• آرشیو
  • نویسندگان
سه‌شنبه 1 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری مبانی نظری معماری

به دنبال پیوستگی در معماری ایرانی

سید محمدباقر منصوری نویسنده: سید محمدباقر منصوری
سه‌شنبه 2 شهریور 1400
در مبانی نظری معماری, معماری
A A
0

در مواجهه با معادله پیچیده معماری ایرانی، ایران که همانطور که می دانیم و می بینیم با پاسخ های متنوعی از سوی معماران همراه می شود. شاید بتوان از زاویه شیوه آموزشی نیز مساله را مورد برسی قرار داد.

دیسیپلین معماری را می توان -با همه خصوصیاتش و با آگاهی از ویژگی بین رشته ای آن که جایی میان علوم فنی و نظری از یک طرف و هنر از طرفی دیگر قرار گرفته است- با دیگر حوزه های هنری از منظر چالش برای معاصر سازی در ایران امروز که میان همه آن ها مشترک است مقایسه کرد.

به طور مثال اگر حوزه معماری را با حوزه موسیقی در ایران امروز مقایسه کنیم (که البته بسیاری از ابعاد و جوانب را نادیده میگیریم) یکی از نکات مهمی که بروز می کند مساله «پیوستگی با گذشته» است. در این تحلیل به عمد ساده سازی شده. شاید اگر به نوع آموزش در هر دو حوزه نگاه کنیم و بخواهیم به فاکتور میزان پیوستگی و یا ارتباط با گذشته وزن دهیم قطعا می بینیم که این مساله در حوزه موسیقی قویتر و پررنگتر است.

با اینکه می دانیم با گوناگونی و بعضا ناهمگونی در رشته ها و رویکرد های آموزشی (چه در معماری و چه در موسیقی) در دانشگاه ها و مراکز عالی مواجه ایم، اما می توان دید که میزان دانش و ارتباط دانشجویان یا هنر آموزان با سنت و تاریخ در حوزه موسیقی مساله ای جا افتاده و روان است.

به دنبال پیوستگی در معماری ایرانی
تصویر 1: مقبره کمال الملک اثر هوشنگ سیحون در کنار مقبره عطار، نیشابور.

بدون ورود به حوزه تخصصی موسیقی (که از توان نویسنده خارج است) می توان مشاهده کرد که به طور مثال ردیف موسیقی ایرانی به عنوان مرجعی برای موسیقی سنتی و گذشته تاریخی موسیقی ایران مورد مطالعه و تمرین فرار می گیرد. از این جهت می بینیم که در فرایند تحصیل و آموزش عالی هنرجویان و دانشجویان با میراث سنتی و تاریخی آشنا (و بعضا مسلط) می شوند و می توانند دست کم با توجه به درکی که از آن پیدا می کنند قدم های خلاقانه و نو آورانه ای را با رویکردهایی بسیار متفاوت در ارایه موسیقی معاصر بردارند.

در حوزه معماری اما میبینیم که مساله به این سادگی نیست. بدین معنی که این امر به ظاهر ساده شناخت و درک میراث سنتی در طول دوره های دانشگاهی به طور سیستماتیک و اساسی مورد توجه قرار نمیگیرد. در نگاهی کلی می توان گفت که میزان و نحوه ارایه دروس و سرفصلهای مرتبط با شناخت و درک معماری ایرانی به صورتی تعریف نشده اند که فضا را برای تسلط دانشجویان بر معماری سنتی و بومی فراهم کنند و بیشتر حکم مقدمات و آشنایی را دارند. این وضعیت در عمل شرایط را برای رویکردی «پیوسته» برای معماری معاصر ایران سخت و فضا را برای تفسیر های سطحی از معماری سنتی ایرانی هموار می کند.

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

سوال این است که آیا اساسا می توان انتظار اتفاق خلاقانه و قوی و یا حد اقل گفتمانی استوار برای معماری معاصر ایرانی را بدون شناختی صحیح و دقیق از پیچیدگی ها و گستردگی معماری سنتی و تاریخی داشت؟ می دانیم که اگر به دنبال رویکردی «پیوسته» در معاصر سازی معماری ایران باشیم، پاسخ به این سوال قطعا خیر است.

شاید همینجا بتوانیم دست کم بخشی از علت این وضعیت را به هویت دیسیپلین معماری نسبت دهیم که اساساً ماهیتی بین رشته ای و گسترده میان چند حوزه علمی و نظری و هنری دارد که کار را برای پرداخت به همه موضوعات در فرصتی محدود دشوار می کند. اما ذکر این علت کمکی به حل مساله نمیکند و شاید صورت مساله دقیقتر این باشد  که با توجه به خصوصیات و پیچیدگی حوزه معماری چگونه می توان در چارچوب زمانی و سیستم دانشگاهی امروز شرایط را برای تقویت پیوستگی با گذشته معماری را فراهم کرد؟

برچسب ها: پیوستگی با گذشتهمعاصر سازیمعماری ایرانی
نوشته قبلی

منظر نیمه خصوصی؛ فرصت و تهدیدی برای منظر شهر اهواز

نوشته بعدی

ضعف سیاست‌‌گذاریِ راه در شرایط سختی شیوع پاندمی کرونا

سید محمدباقر منصوری

سید محمدباقر منصوری

استادیار مدرسه عالی معماری لیل فرانسه

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
ضعف سیاست‌‌گذاریِ راه در شرایط سختی شیوع پاندمی کرونا

ضعف سیاست‌‌گذاریِ راه در شرایط سختی شیوع پاندمی کرونا

«سایه» عنصری مغفول در منظره سازی فضاهای شهری معاصر

«سایه» عنصری مغفول در منظره سازی فضاهای شهری معاصر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم