• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
یکشنبه 12 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر فرهنگی

منظر محوطۀ باستانی شوشتر به بهانۀ بازدید یونسکو از سازه‌های آبی شوشتر

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1398
در منظر فرهنگی, اخبار, منظر
A A
0

یونسکو تقسیم‌بندی و تعاریف مشخصی برای میراث جهانی ارائه داده است، با توجه به این تقسیم‌بندی، میراث جهانی به دو دستۀ طبیعی و فرهنگی تقسیم‌بندی می‌شوند. میراث فرهنگی که دارای منظر فرهنگی است، خود به سه دسته قابل تفکیک است: «منظر طراحی‌شده»، «منظری که به طور ارگانیک تکامل یافته» و «منظر تداعی‌کننده». مناظر فرهنگی طراحی‌‌شده به طور خاص و با هدفی از پیش ‌تعیین‌شده طراحی می‌شوند؛ مانند پارک‌ها و باغ‌های تفرجگاهی. منظری که به طور ارگانیک تکامل یافته، در ابتدا الزامات اجتماعی، اقتصادی، نهادی یا مذهبی نتیجه شده و در پاسخ به محیط به شکل کنونی توسعه یافته است. «منظر تداعی‌کننده» به سنت‌های فرهنگی مربوط می‌شود و مکانی فیزیکی است که جنبه‌های ناملموس میراث فرهنگی در آن گنجانده شده است.

محوطۀ باستانی سازه‌های آبی واقع در شهر شوشتر، در سال ۱۳۸۸ به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. محوطۀ آسیاب‌ها که از شاهکارهای مهندسی دوران باستان بوده، نمونۀ کاملی از طرح آمایش سرزمین در اعصار کهن است. بنابر شواهد موجود، بسیاری از اراضی کنونی که به صورت دیم در حوزۀ شهرستان شوشتر کشت می‌شوند، در گذشته با ایجاد شبکه‌های آبیاری هوشمندانه به صورت آبی کشت می‌شده‌اند. «لرد کرزن» در کتاب «ایران و قضیۀ ایرانیان»، آبشارهای شوشتر را به آبشارهای هوراتی در تیرولی (ایتالیا) شبیه دانسته است. «ابن‌بطوطه» و «مادام دیولافوا» نیز در خاطرات خود از عظمت این مجموعه یاد کرده و مهندسی آن را تحسین‌ کرده‌اند. اما میان تمامی ویژگی‌های این مجموعه، کدام شاخصه‌ها برای ثبت در میراث جهانی یونسکو در اولویت بودند؟ معیار اول این است که این مجموعه دستاورد بی‌نظیر از نبوغ بشر است؛ بررسی نوع شکل‌گیری این تأسیسات و دیگر بررسی‌های علمی بیان‌گر این موضوع است که به منظور ایجاد چنین مجموعه‌ای، علوم مهندسی و تجارب گسترده‌ای به‌  کار گرفته شده که منطبق با دستاوردهای علمی در زمینه‌های مهندسی آب، رودخانه، هیدرولیک و غیره است. معیار دوم این است که نمایانگر تبادل ارزش‌های بشری در حوزۀ فرهنگی و دورۀ زمانی خاص است؛ علاوه بر مسائل مرتبط با مهندسی آب،‌ در این مجموعه با نمونه‌هایی از مسائل فرهنگی نیز روبرو هستیم از جمله چهارتاقی‌ها و یا معماری برون‌گرای اطراف مجموعه اشاره کرد. و سومین معیار این است که این مجموعه نمونه‌ای از سکونتگاه بشری، کاربرد زمین یا دریا است که نشان‌گر یک فرهنگ خاص یا تعامل انسان با محیط است؛ این سازه‌ها در زندگی روزانۀ مردم این منطقه هم نقش داشتند و دارند. با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان، هر یک از خانه‌های شوشتر، دارای شوادان بوده‌اند و از این فضاها برای استراحت استفاده می‌شده است. از طرف دیگر، شوشتر توسط کانال‌ها و تونل‌های آبی احاطه شده و کانال‌های زیرزمینی آب در آن حفر شدهه است. این کانال‌ها از شوادان منازل می‌گذشته و آب مورد نیاز هر خانه را تأمین می‌کرده است.

به دلیل معرفی‌شدن این اثر به عنوان یک اثر جهانی و به دنبال آن افزایش تقاضا برای بازدید از مجموعه، متولیان و علاقه‌مندان به این اثر درصدد برآمده‌اند تا اقداماتی برای جذاب‌ترکردن مجموعه انجام دهند؛ ازجمله رهاسازی مرغابی و ماهی در محوطۀ سازه‌های آبی که چنین اقداماتی در بلندمدت می‌تواند برای محوطه و بازدیدکنندگان ایجاد مشکل کند. از دیگر کاستی‌های مجموعه می‌توان به نحوۀ حصارکشی و مسیرهای مشخص‌شده برای بازدید اشاره کرد که امکان بازدید مناسب از مجموعه را برای بازدید‌کننده فراهم نمی‌کند.

بیشتر بخوانید

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

قرائت منظر شهری

شوشتر

بنابراین اگرچه مجموعۀ سازه‌های آبی منشأ شکل‌گیری خود را مدیون وجود آب و مواهب طبیعی پیرامون بوده، اما چنانکه بیان شد، ارزش‌های منظرین این اثر چیزی فراتر از آب و سازه است. با توجه به تعاریف ارائه‌شده پیرامون پدیده‌های طبیعی و فرهنگی و تقسیم‌بندی یونسکو و با توجه به ارزش‌ها و کارکردهای اثر که پیش‌تر در قالب معیارها و دلایل ثبت اثر عنوان شد، سازه‌های آبی شوشتر را می‌توان منظری فرهنگی و از نوع «طراحی‌شده» به شمار آورد که به صورت هدفمند و بر اساس برنامه‌ریزی از پیش ‌تعیین‌شده توسط انسان شکل گرفته است. در مجموع ارزش‌های ذاتی اثر به خودی‌خود و بدون نیاز به افزودن عناصر ناهمگون، برای جذب مخاطب بسنده است و تنها کاری که باید انجام داد بازشناسی و بازشناساندن آنها به مخاطب امروزی است.

متن مرجع: مجلۀ منظر

برچسب ها: سازه های آبیشوشتر
نوشته قبلی

تفکیک جنسیتی فضاهای عمومی شهری، سیاست درست یا نادرست؟

نوشته‌ی بعدی

تغییر نام معابر ﺷﻬﺮی متأثر ازﺳﯿﺎﺳﺖ‌زدﮔﯽ ﯾﺎ ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪان

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

نوشته‌ی بعدی
تغییر نام معابر ﺷﻬﺮی متأثر ازﺳﯿﺎﺳﺖ‌زدﮔﯽ ﯾﺎ ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪان

تغییر نام معابر ﺷﻬﺮی متأثر ازﺳﯿﺎﺳﺖ‌زدﮔﯽ ﯾﺎ ﺣﻘﻮق ﺷﻬﺮوﻧﺪان

روند تخریب روزافزون طبیعت شهر؛ شکست مصوبۀ برج‌باغ‌ها در حفظ عناصر حیات شهر

روند تخریب روزافزون طبیعت شهر؛ شکست مصوبۀ برج‌باغ‌ها در حفظ عناصر حیات شهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم