• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
یکشنبه 12 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری

زیرساخت بدون زیرساخت

امین ماهان توسط امین ماهان
یکشنبه 7 شهریور 1400
در گردشگری
A A
0

احداث زیرساخت در حوزه­ های مختلف علمی و فنی در کشور از اولویتهای هر دولت می باشد و سالانه هزینه های بسیاری صرف تامین آن می­شود. با این حال سلسله مراتب و اولویت بندی آنها، وابستگی برخی به دیگری را موجب شده است. در نتیجه عدم رعایت آن، باعث دوباره کاری و گاه نیمه کاره ماندن بسیاری از پروژه ها شده است. حال این سوال مطرح است که علت رخداد این مسئله چیست و چرا در بسیاری از موارد ساختارهایی بدون تامین زیرساخت ایجاد می شود؟

آنچه مشخص است، تصمیم گیری­های آنی، بدون برنامه و انجام مطالعه اولیه در تمامی وجوه جامعه، مشکل آفرین است. عدم آشنایی با وضع موجود طرحها، میزان عرضه و تقاضا و امکان سنجی پروژه از یک سو و توان و قدرت اجرایی از سوی دیگر باعث شده است تا بسیاری از تصمیمات مدیران و ارگانهای دولتی، پیش از رسیدن به سرانجام و تامین اهداف مورد انتظار، با شکست مواجه شود. نکته آنجا است که ایجاد زیرساخت در برخی زمینه ها، نیازمند سایر زیرساختها و مسائل زیربنایی است. در همین راستا مکانیابی بسیاری از پروژه های عمرانی نیز، بی توجه به مسئله زیرساخت مشکلات بسیاری را در کشور به وجود آورده است.

از سوی دیگر ناهماهنگی میان ارگانها و عدم تعامل سازنده بین آنها این موضوع را تشدید نموده است. چه بسیار پروژه ها و زیرساختهایی که به علت ناهماهنگی سازمانها در میانه راه مانده اند و یا همچون آسفالت های خیابانهایی که ریخته می شوند و دوباره به بهانه تامین زیرساختهای آب و برق کنده می شوند، تبدیل به دوباره کاری‌هایی شده اند که اندک تعامل و گفتگوی سازنده ای، امکان برطرف نمودن بسیاری از آنها را میسر می نماید.

بیشتر بخوانید

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

چرا ما کارناوال نداریم؟!

لذا به نظر می رسد، نگاه منفعل و منزوی بسیاری از سازمانها و تمرکزشان بر فعالیت های تخصصی خود آنها را از انجام هماهنگی و تعامل میان سازمانی دور کرده است. با این حال گاه ورود برخی ارگانها در حوزه های غیر تخصصی نیز باعث شده است تا تداخل عملکرد با سایر سازمانها پدید آید و فعالیت مربوطه کیفیت لازم را نداشته باشد و با نازلترین کیفیت حادث شود. تعارضات مالکیتی و بهره برداری از زیرساخت ها و پیدایش مسئله های حقوقی بسیار، از جمله مشکلات به وجود آمده از این موضوع است.

زیرساخت بدون زیرساخت

با این اوصاف و به عنوان مثالی از این موضوع می توان به ساخت سرویس بهداشتی بین راهی به عنوان زیرساخت گردشگری در جاده های مواصلاتی کشور در سال 1386 اشاره نمود که اعتباری در حدود 60 میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. سرویسهای بهداشتی که قرار بود گره ای از مشکلات گردشگری کشور را باز کنند، تبدیل به معضلی در کشور شدند. جانمایی غلط، عدم تامین زیرساخت‌های لازم، عدم توانایی در نگهداری از تاسیسات احداث شده، تعارضات ملکی و عدم هماهنگی میان ارگانهای مسئول و بسیاری مشکلات دیگر را می توان از جمله علل پدیدار شدن این مسئله دانست.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کل کشور، در حالی متولی احداث این طرح بود، که دستیابی به این هدف، همکاری ارگانهای دیگر مانند وزارت جهادکشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، شهرداریها و وزارت نیرو را می طلبید. تخصیص زمین مناسب از سوی شهرداریها و جهادکشاورزی، تامین مسیر دسترسی مناسب و زیرساختهای لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو می توانست از حجم مشکلات این طرح کم کند. این در حالیست که عدم هماهنگی میان ارگانها باعث شد تا بسیاری از سرویس‌های بهداشتی بدون زیرساختهای لازم مانند آب و مسیر دسترسی ساخته و بدون بهره بردار به حال خود رها شوند.

با این اوصاف آنچه مشخص است، توجه به تخصص و انجام مطالعات جامع، بدون تصمیم گیریهای آنی و احساسی از یک سو و تعامل و گفتگوی میان سازمانی از سوی دیگر، در بسیاری از موارد می تواند گره از مشکلات باز نماید. امری مغفول که موجب بروز طرح هایی این چنینی در کشور می شود. طرحهایی که نه تنها مشکلات جامعه را حل نمی کند، بلکه افراد بسیاری را درگیر خود نموده و وقت و سرمایه بسیاری از بیت المال را هدر می دهد.

برچسب ها: بین راهیتعامل سازندهسرویس بهداشتیمیراث فرهنگی
نوشته قبلی

ردپای صنعت گردشگری در سیاستهای کلان کشور ایران

نوشته‌ی بعدی

مراکز ساختارگرا، چارچوب ساز آشفتگی شهری

امین ماهان

امین ماهان

دکتری معماری، عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد واحد لاهیجان

مطالب مرتبط - Related Post

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

پنج‌شنبه 19 خرداد 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

ولگردی را تجربه کنید!

قصه گویی در سفر

نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

نوشته‌ی بعدی
مراکز ساختارگرا، چارچوب ساز آشفتگی شهری

مراکز ساختارگرا، چارچوب ساز آشفتگی شهری

کاستی های بافت تاریخی شهر کرمانشاه

کاستی های بافت تاریخی شهر کرمانشاه

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم