• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 7 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر فرهنگی

نقدی بر طرح باغ‌موزۀ دفاع مقدس

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
دوشنبه 2 اردیبهشت 1398
در منظر فرهنگی, منتخب, منظر
A A
0

در ابتدا مرقد امام خمینی (ره)، تپه‌های لویزان و تپه‌های چیتگر، گزینه‌هایی برای اجرای طرح باغ‌موزۀ دفاع مقدس بودند، اما در نهایت تپه‌های عباس‌آباد برای این کار برگزیده شد. طرح این موزه به مسابقه گذاشته شد و معیارهای ارزیابی در این مسابقه «تطابق با مفهوم دفاع مقدس»، «مخاطب‌پذیری» و «خوانش منظر به مثابۀ یک رویداد» مشخص شد. این مسابقه توسط شرکت توسعۀ فضاهای فرهنگی شهر تهران با داوری هادی میرمیران، مهدی چمران، عیسی حجت، مهدی حجت و کامبیز ناظرعمو در سال ۱۳۸۴ برگزار و طرح برنده با اعمال تغییرات در مدت ۲ سال در فضایی به مساحت ۲۲ هکتار ساخته شد.

به گفتۀ مهدی حجت، به دلیل مقیاس پروژه، طراحی محوطۀ بنا به عنوان فضایی مرتبط با مفهوم باغ_موزه در مسابقه مورد قضاوت قرار نگرفت و صرفاً بنای موزه مدنظر بود. توجه صرف به کلیات طراحی محوطه با غ‌موزه در مسابقه، موجب نادیده‌گرفتن مفهوم اصلی موردنظر پروژه یعنی دفاع مقدس در فضاسازی‌های بیرونی و عدم ارتباط مفهومی بین بنا و محوطه شده است.

نهایتاً طرح برگزیده برای بازنگری در طراحی و اجرا به «نقش‌جهان پارس» به مدیریت هادی میرمیران سپرده شد. با درگذشت هادی میرمیران، مشاور طرح به «برسیان پارس» زیر نظر ژیلا نوروزی تغییر کرد. به گفتۀ طراح، هدف اصلی جنگ، رسیدن به بهشت قرآنی است و باغ ایرانی نمودی از بهشت است. در نتیجه باغ ایرانی به عنوان ایدۀ اصلی طرح به کار رفته است.

با توجه به اینکه در باغ موزۀ دفاع مقدس هدف، حفظ ارزش‌ها و ترویج فرهنگ مقاومت بوده است، منظر باغ موزه در کانون توجه قرار می‌گیرد. برای رسیدن به این هدف می‌توان معیار «تطابق طرح با منظر دفاع مقدس» را بر اساس شاخص‌هایی در دو دستۀ «عناصر منظرین دفاع مقدس» و «مفاهیم دفاع مقدس» بررسی کرد.

این مجموعه شامل دو قسمت «باغ‌موزه» و «باغ‌دره» است که باغ دره یک محور پیاده و تفریحی است و باغ‌موزه برسلسله تپه‌های مشرف به باغ‌دره استقرار یافته است. به روایت طراح، مجموعۀ باغ_موزه بر اساس بیان مفهوم دفاع مقدس شامل سه بخش است: آگاهی، حس حضور و راه تعالی. در فضای بیرونی مجموعه بی‌ارتباط با فضا‌های داخلی این سه بخش در توالی هم در نظر گرفته نشده و عناصر منظرین طبیعی و مصنوع دفاع مقدس در محوطه چیده شده‌اند.

نقدی بر طرح باغ‌موزۀ دفاع مقدس

حیرت و حقانیت، دفاع، آرامش، شهادت و پیروزی از مفاهیم مورد نظر مجموعه هستند که در فضای بیرونی آن به صورت مجسمه‌وار چیده شده و تجسد یافته‌‌اند. اما مشاور طرح روشن نکرده که تأمین چنین مفاهیمی که نیازمند ادراک عقلی هستند در بستر هنرهای تجسمی چگونه ممکن است؟

اگرچه از دقت در اهداف اعلام‌شدۀ کارفرما هرگز برنمی‌آید که پروژۀ معماری منظر باغ‌موزه به معماری یک بنا تنزل داده شود، اما این رویکرد مهم‌ترین علت انحراف طرح به سوی یک پروژۀ ناموفق بوده است. تحلیل مفهومی دفاع مقدس حاوی معانی و مفاهیمی است که شیوۀ منظره‌پردازی مجموعه را به سویی جز ساختار کلاسیک باغ ایرانی سوق می‌دهد. منظر حماسی مهم‌ترین وجه آن است که در کانسپت رمانتیک باغ ایرانی کمتر قابل دستیابی است.

بنابراین مجموعۀ باغ‌موزۀ دفاع‌مقدس با آنکه در مکان مناسبی از جهت مساحت و دسترسی جانمایی شده، اما در ایجاد ارتباط با مخاطب ضعیف عمل کرده و نتوانسته پاسخگوی نیازهای عقلی و حسی (دو مرحله در فرایند ادراک منظر) باشد. در این مجموعه با تمرکز صرف بر روی بنای موزه، توجهی به منظر آن نشده است؛‌ در حالیکه فضای بیرونی می‌توانست در تعامل با فضاهای موزه فرصتی برای رساندن پیام واحد به مخاطب و ایجاد منظر روایی داشته باشد.

بیشتر بخوانید

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

برچسب ها: اراضی عباس‌آبادباغ‌موزۀ دفاع مقدسمنظر فرهنگی
نوشته قبلی

حضور یونسکو در شوشتر برای بررسی وضعیت سازه‌های آبی شوشتر پس از سیل خوزستان

نوشته‌ی بعدی

تفکیک جنسیتی فضاهای عمومی شهری، سیاست درست یا نادرست؟

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

نوشته‌ی بعدی
تفکیک جنسیتی فضاهای عمومی شهری، سیاست درست یا نادرست؟

تفکیک جنسیتی فضاهای عمومی شهری، سیاست درست یا نادرست؟

منظر محوطۀ باستانی شوشتر به بهانۀ بازدید یونسکو از سازه‌های آبی شوشتر

منظر محوطۀ باستانی شوشتر به بهانۀ بازدید یونسکو از سازه‌های آبی شوشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم