پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

اردوگاه باهنر را در اختیار عموم قرار دهید

چکیده: در طرح واگذاری اردوگاه باهنر باید هزینه‌های عمومی احتمالی تحمیل شده به وزارت آموزش و پرورش و هزینه‌های نگهداشت منابع موجود در آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.

محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، در نامه‌ای از وزارت آموزش و پرورش خواست که دسترسی عموم به اردوگاه شهید باهنر(باغ منظریه) را ممکن سازد. با توجه به ارزش اکولوژیک و فضای مطلوب 50 هکتاری این باغ در شمال تهران، این درخواست در خبرگزاری‌ها انعکاس بسیاری داشت. این اردوگاه یکی از کم نظیرترین باغات و عرصه‌های تهران را داراست که محل برگزاری رویدادهای آموزشی، فرهنگی، تفریحی و تفرجگاهی مربوط به وزارتخانه آموزش و پرورش است.

اما در سال 97 موضوع  فروش و واگذاری این باغ مطرح بود که بحث‌های بسیاری را دنبال داشت. در ادامه بحث‌ها و صحبت‌های منتشر شده در این باره مرور خواهد‌شد.

اردوگاه باهنر

29 آبان ماه 97

سیدحمایت میرزاده (نماینده مردم گرمی):

وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و فراکسیون فرهنگیان مجلس پیگیر موضوع هستند و جلساتی با مسئولان سازمان برنامه و بودجه برگزار و اعلام شده اردوگاه باهنرخط قرمز است؛ زیرا تنها اردوگاه با آبرو سروسامان‌دار آموزش و پرورش است و دولت باید هر چه سریعتر بدهی خود را به آموزش و پرورش پرداخت کند تا این اردوگاه از گرو دربیاید.

آموزش و پرورش به دلیل کمبود اعتبارات، برای اینکه بتواند حقوق معلمان و پاداش پایان خدمت فرهنگیان را پرداخت کند، این اردوگاه را گرو گذاشت؛ در حالی که خزانه و وزارت اقتصاد و دارایی موظف به تأمین منابع برای پرداخت پاداش و حقوق هستند. آنها وظیفه خود را انجام ندادند و آموزش و پرورش که تحت فشار بازنشسته‌ها و نیروهای خود بود، راه را در این دید اردوگاه را گرو بگذارد و پولی دریافت کند.

میرزاده تاکید کرد: اگر قرار بود منابعی برای پرداخت حقوق و پایان خدمت بازنشستگان فرهنگیان ایجاد شود، وظیفه خزانه و وزارت اقتصاد بود که سند گرو بگذارند؛ نه آموزش و پرورش. اگر آموزش و پرورش آن پول را با شرایط ویژه‌ای که  در قرارداد آمده، پرداخت کند اردوگاه باهنر به او برمی‌گردد؛ در غیر این صورت از دست آموزش و پرورش خارج خواهد شد لذا تمام تلاش مجلس برای پیگیری تأمین اعتبار از سوی دولت و حفظ اردوگاه باهنر است.

31 تیرماه 97

علی الهیار ترکمن (معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌ و پرورش):

به هیچ وجه موضوع فروش اردوگاه مطرح نیست و ما اجازه نداریم ملک دولتی را به فروش برسانیم. در سال ۹۵ به استناد تبصره ۱۲ قانون بودجه، اوراق صکوک می‌توانست در اختیار دستگاه‌ها قرار بگیرد که یکی از آنها اجاره به شرط تملیک بود. بر این اساس وثیقه ملکی گذاشته و پولی دریافت می‌شد. در اینجا بعد از سررسید، وثیقه ملکی عینا عودت داده می‌شود. ۴۰۰۰ میلیارد تومان در قالب اوراق صکوک به دست آوردیم که از آن زمان سازمان برنامه و بودجه به صورت مرتب اقساط را پرداخت می‌کند و وزارت آموزش‌ و پرورش بر آن رصد می‌کند تا پرداخت‌ها به موقع و در سررسید خود انجام شود. پس از آن کل کشور خواهان آن است که اردوگاه شهید باهنر به آموزش‌وپرورش برگردد. ما اجازه فروش ملک دولتی را نداریم و اردوگاه باهنر به صورت اجاره به شرط تملیک واگذار شده است.

وی با بیان اینکه ما هم پیگیری می‌کنیم تا اقساط وام دریافت شده ماه به ماه پرداخت شود و اصلا اینگونه نیست که سه قسط آن پرداخت نشده باشد اظهار کرد: قانون بودجه اینگونه نبود که بتوانیم اردوگاه باهنر را مازاد اعلام کرده و بفروشیم. وزارت علوم هم کار مشابهی  را انجام داده و ملک دانشگاه کاشان را به وثیقه گذاشته و پولی را دریافت کرده است.

31 تیرماه 97

سیدحمایت میرزاده (نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی): 

در ماده 12 قانون بودجه سال ۱۳۹7 آمده است که دستگاه‌های اجرایی مجازند از محل فروش اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد نسبت به پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان اقدام کنند؛ این در حالیست که به هیچ عنوان نمی‌توان اردوگاه باهنر با همه خدماتی که ارائه می‌داد، جزء اموال مازاد آموزش  و پرورش دانست.

وجود چنین اردوگاهی برای آموزش و پرورش ضرورت دارد و این اردوگاه مورد استفاده تمام دانش‌آموزان کشور بود؛ در شرایطی که توسعه چنین فضاهایی در کشور ضرورت دارد، فروش این اردوگاه غیرمنطقی به نظر می‌رسد. وی ادامه داد: در عین حال در اینکه آموزش و پرورش با کسری بودجه مواجه است، شکی نیست لذا استفاده از هر ظرفیتی برای کسب درآمد یکی از اقداماتی است که در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد ولی در این مسیر نباید دچار خلاف قانون شد.

 28 تیرماه 97

داود محمدی (نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی):

خبر فروش یا حراج اردوگاه باهنر بسیار غیرمنتظره بود و نیازمند این است که صحت این خبر و دلایل فروش این اردوگاه از سوی آموزش و پرورش بررسی کارشناسانه شود. فروش این اردوگاه با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین دارایی‌های آموزش و پرورش بود، قابل پذیرش نیست. بسیاری از اردوهای دانش آموزی از سراسر کشور به ویژه در شرایط بحران زلزله در این اردوگاه برگزار شد و آموزش و پرورش نباید به راحتی این مرکز تفریحی را از دست می‌داد.

2 مرداد ماه 97

جبار کوچکی‌نژاد (نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی):

البته مطالبی مبنی بر اینکه این اردوگاه به شکل ضمانت معامله شده و فروخته نشده، شنیده شده است که در همین رابطه دو تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارشی از وضعیت اردوگاه باهنر تهیه خواهند کرد تا به سمع و نظر اعضای کمیسیون برسانند که دغدغه نمایندگان در این باره برطرف شود.

2 مرداد ماه 97

محمد بیرانوندی (نماینده مردم خرم آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی):

مجلس این اجازه را به دستگاه‌های اجرایی داده است که بتوانند از طریق صُکوک (ابزاری برای تامین مالی اسلامی) بدهی‌های خود را پرداخت کنند لذا آموزش و پرورش با استناد به این مصوبه مجلس شرکتی را یافت که بتواند در این حوزه با یکدیگر به توافق برسند.بر اساس قرارداد منعقده شرکت طرف قرارداد آموزش و پرورش متعهد شد که 4 هزار میلیارد تومان پاداش پایان خدمت بازنشستگان را پرداخت کند و در ازای آن آموزش و پرورش بخشی از اردوگاه باهنر را پس از ارزیابی به صورت صُکوک، ضمانت شرکت مذکور کند. وی با بیان اینکه حدود این قرارداد پس از پایان یافتن اقساط به پایان می‎‌رسد و اردوگاه شهید باهنر مجددا در مالکیت کامل آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت، اقدام آموزش و پرورش در این رابطه را قانونی دانست.

7 مرداد ماه 97

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی:

رئیس جمهور باید اردوگاه باهنر را نجات دهد و برخی نباید ناشیانه از این اقدام دفاع کنند لذا اگر کسی می خواهد بداند که اردوگاه شهید باهنر در کجاست و با چه شماره ای فروخته شده است می تواند شماره سرپلاک ثبتی 6/1 قریه منظریه را با سند قطعی غیرمنقول شماره 84388 مورخ 95/12/03 دفتر اسناد رسمی شماره 119 تهران به شرکت غیردولتی واسط مالی شهریور سوم فروخته شده و سپس توسط این شرکت به آن ها اجاره داده شده است و این اجاره ای که در اختیار آن ها قرار گرفته یک سوم قیمت واقعی بوده است.

14 مرداد ماه 97

حمیدرضا حاجی:

اردوگاه باهنر به هیچ وجه به عنوان وثیقه در قرار بانک نبوده است بلکه به صورت اجاره به شرط تملیک به فروش رسیده و آموزش و پرورش موظف به پرداخت اقساط آن است. ملکی که به صورت اجاره به شرط تملیک به فروش می‎رسد، سند رسمی به نام خریدار می‌خورد و پس پایان مدت مقرر در صورت پرداخت اقساط، مجددا به فروشنده بازگردانده خواهد شد که این این اقدام با وثیقه گذاشتن متفاوت است. اجاره به شرط تملیک به تصویب هیأت وزیران نرسیده است. با وجود اینکه در قانون آمده چنین اقدامی باید به تصویب هیأت وزیران برسد، اما چنین اقدامی رخ نداده لذا این واگذاری خلاف قانون است. چطور می‌شود دولت این مقدار بی توجه باشد که از پول نفت به یک نفر یک میلیارد و 200 میلیون تومان پاداش پایان خدمت بدهد و به معلمی که رقم پاداش پایان خدمتش 60 میلیون تومان است، بودجه‌ای برای پرداخت نداشته باشد. آموزش و پرورش هر سال باید دو قسط 700 میلیونی پرداخت کند. در حال حاضر با سند قطعی در اختیار شرکتی به نام «واسط مالی شهریور سوم» است، افزود: بنابر قرارداد منعقده آموزش و پرورش موظف است هر سال دو قسط 700 میلیون تومانی به طرف قرارداد خود پرداخت کند. ارزش اردوگاه باهنر 14 هزار میلیارد تومان نرخ گذاری شده است.

با ارزش‌گذاری انجام شده قیمت اردوگاه حدود 14 هزار میلیارد تومان نرخ گذاری شده است و این درحالیست که اردوگاه با یک سوم قیمت واقعی خود به فروش رسیده است و علی‌رغم اینکه عنوان می‌شود فقط قسمت ساختمان آن به فروش رسیده، هم قسمت زمین و هم قسمت ساخت آن به واگذار شده است.

14 مرداد ماه 97

اسدالله عباسی (نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی):

مأموریت این نهاد مهم در قانون اساسی لحاظ شده و وظایف آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های اجرایی متفاوت بوده و به صورت مجزا نیز تعریف شده است. حال اگر این اموال مازاد باشد، جای توجیه دارد ولی واگذاری اردوگاه باهنر که با کاربری‌های بالا و متفاوت به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست. البته مدیریت این اردوگاه می‌توانست در بازه‌هایی که مورد نیاز آموزش و پرورش نیست، بخش‌هایی از اردوگاه را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد ولی واگذاری کلی این اردوگاه به هیچ عنوان مورد تأیید نیست. نباید اجازه داد که به این اردوگاه چوب حراج زده شود واگر چنین اقدامی مسجل شود، کمیسیون آموزش و مجلس به این موضوع ورود می‌کند.

22 مرداد ماه 97

سید محمد بطحایی (وزیر آموزش و پرورش):

لفظ فروش بر اردوگاه اطلاق ندارد اردوگاه براساس قانون مصوبه مجلس به صورت اوراق صکوک در اوایل سال 95 وثیقه گذاشته شد تا وامی از خزانه گرفته و در قالب بورس این اوراق تبدیل به پول شود تا بخشی از هزینه‌های آموزش و پرورش را جبران کند. افزود: اطلاق فروش به معنای آنکه مالکیت از آموزش و پرورش خارج شده و بعد عده‌ای ادعای مالکیت کرده و آن را اشغال کنند به هیچ عنوان درست نیست البته خطاهایی در تنظیم سند وجود دارد اما اطلاق فروش به معنای اینکه اردوگاه باهنر از دست آموزش و پرورش و دولت خارج می‌شود به هیچ عنوان درست نیست. پس از پرداخت قسط دوم و سوم سند اردوگاه باهنر آزاد می‌شود. اردوگاه باهنر اصلا و ابدا فروخته نشده است.

آنچه مسلم است، پیشنهاد جدیدی که توسط محمدسالاری برای کاربری این اردوگاه در نظر گرفته شده، مسیر خوبی است برای بهره‌برداری و استفاده بهینه از منابع‌طبیعی شهر تهران. اما این موضوع بایستی با توجه به هزینه‌های عمومی احتمالی تحمبل شده به وزارت آموزش و پرورش و هزینه‌های نگهداشت منابع موجود در این اردوگاه مورد بررسی قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *