• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 31 اردیبهشت 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

بزرگراه هایی بی تفاوت به جداره های شهری

محمدمهدی شعبانی توسط محمدمهدی شعبانی
دوشنبه 18 بهمن 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

معضلات توسعه بزرگراه های شهری

پروژه های توسعه شریان های اصلی شهر تا چه اندازه می توانند نسبت به بافت شهری که از آن می گذرند بی اعتنا باشند؟ تا چه اندازه مجازند این تراکم حاصل از هم نشینی تدریجی دانه های مسکونی و یا تجاری را نادیده گرفته و با شکافتن این توده های فضایی تنها راهی برای عبور خودروهای شهر فراهم آورند؟

شهر تهران در سال های اخیر شاهد توسعه شبکه بزرگراهی در جهت سامان دهی به معضل ترافیک بوده است. آنچنان که از بزرگترین دستاوردهای هر شهردار و مسئولی در حوزه شهری تهران، پل ها و تونل هایی است که احداث گردیده است. تونل توحید، تونل نیایش، پل صدر و اتوبان امام علی نمونه هایی از این پروژه های بزرگ مقیاس شهری است. فارغ از این که چه میزان ساخت این طرح ها در ترافیک شهر تأثیر مثبتی داشته است، به نظر می رسد در تعدادی از این طرح ها سهولت در تردد خودرویی را ببیشترین و یا شاید تنها اولویت برنامه ریزی فضایی و شکل گیری کالبدی آنها است.

این در حالی است که موضوع بافت محلات مسکونی شکافته شده، می تواند از پیامدهای نامطلوب مهم اینگونه پروژه ها باشد. این از هم گسیختگی چه از نظر اجتماعی و چه از نظر شکلی دارای مضرات فراوان است. ناهنجاری هایی که به دلیل تخریب قطعات و عدم برنامه ریزی برای قطعات باقیمانده مشهود است.

بیشتر بخوانید

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

به طور مثال در طرح تعریض بزرگراه صدر به خصوص در محور غرب به شرق قطعات بی شکل فراوانی در مجاورت بزرگراه وجود دارد که بی برنامه رها شده اند. مجموعه های ساختمانی را می توان دید که به دلیل همین نزدیکی با بزرگراه مطرود و متروک مانده اند. در نتیجه توالی از فضاهای باز یا ساخته شده که نه مرغوبیت و مطلوبیتی برای سکونت دارند و نه متولی برای ساماندهی به وجود آمده است.

این رها شدگی هم از حیث اجتماعی و هم از حیث منظر شهری مشکلات فراوانی را در پی خواهد داشت. این مکان فرصتی برای تجمع افراد هنجارشکن و معتادان به وجود آورده است و زمینه بروز و تکثیر ناهنجاری هایی از این دست را در بافت محلات مجاور بزرگراه ها افزایش می دهد. همچنین با توجه به مدت زمان طولانی که این روزها شهروندان تهرانی به صورت معمول در ترافیک سپری می کنند؛ این منظر شهری آشفته حاصل تجمیع فضاهای ناامن و آلوده و یا جداره های سیمانی دود گرفته ساختمان های رها شده، قابی است که شهروندان زیادی روزانه  ناگزیر به تماشای  آن هستند.

اگرچه در شهر تهران بزرگراه های را می توان یافت که جداره های برنامه ریزی شده و به نسبت مطلوبتری دارند. این بزرگراه ها به صورت اصولی و در زمان مناسب در طرح های بالادستی دیده شده اند. در این حالت کمتر توده ساختمانی همجوار بزرگراه ساخته شده و در غالب اوقات مفصلی چون لاین کندرو و یا فضای سبز حاشیه راه، این اتصال را برقرار کرده است.

در مواردی نیز اختلاف سطح بزرگراه نسبت به محلات اطراف از ادغام برنامه ریزی آن با بافت مجاور کاسته است… در اینجا به نظر می رسد با در نظر گرفتن راهکارهایی از این دست می توان در طرح های توسعه ترافیک شهری همزمان با پیگیری احداث مسیرهای شهری کوتاه تر، کنترل بیشتری بر معایب همنشینی محلات با بزرگره ها داشت و منظر شهری مطلوب تری را برای شهروندان خسته از ترافیک طولانی تهران پدید آورد.

بزرگراه هایی بی تفاوت به جداره های شهری
تصویر 1: همجواری های نامطلوب بافت های مسکونی با بزرگراه ها
برچسب ها: بزرگراه هاطرح های توسعه شهریمحلات مجاورمنظر شهری
نوشته قبلی

آیا ممنوعیت کاشت درخت توت در سطح شهر تهران تصمیم درستی است؟

نوشته‌ی بعدی

آسفالت نشینی، تفرج شیرازی ها؟!

محمدمهدی شعبانی

محمدمهدی شعبانی

دکتری معماری، معمار حرفه ای و پژوهشگر

مطالب مرتبط - Related Post

جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته‌ی بعدی
آسفالت نشینی، تفرج شیرازی ها؟!

آسفالت نشینی، تفرج شیرازی ها؟!

ذائقه فرهنگی و سفر

ذائقه فرهنگی و سفر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401
بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم