حمل و نقل شهری

سعید غلام‌پور توسط سعید غلام‌پور
شنبه 5 تیر 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

نقطه کور در سیاست‌ گذاری ‌های نظام حمل و نقل شهری کجاست؟ نقطه کور در علم چشم پزشکی قسمتی از شبکیه است که نوری دریافت نکرده و پیامی به مغز انسان منتقل نمی کند و از این رو نقطه ای است که هیچ وقت بینایی نخواهد داشت. البته زمانی در راهسازی نیز به نقاط کور با حداقل دید و مخاطرات بالاتر اشاره می شود؛ اما اینجا دقیقا منظور مفهومی مشابه با تعریف ارائه شده اول است.

در نظام حمل و نقل شهری هم نقطه کوری وجود دارد که به نظر می رسد هیچ وقت قرار نیست دیده شود. حال و روز شهرهای امروز، سیاست های مدیریت حمل و نقل، دغدغه سایر مسئولین و در نهایت مطالبات شهروندان تنها بر سر افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل و سرعت جا به جایی شهری ست و کمتر به کیفیت سفر توجه می شود. اگرچه کیفیت سفر دقیقا همان نقطه کوری ست که به نظر قرار است هیچ وقت دیده نشود، چون پیامی را هم به مغز مدیریت شهری منتقل نمی کند.

شهرهای خاکستری امروز تبدیل به پارکینگ بزرگ خودروهای شخصی و غالبا تک سرنشینی شده اند که مجالی برای حرکت باقی نمانده و بهترین راه حل مساله رخنه به فضاهای زیرین شهر شده است. شهروندان کم کم به زیرخاکی بودن عادت می کنند و هرروز مسافت عمودی زیادی را پایین و بالا می روند تا از ترافیک سطح زمین آسوده شوند. مسئولین نیز در پی اعتبار بیشتر برای بسط حفره های زیرزمینی بوده و راه حل بهتری هم ندارند. هرچند به دنبال راه حل هم نیستند.

بیشتر بخوانید

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

البته زمانی شهری چون قم قربانی خلاقیت احساسی و بدون مطالعه تصمیم گیران شهر شده است! هر از چندگاهی هم زمزمه احداث خطوط تراموا برای شهرهای مختلف می شود. اما در عمل گاهی شاهد اتفاقاتی چون ریزش زمین در محل احداث ایستگاه های متفاوت خطوط تازه تأسیس مترو هستیم. سوالاتی که مطرح می شود این است که؛ آیا واقعا چاره ای جز شکافتن اعماق زمین وجود ندارد؟ ضرورت صرف هزینه های بالای احداث خطوط مترو، چیزی جز تسریع سفر خواهد بود؟

نقطه کور نظام حمل و نقل شهری
تصویر 1: حال بد ازدحام و خفگی در کانال های تاریک زیرزمینی، اوج دستاورد مدیریت حمل و نقل شهری. منبع: خبرگزاری خانه ملت.

به عنوان شهروند اگر سطح کیفیت تردد در ناوگان حمل و نقل روی زمین بالا رود آیا باز تردد زیرزمینی ترجیح داده می شود؟ آیا جز اتوبوس های پر از ازدحام واقعا ابزار و روش های دیگری برای سفرهای روی زمین وجود ندارد؟ آیا زمانی که صحبت از جایگزینی شیوه حمل و نقل می شود، تنها گزینه های موجود مونوریل و تراموا و سایر تجربیات دست دوم کشورهای اروپایی و غربی و سایر اندیشه های وارداتی خواهد بود؟ آیا واقعا نمی توان تسهیلاتی فراهم کرد که با صرف کمترین هزینه، بر روی زمین، لذت بیشتری از سفرهای شهری را تجربه کرد؟ تا چه حد در همین خطوط اتوبوس های شهری به سیمای پرتکرار حاشیه مسیر توجه شده است؟

نقطه کور مسأله دقیقا همین جاست. مدیران شهری در موارد مشابه در بهترین حالت دغدغه جایگزینی خودروهای نو با فرسوده را دارند. دلیل اصلی ماجرا ماشینی شدن بیش از حد و کارکردی فکر کردن انسان امروزی است. مسائلی که طبیعتا نتیجه ای جز حس بد زندگی در شهرهای امروزی به دنبال نخواهد داشت. از مباحث حائز اهمیت در نظام حمل و نقل شهرهای امروزی توجه به منظر سفر های شهری ست. چیزی که امروز تبدیل به یک نقطه کور جدی شده است!

برچسب ها: سفر شهریمتروناوگان حمل و نقل
نوشته قبلی

تعارض اخلاق عمومی و اخلاق علمی یکی از عوامل نابسامانی نهاد علمی کشور

نوشته‌ی بعدی

چشم اندازی قابل دفاع برای مدیریت منظر شهری

سعید غلام‌پور

سعید غلام‌پور

دکتری معماری منظر دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

مطالب مرتبط - Related Post

جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته‌ی بعدی
چشم اندازی قابل دفاع برای مدیریت منظر شهری

چشم اندازی قابل دفاع برای مدیریت منظر شهری

نقدی بر عملکرد پیاده راه خیابان مدرس در بافت تاريخی شهر کرمانشاه

نقدی بر عملکرد پیاده راه خیابان مدرس در بافت تاريخی شهر کرمانشاه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم