• آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 13 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر هنر باستان

سکه‌ها و سنگ‌نگاره ‌ها، منابع شناخت دورۀ ساسانی

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
چهارشنبه 20 آذر 1398
در هنر باستان, منتخب, هنر, یادداشت
A A
0

سنگ‌نگاره ‌های ساسانی اسناد و مدارک مهم و معتبری از اوضاع سیاسی، مذهبی و اجتماعی آن دوران است. این نقوش که در دل طبیعت و بر فراز صخره و کوه، درون غار و در جوار چشمه و آب‌هاب جاری برپا شده‌اند شکوه و عظمت شاهان ساسانی را به نمایش گذاشته‌اند، ساسانیان بزرگترین منظره‌پردازان در تاریخ ایران هستند که در زمینه‌های معماری، نقش برجسته و سایر هنرها، طبیعت و عناصر طبیعی را در هنر خویش به‌کار گرفته‌اند؛ این عناصر دارای جنبه‌های جغرافیایی و نمادین است.

عناصری مانند گل و پرنده، درختان، آب، نقوشی از خورشید، هلال ماه و ستاره در صحنه‌های تاج‌گیری، شکار و رزم شاهان دیده می‌شود. عناصر نام‌برده گاه در صحنه‌های طبیعت _مانند شکارگاه خسرو در تاق‌بستان_ و گاه به‌صورت علائم و نشانه‌های نمادین بر تاج و کلاه، یا نقش لباس و بازوبند شاهان ظاهر شده‌اند.

بیشتر بخوانید - Read More

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

نقش مروارید بر گردن شاه، اهورا مزدا، مهر و آناهیتا، هم‌چنین سیمرغ و اژدها بر لباس خسروپرویز، نقش گل‌های شش پر  و دوازده پر بر مچ بند، بازوبند و دهنه و لگام اسب‌ها  نیز نمونه‌هایی از حکایت باورهای مذهبی در این سنگ‌نگاره ‌ها دارد.
سکه‌ها و سنگ‌نگاره ‌ها، منابع شناخت دورۀ ساسانیبراساس تصویر شاهان ساسانی و نوع تاج آنان در سنگ‌نگاره ‌ها و مقایسه آن با سکه‌های این عصر می‌توان شخصیت شاه را با تقریب خوبی درست شناسایی کرد.

 سکه‌های ساسانی محک و معیار دقیق برای شناسایی نقش برجسته‌ها است. سنگ نگاره‌های ساسانی در سه گروه مذهبی، سیاسی، غیرمذهبی و ترکیببی شکل گرفته‌اند که شامل صحنه‌های تاج‌ستانی شاه از اهورامزدار، مهر و آناهیتا و موبد، صحنه‌های شکار و نبرد شاه با دشمنان و به اسارت گرفتن دشمن، هم‌چنین صحنه‌های خانوادگی نشان‌دهندۀ شاه، ملکه و ولی‌عهد است.

 در تمامی صحنه‌ها شاه با تاج جواهرنشان، گردنبند، مروارید و لباس فاخر و انواع زینت‌آلات و شمشیر مرصع دیده می‌شود. شاه، اهورامزدا، مهر و موبد زرتشتی همه تیپ‌سازی شده و از نظر آرایش سروصورت و لباس بسیار شبیه هستند به‌طوری که تشخیص شاه از دیگر شخصیت‌ها و حتی خود شاهان از یکدیگر، فقط در مقایسه با سکه‌ها است که ممکن می‌شود. از آن‌جا که کلاه و تاج شاهان با یکدیگر متفاوت است و مشخصات آن در سکه با توجه به نام شاه و ضرب سکه درج شده است، از تطابق آن با نقش برجسته آشکار می‌گردد که نقش مذکور مربوط به کدام شاه ساسانی است.

در این سنگ‌نگاره ‌ها آناهیتا و میترا (مهر) نیز با نشانه‌های چون شعاع نور برگرد سر میترا و لباس بلند و مواج آناهیتا با کوزه آب نمایانگر ایزد خورشید و ایزد بانوی آب‌های پاک و مظهر باروری به نمایش درآمده است.

برچسب ها: سکهسنگ‌نگارهشاهان ساسانی
نوشته قبلی

امضاء تفاهم‌نامۀ همکاری میان پژوهشکدۀ نظر و دانشگاه علم و فرهنگ

نوشته بعدی

اشتباه استراتژیک در تخصیص بودجه 98 به مترو

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

پنج‌شنبه 27 مرداد 1401
مادی های اصفهان زیرساختی قدرتمند در مدیریت سیل و بارش های فصلی

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

سه‌شنبه 25 مرداد 1401

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نوشته بعدی
اشتباه استراتژیک در تخصیص بودجه ۹۸ به مترو

اشتباه استراتژیک در تخصیص بودجه 98 به مترو

تفکیک جنسیتی در شهر

تفکیک جنسیتی در شهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم