پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

پیاده‌راه ۳۰ تیر ؛ تاریخ، ادیان یا غذا گردی؟

چکیده: در خیابان ۳۰ تیر فرهنگ، ادیان، تاریخ و موزه، از پیش‌ترها با آن عجین بود. اما مدتی است که خوراکی ها هم به ته ۳۰ تیر وصله خورده‌اند.

ما شهرها را ساخته‌ایم تا در آن‌ها زندگی کنیم اما درست در ساعاتی که فکرش را نمی‌کنیم، همین فضاها رنگ و نقش مردگی دارند. خیابان‌ها را در طول روز نگاه کنید: شلوغ و پر رفت و آمد، محل مبادله، پرسروصدا و متحرک. همین خیابان‌ها شب‌ها نما و ظاهر دیگری به خود می‌گیرند: ناامن و بی‌حس‌وحالند و گرد مرده بر آن پاشیده‌اند. پنجاه درصد زمان زندگی شهرهای ما، به مردگی شهری اختصاص دارد. گردشگران و مسافران به دنبال جاذبه هستند. جاذبه‌های زنده و پویا. برای هر گردشگر شهری، شب‌ها هم زمان‌هایی هستند که برای استفاده از آن‌ها سرمایه‌گذاری مالی کرده‌اند، بنابراین دور از تصور نیست که برای شب‌ها هم برنامه‌خواهی کنند! برنامه‌خواهی و طرح مطالبه است که مسیر برنامه‌ریزی را باز می‌کند. زنده‌سازی فضاهای شهری در شب، ایجاد پیاده‌راه‌های زنده، تزریق خلاقیت در شهرها و حرکت از «موزه‌ای دیدن» به «میدانی دیدن»، همان چیزی است که گردشگری خلاق به دنبال آن است.

۳۰ تیر

شهر موجودی پیچیده است، پیچیده‌تر از انسان. چرا که محصول کار و تلاش مجموعه‌ای از انسان‌ها و به کارگیری تعاملات و تجهیزات در طول تاریخ است. این پیچیدگی به آن جذابیت می‌دهد. جذابیت‌هایی که باید هم به صورت جزئی و هم به شکلی کلی درک شوند. بنابراین هر بخش از شهر برای خود دارای هویت می‌شود. هر بخش هویتی شهر، برای خود از تمام گروه‌های گردشگر، مسافر و پرسه‌زن، علاقمندانی پیدا می‌کند. حرکت از مکانیکی و کارکردی‌بودن به سمت حسی، شهودی و تجربه‌ای شدن شهر، خلاقیت و تفکر می‌طلبد.

خیابان ۳۰ تیر به چیزهای زیادی معروف است. فرهنگ، ادیان، تاریخ و موزه، از پیش‌ترها با این خیابان عجین بود. اما مدتی است که خوراکی هم به ته ۳۰ تیر وصله خورده‌اند. خیابانی با تداعی غذا و شکم‌گردی. خیابانی که شب‌ها، پیاده‌های زیادی را به سوی خود کشانده است. یکی فست‌فود می خورد، یکی غذای اصیل جنوبی سفارش می‌دهد و دیگری از دیدن غذا خوردن مردم در ۳۰ تیر، حس خاصی می‌گیرد. درست است که شهر خلاق و گردشگری خلاق به دنبال جلب توجه و ایجاد تجربیات عمقی‌تر است، اما آیا این ترکیب، اسانس خوش بویی ساخته است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *