• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 2 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری معماری اسلامی

معماری دیجیتال، فرصتی برای معماری «ایرانی»

سید محمدباقر منصوری توسط سید محمدباقر منصوری
شنبه 10 خرداد 1399
در معماری اسلامی, معماری, یادداشت
A A
0

بیش از دو دهه است که شاهد سیر صعودی ورود فن‌آوری های دیجیتال به معماری بوده‌ایم. در این بین، ابزار‌‌‌های دیجیتال و مدل سازی سه‌بعدی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده اند؛ به طوری که امروز شاهد گسترش استفاده از نرم‌افزار های طراحی پارامتریک و محاسباتی (computational) در فضای آکادمیک و حرفه‌ای معماری دنیا و همینطور ایران هستیم. یکی از مهمترین نتایج گسترش و نفوذ عرصه دیجیتال در معماری، بی‌تردید بازگشت پرقدرت «هندسه» به فضای معماری بوده است. شاید دقیقتر این باشد که از هندسه‌های«پیچیده» حرف بزنیم.
ازطرف دیگر، هندسه بی‌شک یکی از ارکان معماری سنتی ایران است. سیر تحول معماری ایران از پیش از اسلام تا دوران قاجار گواه وجود رویکردی هندسی در مقیاس کلی و جزئی این معماری است. در جامعه امروز ایران که کشمکش بین سنت و مدرنیته همچنان حل نشده باقی مانده و هنوز دغدغه‌ای برای هنر و فرهنگ ایران به حساب می آید، به کارگیری رویکردی هندسی می تواند فرصتی برای معماری امروز در ایران برای ارائه نگاهی بسترگرا و تاریخ گرا باشد.

معماری دیجیتال، فرصتی برای معماری «ایرانی»
تصویر 1: باز تفسیری از رسمی‌سازی سنتی، برج آزادی تهران اثر حسین امانت.

رجوع به تاریخ معماری معاصر ایران می تواند این فرضیه را تأیید کند. آنجایی که نمونه های شاخصی از بناها که با تکیه بر هندسه و ارائه تفسیری معاصر از آن توانستند پذیرفته و ماندگار شوند، آن هم در سالهایی که تکنولوژی آن قدر نسبت به قرون گذشته تحول قابل توجهی پیدا نکرده بود و هنوز پای رایانه به مرحله طراحی نرسیده بود. در قرن گذشته به خصوص در ده‌ های اخیر چند جریان معماری با رویکردهای مختلف دست به خلق آثاری با تمرکز بر هندسه ارایه داده‌اند. در آثار معمارانی چون هوشنگ سیحون، حسین امانت، نادر اردلان و علی سردار افخمی می توان به وضوح میل به مدرن‌‌سازی معماری ایرانی را با رویکرد‌های مختلف نسبت به بازتفسیر هندسه سنتی دید. فراوانی این آثار گواهی بر میل به معماری زمینه‌گرا در ایران است.
شرایط امروز و ورود رایانه به طراحی و ساخت است که در تئوری، دست ما را برای «بازی» و تجربه برای ارائه تفسیرهای جدید از معماری سنتی و معاصرسازی آن باز گذاشته است. از سوی دیگر، با اینکه شرایط و بستر برای خلق آثاری «مدرن» از معماری ایرانی وجود دارد، خطر رویکرد های سطحی و تک بعدی در تفسیر و طراحی نیز با توجه به سهولت استفاده از ابزار دیجیتال به همان اندازه زیاد شده است. در نتیجه، درک عمیق اصول و ظرافت‌های معماری سنتی از یک سو، و شناخت و احاطه به ابزارها و فن آوری‌های دیجیتال طراحی و ساخت از سوی دیگر شرایط لازم و حیاتی برای قدم برداشتن در این راه می باشد.

بیشتر بخوانید

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

برچسب ها: معماری اسلامیمعماری سنتیهندسه
نوشته قبلی

زبان‌شناسی مولانا

نوشته‌ی بعدی

رنگ های نمادین در هنر ایران

سید محمدباقر منصوری

سید محمدباقر منصوری

استادیار مدرسه عالی معماری لیل فرانسه

مطالب مرتبط - Related Post

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

شنبه 24 اردیبهشت 1401

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

بازگشت به رویکردی گونه محور در معماری

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

نوشته‌ی بعدی
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم