پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

جای خالی «جوایز معماری منظر ایران»

چکیده: برنامه ریزی و اجرای جوایز معماری منظر در ایران می تواند به دلیل داشتن شبکه مخاطبین، شاخص های صاحبنظران در این حوزه را ترویج داده و افراد موفق را معرفی نماید.

برگزاری جوایز سالانه معماری منظر چگونه میتواند بر کیفیت پروژه های منظر در سطح ملی تاثیر گذار باشد؟

در سالهای اخیر پروژه ها ی بسیاری در حوزه معماری منظر، از پارکهای جنگلی و فضاهای باز شهری گرفته تا حیاط ها و بام های مجموعه های مسکونی و تفریحی، در ایران شکل گرفته است.

ولی متاسفانه در بسیاری از این پروژه ها مغایرتهای اساسی با اصول طراحی منظر و بالاخص منظر پایدار در سه دسته کلی معیارهای زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی،  مشاهده میشود که این مغایرت گویای فاصله ای معنا دار بین فضای آکادمیک و فضای کار حرفه ای معماری منظر میباشد.

از آنجایی که یکی از بهترین راه های یادگیری و یافتن اصول و معیارهای جدید و به ویژه بومی تحلیل و بررسی علمی و هدفمند پروژه های ساخته و بهره برداری شده می باشد، جوایز سالیانه معماری منظر می توانند بستری علمی، حرفه ای و کارآمد جهت شکل دادن به بررسی هایی تخصصی و علمی از سوی داوران متخصص در این حوزه باشند.

جای خالی «جوایز معماری منظر ایران»

جوایز معماری منظر می توانند با انتخاب هوشمندانه داوران به عنوان یکی از حلقه های اتصال فضای آکادمیک و حرفه ای به حساب آیند. دستاوردهای علمی این مسابقات میتواند در مرحله اول منجر به شکل گیری چارچوب بومی شاخص های معماری منظر گردیده و سپس هر ساله نیز در بروز رسانی این چارچوب مورد استفاده قرارگیرد.

جوایز معماری و معماری منظر به دلیل داشتن جذابیت ذاتی همواره مورد توجه طراحان بوده و منشا شکل گیری جریانهای نوین در این حوزه به حساب می آیند. برنامه ریزی و اجرای جوایز معماری منظر در ایران می تواند به دلیل داشتن شبکه مخاطبین وسیع شاخص های مورد تایید صاحبنظران این حوزه را ترویج داده و همچنین افراد موفق در این حوزه را نیز معرفی نماید و از این طریق باعث ایجاد فضایی سرزنده گردیده و به عنوان مشوقی جهت شکل گیری پروژه های معماری منظر استاندارد نیز عمل نماید.

همچنین با نقد به جا، علمی و منصفانه پروژه های اجرا شده بر نقش مهم معماران منظر در پروژه های اجرایی تاکید شده و این امر می تواند گامی در جهت تعریف و تثبیت جایگاه حرفه ای معماران منظر در دنیای حرفه ای باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سمیرا عابدی

سمیرا عابدی

پژوهشگر دکتری منظر، دانشگاه تربیت مدرس
میزان مطالعه مطلب