پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

به ‌مناسبت ۱۱ شعبان، سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان

چکیده: اگر شعار "جوانان پیروز نبرد اراده ها" نبود، این اثر یک کاریکاتور ضعیف بود. اما به عنوان پوستری رسمی روز جوان از طرف خانه طراحان انقلاب اسلامی مطرح شده است.

پوستری که برای بزرگداشت روز جوان منتشر شده، صحنه شلوغی از درگیری انسانها با یک دیگر است دو مرد و یک زن در یک گروه هستند و در مقابل ایشان پنج مرد قرار گرفته اند. گروه اول با هر کدام با یک نفر از گروه مقابل درگیر هستند. زنی با حجاب که کلاه سفید پرستاری با آرم هلال احمر برسر و لباس سفید پرستاری در بر دارد، دست ها را مانند جادوگران تکان داده و از کف یکی از دستانش یک گوی از انرژی محافظ به طرف دشمن پرتاب کرده است. در مقابل او دکتری با هیکل ورزیده آمپول بزرگی در دست دارد که با تمام توان سعی دارد آن را در درون گوی انرژی وارد کند. چهره دکتر که گوشی پزشکی اش بر گردنش است با یک ماسک پوشانده شده و دستانش با دستکش محافظت شده. درون آمپول انگار چهار ویروس کووید-19 هستند.
مرد دوم که صورتش مشخص نیست میله پرچم کوچک سبزی با آرم جمهوری اسلامی بر کمرش گذاشته با شمشیر، دل جنگاور خشنی را پاره می کند. جنگاور خشمگین به شمشیر و جنگاور خیره شده و تبری در دست دارد که بلااستفاده مانده. نفر سوم که شبیه کلیشه های رزمنده بسیجی است در حالی که مثل فوتبالیست ها در حال تکل رفتن است، با یک شلیک اسلحه کمری، چشم مرد داعشی که خنجری در دست دارد و یک آرپی جی بر دوش، را زده است. در پشت این دشمنان کاریکاتوری از دو مرد ایستاده اند. آنها شبیه رئیس جمهور های اسرائیل و آمریکا هستند. رئیس جمهور اسرائیل دشنه ای در دست دارد و گیج است. ترامپ هم اسلحه ای به شکل دلار در دست دارد و پرچم آمریکا در پشت او به اهتزاز در آمده. کلاه گاوچرانی هم بر سر دارد. در پس زمینه هم بالگردی در آسمان در حال سوختن است.

به ‌مناسبت ۱۱ شعبان، سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان طراح: امیرحسین جعفری‌نژادان

فضای پوستر خیلی شلوغ و درهم است. انگار طراح پیش طرح های چند پروژه متفاوت را درهم گذاشته و مثل تصویرسازی های مجموعه هالیوودی فیلم های انتقام گیران ساخت شرکت مارول تصویری شلوغ و در هم تنیده است.
اگر شعار “جوانان پیروز نبرد اراده ها” در گوشه پایین تصویر نبود، این اثر در بهترین حالت، یک کاریکاتور ضعیف بود. اما به عنوان پوستری رسمی برای روز جوان از طرف خانه طراحان انقلاب اسلامی، پرسش برای مخاطب ایجاد می کند.
نگاهی که ویروس کرونا را به عنوان یک تهدید از طرف یک پزشک دیوانه تقلیل می دهد و در مقابل او بازهم نه کسی که به سلاح علم مجهز است جلوی حمله را گرفته، بلکه پرستاری است که قدرت جادوگران را در کف دستانش دارد! این پرستار بر روی یک بلندی ایستاده است و حالت دستانش بیننده را یاد حرکات هنرهای رزمی شرقی می اندازد.
بقیه شخصیت های مثبت تصویر هم بهتر از پرستار شخصیت پردازی نشده اند. جنگجوی باستانی ایرانی که آرم پرچم جمهوری اسلانی ایران را با خود دارد بدون چهره است و هیچ خصوصیت خاصی ندارد.
رزمنده بسیجی هم همچون فیلم های هالیوودی چشم مرد داعشی را با گلوله ای زده است و تیر از پشت سر داعشی خارج شده است. این مرد و جنگجوی باستانی ایرانی با لباس سبز رنگ از شخصیت های منفی جدا شده اند. جنگجوی باستانی ایرانی، معلوم نیست در کجای تاریخ ایران قرار دارد. شاید بسیجی سلاح به دست هم نماینده کلیشه ای از مدافعان حرم باشد.
تنها زنی هم که در تصویر حضور دارد نماینده زنان جوان ایران است و به جای وظیفه مقدس پرستاری، به جادوگری مشغول است. پرستار یک تنه در مقابل حمله ای بیولوژیک از طرف یک پزشک دیوانه ایستاده است. از نگاه طراح، ویروس کرونا از طرف آمریکا، اسرائیل و حتی داعش به ایران حمله ور شده، و وقتی این پوستر از طرف مرکزی وابسته به سپاه پاسداران منتشر میشود می توان نتیجه گرفت این ارگان ویروس کرونا و اتفاقات پس از آن را به عنوان یک حمله بیولوژیک از طرف آمریکا و اسرائیل می داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب