• آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر باغ سازی و باغ ایرانی

زیبایی در باغ معاصر ایرانی

امیر میراحمدی نویسنده: امیر میراحمدی
سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1399
در باغ سازی و باغ ایرانی, منتخب, منظر, یادداشت
A A
0

کهن الگوی باغ ایرانی به عنوان یکی از مهمترین الگوهای باغسازی در جهان، مشهورتر از معماری ایرانی، از عصر هخامنشیان تا دوران قاجار با حداقل تغییرات به حیات خود ادامه داده است. از دوران پهلوی و برای تطبیق باغ ایرانی با شهر مدرن، تلاش‌هایی برای احداث پارک شهری بر اساس اصول باغ ایرانی صورت ‌پذیرفت، ولی به دلیل نگاه لوکس معماران به کالبد باغ ایرانی، ناکام ‌ماند. عدم توفیق در حفظ حیات باغ ایرانی در شهر معاصر منجر به گسست در روند باغسازی ایرانی و حذف باغ ایرانی از منظر شهری شده است.
باغ برای ایرانی، معبد، فضای مقدس و مکان تأملی بود که مظاهر و نمادهای مهر و اناهیتا که الهه‌های باستانی ایرانی است، در آن گرد هم می‌آمدند. از این رو باغ ایرانی بر اساس فلسفه زیبایی‌شناسی ایرانی که نمادهای طبیعت را برمی‌گزیند، شکل گرفته است. هندسه باغ ایرانی هندسه مستطیلی است که صدر و ذیل دارد و از خطوط نرم و شکسته که همه نقاطش هم‌ارزش است و به نوعی صمیمیت و عدم رسمیت را القا می‌کند، اجتناب می‌کند. بدین‌ترتیب انسان ایرانی می‌تواند عناصر را به ترتیب اهمیت و قداستی که برایش دارد جایگذاری کند. انتخاب عناصر طبیعی و برتری دادن آن نسبت به یکدیگر، زیبایی‌شناسی ارزش‌گذاری شده‌ (selective) ایرانی است.

زیبایی در باغ معاصر ایرانی
تراشیدن کوه برای ایجاد هندسه مستطیلی باغ ایرانی در باغ تخت شیراز

این اصول با چنان قدرتی در وجود باغ ایرانی ریشه زده که حتی پس از ورود اسلام به ایران در مقابل فلسفه عدالت‌گرای اسلامی، مقاومت کرد و بر آن چیره شد. این در حالی است که تلاش‌های موفقی برای تطبیق لایه‌های مختلف زندگی ایرانیان با فلسفه اسلامی پس از ورود اسلام به ایران، دیده می‌شود؛ از جمله تغییر اصول شهرسازی متأثر از طبقه‌بندی اجتماعی به شهرسازی ایرانی-اسلامی یا تغییر معماری اقتدارگرای ایرانی به معماری انسان‌گرای ایرانی-اسلامی (به ویژه در نمونه‌های اولیه).

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

زیبایی در باغ معاصر ایرانی
تلفیق زیبایی‌شناسی طبیعت‌گرا با گونه سنتی باغ ایرانی در یک نمونه باز تعریف شده با کارکرد و هویت عصری باغ ایرانی شهید عبقری (بوستان پدر)، تهران 1398.

علی‌رغم تداوم زیبایی‌شناسی اولیه در باغ ایرانی در سراسر دوران اسلامی تا عهد قاجار، با تبدیل باغ به پارک و باغ ملی از اواخر این دوران و دوره پهلوی، شهرهای معاصر ایران شاهد گونه جدیدی از فضای سبز شهری شدند که در عین نوآوری‌های ارزشمند همچون عمومی شدن باغ، تدریجاً حس زمان و مکان و تسلسل ادراک مخاطب از باغ را از ایرانیان سلب کرد و باغ را در ردیف گمشده‌های تاریخ و چیزی مربوط به عهد باستان که جز تحریک حس نوستالژیک و برانگیختن ستایش تزیینی ارزش دیگری ندارد، قرار داد. در حالی که ریشه باغ ایرانی آنقدر قدرت دارد که می‌توان با خوانش جدید از آن نمونه‌های اختصاصی ایران امروز را خلق کرد.

برچسب ها: باغسازی معاصرزیبایی‌شناسی ایرانیعدالت اسلامی
نوشته قبلی

واژه‌شناسی خیابان با روش نحو فضا

نوشته بعدی

گردشگری و مدیریت اوقات فراغت تهران، رهاشدگان در مسیر اتفاقات

امیر میراحمدی

امیر میراحمدی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی، طراح و ناظر پروژه منظر شهری

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
گردشگری و مدیریت اوقات فراغت تهران، رهاشدگان در مسیر اتفاقات

گردشگری و مدیریت اوقات فراغت تهران، رهاشدگان در مسیر اتفاقات

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم