• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
یکشنبه 12 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

مديريت شهری كلنگی و برنامه‌ گرایی

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
سه‌شنبه 20 فروردین 1398
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر, منتخب, نقد
A A
0

یك سؤال مهم دربارۀ برنامه‌ها و طرح‌های توسعۀ شهری در ایران این است كه چرا این برنامه‌ها در هر مقیاس و در هر سطحی و با هر رویكردی تهیه شده باشند تحقق پیدا نمی‌كنند؟ پاسخ‌دادن به این سؤال می‌تواند پیچیده و وقت‌گیر باشد؛ ولی یكی از مهم‌ترین علل آن موقعیت و نسبت مدیران شهری با برنامه‌های توسعۀ شهری است. عمر متوسط مدیریت مدیران شهری در ایران، ۲ سال است و هریک نگاه و تفسیری كاملاً متفاوت و خاص نسبت به شهر و توسعۀ آن دارند.

مدیران شهری كه موضوع مدیریت شهر را به‌طور تاریخی امری شخصی تلقی می‌کنند و اغلب براساس روابط قومی و طایفه‌ای جایگاه خود را به‌دست آورده‌اند، با توجه به کوتاه‌بودن زمان مدیریت و پاسخگو‌نبودن مدیریت در مقابل شهرنشینان و منافع مادی شخصی گرایش بسیار زیادی به طرح پروژه دارند. برنامه‌های توسعۀ شهری به‌طور طبیعی به‌دنبال ارتقای کمیت‌ها و کیفیت‌های محیطی و برداشتن موانع توسعه از مسیر حیات اجتماعی است.

مدیران شهری در ایران به‌واسطۀ موقعیت و شخصیت خاص تاریخی_فرهنگی خود كه نه تنها تخصص ندارند بلكه پاسخگو هم نیستند و با شخصی‌سازی شهر در واقع نقش یك «خان» را بازی می‌كنند و پروژه‌های شخصی خود را جانشین برنامۀ توسعه شهری می‌نمایند. این پدیده باعث می‌شود شهر، دائماً و از یك شهردار به شهردار دیگر به‌طور مستمر دچار فراز و نشیب پارادوكسیكال شود، چون مجموعۀ پروژه‌های «من‌درآوردی» شهرداران برآمده از منافع خصوصی مدیریت شهری، شهردار و اطرافیان آن‌ها است و الزاماً _و غالباً_ ربطی به شهر ندارد. در حالی‌كه پروژه‌های برآمده از برنامۀ توسعۀ شهر، با اولویت خاص، تنها در جهت تحقق نهایی برنامۀ بلند‌مدت و چشم‌اندازهای توسعۀ همه‌جانبۀ آن حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

مديريت شهری كلنگی و برنامه‌گرایی

پروژه‌های اختصاصی شهرداران از آنجا که باهم و با پروژه‌های شهردار قبل و بعد از خود، الزاما پیوند و همبستگی نداشته و نظام‌مند نیستند، پس از اجرا، شهر را به یک بازار مکاره و نمایشگاه دائمی آشفتگی، با کمترین انسجام، پیوند و معنای مشترکِ قابل فهم تبدیل می‌کنند. این تازه آغاز ماجراست، این‌گونه برخورد و رویکرد، موضوع برنامه و برنامه‌محوری را که پایۀ ابتدایی شهر و مدیریت شهری مدرن است، به‌کلی تخریب و نابود می‌کند. با وجود چنین گرایشاتی هر برنامۀ توسعه‌ای (حتی طرح جامع و تفصیلی) محکوم به شکست است. از سوی دیگر، ساکنان شهرها نیز هرگز درک درستی از برنامۀ توسعۀ فضایی پیدا نکرده و بدتر آنکه، شهرداران را با تعداد پروژه‌های اجرایی‌شان می‌سنجند و قضاوت می‌کنند. مدیران شهری و شهرداران هم از طریق اجرای همین پروژه‌های بی‌سامان و بی‌ربط و گاه بدون اولویت و مخرب، خودی نشان می‌دهند و آمادۀ گرفتن پست‌های بالاتر می‌شوند. این وضعیت کل نظام برنامه‌ریزی فضایی و شهری را در کشور مخدوش و غیرقابل استفاده می‌کند.

شهرداران با تحمیل پروژه‌های مورد نظر خود به شهر، در دوران كوتاه مدیریتشان، به‌شدت ضد برنامه و برنامه‌ریزی عمل می‌كنند  و از آن‌جا که به‌دنبال منافع خود و کسب پست‌های بالاتر هستند، شهر را به‌سوی اغتشاش، تباهی، ناكارآمدی، ناپایداری و از دست‌دادن منابع و فرصت‌هایش هدایت می‌كنند.

به این ترتیب با وجود صرف میلیاردها تومان هزینه برای تهیه و تصویب و تجدید نظر در برنامه‌های توسعۀ شهری، شهرهای ما هیچ‌گونه شباهتی به شهرهایی که تحت پوشش برنامه‌های علمی، منسجم و سیستماتیک هستند، ندارند. مسلماً تا این معضل بزرگ حل نشود شهرهای ما از بحران و فرسایش مستمر خلاص نخواهند شد.

برچسب ها: برنامه گراییتحمیل پروژهمدیریت
نوشته قبلی

با لایروبی و روبسته کردن انهار شاهد آبگرفتگی در سطح شهر تهران نبودیم

نوشته‌ی بعدی

چالش‌های تبدیل روستا به شهر

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه‌های محیطی

رویکرد های موازی در رشته شهرسازی

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

فساد در مدیریت شهری

نوشته‌ی بعدی
چالش‌های تبدیل روستا به شهر

چالش‌های تبدیل روستا به شهر

افتتاح پروژه مسکن امید نمایش تبلیغاتی بود

افتتاح پروژه مسکن امید نمایش تبلیغاتی بود

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم