برنامه آتی نظرگاه
نشست "قدرت در معماری پس از انقلاب | چهارشنبه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Tuesday, 28 January , 2020
امروز : سه شنبه, ۸ بهمن , ۱۳۹۸ - 3 جماد ثاني 1441
شناسه خبر : 3005
  پرینتخانه » اخبار, برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۹:۲۱ | 304 بازدید
اعتراض شورای شهر اصفهان به خط دو متروی اصفهان

اعتراض به ساخت متروی اصفهان بعد از لرزیدن چهارباغ

متروی اصفهان یک لباس گشاد و بی غواره بر تن تاریخی آن است و در حالی دوخته و بر تن معابر و خیابانهای اصفهان شد که روزی محل گذر دوچرخه سواران بود.

پیشنهاد ساخت مترو در اصفهان که از سال ۱۳۴۰ مطرح و هر باری طرح مطالعاتی و کارشناسی آن با حضور متخصصان داخلی و خارجی در طی دوره های مختلف مدیریتی صورت گرفت و امکان اجرای آن را در استان اصفهان ناممکن دیدند.

اینکه ساخت مترو در اصفهان به منفعت چه کسانی بود و در قالب اجرای این طرح چه افرادی سود مالی و اعتباری می گرفتند  و چرا به یکباره تمام آن کارشناسی های گذشته نادیده گرفته شد و بنا بر این شد که کلنگ مترو را بر بدنه ظریف اصفهان بزنند و کار را پیش ببرند و هم مردم و هم مسئولان بالادست را در عمل انجام شده قرار بدهند و تنها با این ترفند،‌ پروژه متروی اصفهان را پس از نزدیک به ۲۰ سال اجرایی کردند.

خط یک مترو تکمیل شد و هزاران هزاران میلیارد تومان صرف تکمیل آن شد  و این پروژه تمام افتخار مدیریت شهر قرار گرفت اما این در حالی است  که در زمان تامین اعتبارو میزان بودجه برای اتوبوس های تندرو در اصفهان، یکی از اعضای شورای شهر که تازه از خواب غفلت بیدار شده بود گفت: اگر بودجه ای که تاکنون صرف مترو اصفهان کردید را خرج خرید اتوبوس های تندرو و تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوس می کردید که با استقبال بالایی شهروندان روبرو است،‌ شاهد رونق بیشتر حمل و نقل عمومی می شدیم اما این در حالی است که تعداد افرادی که از مترو استفاده می کنند بسیار کمتر از افرادی هستند که اتوبوس برای حمل ونقل خود انتخاب می کنند.

صدای هشدار لرزه بر تن میدان امام با آغاز خط دو مترو

خط یک مترو با ۲۰ ایستگاه طراحی و تکمیل شد و آسیب جدی بر بدنه چهار باغ اصفهان و پلهای تاریخی اصفهان به جهت مدرنیته شدن خورد و شاهد قطع و خشک شدن بسیاری از درختان و ترک هایی روی پایه های پلهای تاریخی اصفهان شدیم  و امروز صدای استارت خط دوم مترو در حالی میخورد که این خط از زیر بخش شمالی  میدان نقش جهان به سمت خیابان حافظ می‌گذرد و این در حالی که هشدار لرزه بر تن میدان امام اصفهان شنیده میشود.

در این خط که نیز بالغ بر ۲۲ ایستگاه طراحی شده است و با احداث هر ایستگاهی خطی برجداره تاریخی اصفهان وارد می شود و به جهت خشکسالی اصفهان و خالی شدن منابع زیر زمینی دراصفهان دیگر زمینی مقاوم در اصفهان وجود ندارد وسست شدن زمین خود می تواند مزید برعلت شده و کار پیمانکاران مترو را دو چندان کند و باعث شود علاوه براینکه اصفهان یک بافت تاریخی است مراقب باشند  موزه شهر اصفهان فرو نریزد.

شهر اصفهان که خود بر یک گنجینه ای از آثار خاکی بنا شده است و در اجرای هر پروژه شهری شاهدیم حجم وسیعی از این آثار کشف و ضبط می شود نشان از قدمت تاریخی وارزشمند اصفهان می دهد که مسئولان با تدبیر بیشتر و دقت بالاتری نسبت به مدرنیته کردن اصفهان و اجرای پروژه های شهری گام بردارند.

۰/۵ ( ۰ نظر )
| منبع خبر : تیتر شهر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.