پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

حراج تهران: پولشویی، مدیریت جریان اندیشه و تعریف توقع طبقات

چکیده: حراج تهران، نظامی چندگانه است: هم عرصۀ یارگیری غرب از هنرمندان داخلی، هم میدان پولشویی و هم عادت‌دهندۀ طبقات متوسط و ضعیف جامعه به معاملات لجام‌گسیختۀ است.

دوازدهمین دورۀ حراج تهران، دی ۹۸ با مجموع فروش  ۳۱ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان به پایان رسید.

این حراج، نظامی چندگانه است: هم عرصۀ یارگیری غرب از هنرمندان داخلی، هم میدان پولشویی و هم عادت‌دهندۀ طبقات متوسط و ضعیف جامعه به معاملات لجام‌گسیختۀ طبقۀ مرفه است.

حراج تهران مثل سایر فستیوال‌های برگزیدۀ جهانی مانند کن و اسکار، بر جریان‌های اندیشه و زیبایی‌شناسی هنری اثر گذاشته، آن‌ها را مدیریت می‌کند و مستقیماً از سوی سفارتخانه‌های فرانسه و انگلیس، که نمایندگان قدرت جهانی در ایران هستند، در پیوند با حراج دوبی حمایت می‌شود.

حراج تهران: پولشویی، مدیریت جریان اندیشه و تعریف توقع طبقات

هنرمندانی که رویای برنده‌شدن بلیط‌های بخت‌آزماییشان را در این حراج دارند، گرفتار درخواست مساعدت و همراهی از دلالان این حراج می‌شوند تا شاید ناگهان کشف شوند و عمری با آسودگی زندگی کنند.

همین دلالان، همواره در تلاش برای برطرف‌کردن شبهات مربوط به پول‌شویی در حراج تهران هستند و با اتکا به شرافت هنر، خرید آثار را بالابردن ارزش هنر می‌دانند.

با اینکه شواهد موجود در سابقۀ جهانی و توجیه‌های رد اتهام پولشویی حراج تهران، احتمال آن را تقویت می‌کند، نظام‌های قضایی باید پیگیر کشف و نظارت بر عملکرد پشت‌پردۀ این حراج شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *