برنامه آتی نظرگاه
رونمایی کتاب "آشنایی با منظر (گردشگری منظر)" | دوشنبه ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Tuesday, 16 July , 2019
امروز : سه شنبه, ۲۵ تیر , ۱۳۹۸ - 14 ذو القعدة 1440
شناسه خبر : 4295
  پرینتخانه » منظر تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ | 110 بازدید |

نگاهی تحلیلی به شاخصه‌های معماری منظر و الگوهای آموزشی

طراحی محیط و خلق مناظر جدید به فرایندی علمی و خلاق نیازمند است. در حقیقت حرفة معماری منظر به منظور ارتقای کیفیت محیط، نیازمند حضور متخصصینی است که به هر دو عرصة دانش در زمینة علوم طبیعی و خلاقیت هنری آشنا باشند. بر این اساس توانایی‌های طراحان محیط و منظر، ایشان را قادر به رسیدن به نتایج مناسب‌تری نسبت به معماران، هنرمندان، طراحان شهری، زیست‌شناسان، بوم‌شناسان و سایرین در حل مسائل مربوط به محیط می‌سازد.

طراحی محیط و منظر حوزۀ گسترده‌‌ای از رشته‌های علمی وابسته را در برگرفته و بر همین اساس، معماران منظر می‌بایست در تکنیک‌ها و روش‌های مختلف تخصصی آموزش بینند. در این راستا طراح منظر می‌تواند با کاربست تحلیل‌ها و تحقیقات میان‌رشته‌ای راه را برای یافتن بهترین طرح پاسخگو هموار نموده و در این میان همواره مسئلۀ خلاقیت را در نظر داشته باشد. ایشان همچنین باید از ابزارهای گوناگون جهت کنترل عوامل تأثیر‌گذار بر فرایند طراحی استفاده کنند. در این میان به‌کارگیری شیوه‌های گرافیکی و دیاگرام‌های تحلیلی چه با استفاده از ابزارهای ترسیمی و چه مدل‌های رایانه‌ای می‌تواند طراح محیط را در کاربست عوامل اساسی طرح، یاری رساند.

علاوه بر درنظرداشتن تمام عوامل مورد نیاز در روند طراحی منظر برنامه‌های دانشگاهی نیز می‌بایست به اندازۀ کافی انعطاف‌پذیر بوده تا بتوانند به خوبی علوم طبیعی را با ویژگی خلاقانۀ این حرفه ترکیب نمایند. در این راستا، می‌بایست دیالوگی بین تمامی رشته‌های علمی وابسته و نهادهای تصمیم‌گیرنده و از سوی دیگر خلاقیت طراح منظر صورت گیرد. بر همین اساس باید پروژه‌های طراحی محیط و منظر شامل دیاگرام‌ها و کارهای گرافیکی‌ای باشد که دانشجویان معماری منظر در عین داشتن روش‌های خلاق خود، در راستای ارائۀ طرح نهایی از آن بهره گیرند. هنگامی که دانش کافی در مورد علوم طبیعی مانند علم خاک‌شناسی، گیاه‌شناسی، بوم‌شناسی و سایر علوم وابسته به این امر افزوده می‌شود، دانشجویان طراحی محیط و منظر قادر خواهند بود تا با دید اجرایی به فرایند طراحی محیط بنگرند.

معماری منظر

 

بر این اساس دانشکده‌هایی که در آنها حرفۀ طراحی محیط و منظر تدریس می‌شود، باید تعادلی بین راهکارهای ارائه‌شده توسط برنامه‌ریزی محیط و منظر و خلاقیت‌های موجود در فرایند آفرینش اثر معماری ایجاد نمایند تا ضمن آنکه فراگیران در محیطی خلاق به آفرینش هنری خود ادامه می‌دهند، ملزومات اجرایی طراحی محیط را توسط لایه‌ها و یا دیاگرام‌های برنامه مدنظر قرار دهند.

بسیاری از صاحب‌نظران طراحی محیط، معماری منظر امروز را عکس‌العملی نسبت به مسائل فضائی مدرن و یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل و مشکلات محیطی می‌دانند. بر همین اساس است که اضافه‌نمودن راهکارهای دانش امروزی به فرایند خلاقانۀ طراحی به عنوان اصلی‌ترین هدف معماری منظر مدرن تلقی می‌شود. در این راستا طراحی محیط و منظر می‌تواند راهگشای مشکلات جامعۀ مدرن باشد. بر این اساس پیشنهادات زیر جهت بهبود امر آموزش طراحی محیط ارائه شده که کاربست آنها در آموزش طراحی محیط ضروری است:

* دانش عمومی رشته‌های علمی وابسته به طراحی محیط و منظر (علوم طبیعی و هنر) و متدهای پایه در طراحی منظر می‌بایست در سطوح کارشناسی مورد مطالعه قرار گیرند.

* طراحی منظر و روش‌های برنامه‌ریزی به برنامۀ‌ اواخر دورۀ کارشناسی اضافه شده و تا سال اول مقطع کارشناسی ارشد به طول ‌انجامد.

* در اواخر دورۀ کارشناسی ارشد می‌بایست با کمک اساتید با تجربه، تمرین عملی از میان پروژه‌های واقعی صورت پذیرد.

* پس از دورۀ کارشناسی ارشد، معماران منظر به مدت دو سال، دورۀ تخصصی خود را در این رشته ادامه دهند (مانند طرح دانشکده‌های پزشکی).

 

منبع خبر: http://www.bagh-sj.com/article_53.html

نویسنده : محمدشریف شهیدی؛ مجتبی انصاری؛ مهزاد یالپانیان | منبع خبر : مجلۀ باغ نظر
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.