• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 7 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری مبانی نظری معماری

مدگرایی عوام و شرایط معماری امروز

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
چهارشنبه 6 آذر 1398
در مبانی نظری معماری, معماری, منتخب, یادداشت
A A
0

برای درک این موضوع که آیا معماری امروز ایران حاصل نگاه انقلابی است یا خیر، مسئله مهم انتخاب نوع معماری است که مورد واکاوی قرار می‌گیرد. معماری نخبگان در ایران، برآمده از محیط‌های آکادمیک، ملهم از معماری مدرن، نگاهی پست مدرنیستی به معماری گذشتۀ ایران و جرقه‌هایی از خلاقیت‌های فردی معمار است. ولی موضوع مهم، بررسی معماری عامه است. یعنی ساختمان‌هایی که توسط مردم عادی برای سکونت ساخته می‌شود. به نظر می‌رسد آن چه چنین معماری‌ای را بیش از هر چیزی تحت تأثیر خود قرار داده است، سیاست‌هایی مانند قوانین نظام مهندسی، کمیته‌های نما و … است. وضع چنین قوانینی از سوی حاکمیت معماری را در چارچوب مشخصی قرار می‌دهد.

حال این سوال پیش می‌آید که اگر معماری امروز ایران چارچوب مشخصی دارد، پس این آشفتگی از کجا نشات می‌گیرد؟ هویت موضوعی دینامیک و مدام در حال تغییر است و هیچگاه نمی‌توان هویتی استاتیک را برای جامعه در نظر گرفت[1]. جامعۀ امروز ایران به شدت و با سرعت زیادی در حال تغییر  هویت می‌باشد و در بازه‌های زمانی کوتاه، مدگرایی را به جامعه القا کرده است. در سال‌های اخیر هجوم بی‌سابقۀ اطلاعات به واسطۀ فضای مجازی نیز به این مدگرایی دامن زده است. مسئلۀ دیگری که عامل تغییر ساختمان‌ها نسبت به دهه‌های قبل است، شرایط اقتصادی کشور و تبدیل‌شدن ساختمان به کالایی سودآور است. پس بدیهی است در این میان سازندگان مد را ملاک اصلی خود قرار داده و نه بر اساس ارزش‌های سنتی و میراثی سرزمین خود، بلکه بر اساس سلیقه‌های زودگذری که هر یک پس از دوره‌ای کوتاه جای خود را به دیگری می‌دهند اقدام به ساخت‌وساز نمایند. نمود عینی چنین رویکردی را می‌توان در نماهای ساختمان‌های شهری دید. آجر سه سانت، کامپوزیت، نماهای کلاسیک و … هر یک در دوره‌ای بر اساس سلیقۀ عامه رشد یافته‌اند.

برای پاسخ به این سؤال که آیا معماری امروز حاصل نگاه انقلابی است؟ ابتدا باید به این موضوع پرداخت که آیا سیاست‌های حکومت در این دوره منجر به مدگرایی شده است؟ بخش عمده‌ای از سیاست‌های فرهنگی یک حکومت می‌بایست در جهت حفظ ارزش‌های سنتی و میراث معنوی باشد که در طول تاریخ همراه خود نگاه داشته است. زمانی که این ارزش‌ها رو به افول می‌رود، مردم عادی در شناخت «معماری باهویت» با مشکل روبه‌رو می‌شوند و سوداگران صنعت ساختمان چارۀ کار خود را در وابستگی و تقلید‌های ناشیانه از نمونه‌های غربی می‌دانند. عدۀ دیگری نیز به پیروی از آن‌ها به تقلید به مراتب بدتر از نمونه‌های اولیه دست می‌زنند و به این ترتیب، چیزی در جامعه رشد کرده و تبدیل به مد می‌شود که اساساً از ضعف در حفظ اصالت فرهنگی و هویتی توسط حاکمیت و همچنین تقلیل ساختمان به کالایی اقتصادی در شرایط ناپایدار اقتصادی کشور، ناشی می‌شود.

بیشتر بخوانید

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

[1] حسین شیخ زین‌الدین، نشست آیا معماری امروز ایران محصول انقلاب اسلامی است؟، گالری نظرگاه، آبان ۹۸.

برچسب ها: سلیقه اجتماعیمدگراییهویت
نوشته قبلی

با دانش و مدیریت دیروز، نمی‌توان بافت‌های فرسودۀ امروز را برای نسل فردا نوسازی کرد

نوشته‌ی بعدی

در موضوع مسکن بدنۀ کارشناسی، مقصر اصلی هستند.

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

شنبه 24 اردیبهشت 1401

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

بازگشت به رویکردی گونه محور در معماری

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

نوشته‌ی بعدی
در موضوع مسکن بدنۀ کارشناسی، مقصر اصلی هستند.

در موضوع مسکن بدنۀ کارشناسی، مقصر اصلی هستند.

معماری انقلابی: متعصب‌ها نیازمند فهم و فهمید‌ه‌ها نیازمند تعصب

معماری انقلابی: متعصب‌ها نیازمند فهم و فهمید‌ه‌ها نیازمند تعصب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم