پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تحمیل “مدیریت سازه محور آب” بر اساس کدام دلیل علمی است؟

چکیده: تنها راه موثر مقابله با بارش های با دوره بازگشت طولانی، مدیریت منابع آبی و مهار روان آبهای سطحی، نخست حفظ پوشش گیاهی حوضه آبریز و در صورت لزوم تقویت آن است.

کارشناس ارشد آب و خاک و پژوهشگر حوزه آب و جنگل: در هیچ کجای دنیا برای مهار بارش های با دوره بازگشت بالای ۱۰۰ سال، از مدیریت سازه ای و سدسازی استفاده نمی کنند. آقای وزیر نیرو باید به افکار عمومی و به ویژه به دانشگاهیان توضیح دهند که به استناد کدام مراجع ثابت شده علمی، چنین استدلال می کنند که دوره خشکسالی کشور تمام شده و باید برای ورود فوری به دوره ترسالی و در نتیجه سدسازی های پی در پی و طرح های انتقال آب بین حوضه‌ای، کشور را آماده کرد؟

او تاکید کرد: حواسمان باشد، عده ای ورای اندوه و مصیبت وارده بر مازندران و گلستان، همچنان در حال نهادینه سازی و تحمیل  مدیریت سازه محور آب و سدسازی و انتقال آب هستند و می خواهند از این نمد برای خود کلاه و پوستین ببافند.

گلزار افزود: وزیر نیرو از کارکرد سد “شهید رجایی” در جلوگیری از بروز فاجعه انسانی می گوید و استاندار مازندران از ضرورت ساخت سدهای “زارم رود” و “کسیلیان”، اما کسی از جنگل های نابود شده و تجاوز به حریم رودخانه ها نمی گوید.

این کارشناس ارشد آب و خاک تاکید کرد: اگر در فردای دیگر نماینده سمنان باز هم از ضرورت ساخت “سد فینسک” و انتقال آب به سمنان گفت نه حق داریم نگران شویم و نه حق داریم انتقاد کنیم. او یادآوری کرد: مشکل نگاه مدیران خودمان است. به قول معروف از ماست که بر ماست.

تحمیل "مدیریت سازه محور آب" بر اساس کدام دلیل علمی است؟

گلزار گفت: در هیچ جای دنیا برای مهار بارش های با دوره بازگشت بالای ۱۰۰ سال، از مدیریت سازه ای و سدسازی استفاده نمی کنند. تنها راه موثر مقابله با بارش های با دوره بازگشت طولانی و مهار رواناب های سطحی، نخست “حفظ پوشش گیاهی” حوضه آبریز و در صورت لزوم تقویت آن است.

این کارشناس ارشد آب وخاک هشدار داد:سدهای “زارم رود” و “کسیلیان” در صورت احداث، پهنه های گسترده ای از جنگل های هیرکانی منطقه را نابود خواهند کرد. سد زارم رود به طور خاص در صورت اجرا موجب مرگ رودخانه “تجن” و تکرار فاجعه کارون در شرق مازندران خواهد شد چرا که قرار نیست و تضمینی وجود ندارد که بارش های این چند روز در سال های آینده هم تکرار شود.

نویسنده کتاب “قرق شکسته جنگل های باستانی_هیرکانی ایران” در ادامه تاکید کرد:فراموش نکنیم که حتی بارش های اخیر و افزایش دبی تجن، به ۸۰۰ متر مکعب در ثانیه هم نتوانست مخزن خالی “سد شهید رجایی” را پر کند. پس اینکه باز هم از این فجایع نتیجه بگیریم که باید سدهای بیشتری می ساختیم و بسازیم، ماهی گرفتن از آب آلوده ای است که سیل آورده است.

گلزار افزود:استاندار مازندران بیشتر توضیح دهد که سدهای زارم رود و کسیلیان قرار است کدام معجزه کبری را موجب شوند که سدهای “گلستان” و “بوستان” و “وشمگیر” گلستان از اشاعه اعجاز آن عاجز بودند؟ چرا مسوولان عبرت نمی گیرند و همچنان بر طبل توخالی سدسازی می کوبند؟!

این کارشناس ارشد آب و خاک افزود:ایکاش آقای وزیر نیرو به افکار عمومی و به ویژه به دانشگاهیان و اهل فن توضیح دهند که بر اساس استناد به کدام مراجع ثابت شده علمی، چنین استدلال می کنند که دوره خشکسالی کشور تمام شده و باید برای ورود فوری به دوره ترسالی و در نتیجه سد سازی های پی در پی و طرح های انتقال آب بین حوضه‌ای، کشور را آماده کرد؟

گلزار همچنین گفت: امیدوارم رفرنس ها و مراجع علمی استناد ایشان از آن دست مقاله هایی که به قول آقای رییس جمهور دیگران نوشتند تا ما را گرفتار و قانع کنند نباشد.

او تاکید کرد:تنها بهره برداری مثبت و امیدوار کننده ای که می توان از بیانات آقای اردکانیان داشت این است که چون کشور در حال گذار فوری به دوران ترسالی است بنابراین به حول و قوه الهی مشکل کم آبی در استان سمنان نیز به زودی حل خواهد شد و دیگر نیازی به ساخت سدهای “کسیلیان” ،  “چاشم” و “فینسک” و البته “انتقال آب کاسپین به سمنان” نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب