• آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 19 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری معماری اسلامی

معماری دیجیتال، فرصتی برای معماری «ایرانی»

سید محمدباقر منصوری نویسنده: سید محمدباقر منصوری
شنبه 10 خرداد 1399
در معماری اسلامی, معماری, یادداشت
A A
0

بیش از دو دهه است که شاهد سیر صعودی ورود فن‌آوری های دیجیتال به معماری بوده‌ایم. در این بین، ابزار‌‌‌های دیجیتال و مدل سازی سه‌بعدی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده اند؛ به طوری که امروز شاهد گسترش استفاده از نرم‌افزار های طراحی پارامتریک و محاسباتی (computational) در فضای آکادمیک و حرفه‌ای معماری دنیا و همینطور ایران هستیم. یکی از مهمترین نتایج گسترش و نفوذ عرصه دیجیتال در معماری، بی‌تردید بازگشت پرقدرت «هندسه» به فضای معماری بوده است. شاید دقیقتر این باشد که از هندسه‌های«پیچیده» حرف بزنیم.
ازطرف دیگر، هندسه بی‌شک یکی از ارکان معماری سنتی ایران است. سیر تحول معماری ایران از پیش از اسلام تا دوران قاجار گواه وجود رویکردی هندسی در مقیاس کلی و جزئی این معماری است. در جامعه امروز ایران که کشمکش بین سنت و مدرنیته همچنان حل نشده باقی مانده و هنوز دغدغه‌ای برای هنر و فرهنگ ایران به حساب می آید، به کارگیری رویکردی هندسی می تواند فرصتی برای معماری امروز در ایران برای ارائه نگاهی بسترگرا و تاریخ گرا باشد.

معماری دیجیتال، فرصتی برای معماری «ایرانی»
تصویر 1: باز تفسیری از رسمی‌سازی سنتی، برج آزادی تهران اثر حسین امانت.

رجوع به تاریخ معماری معاصر ایران می تواند این فرضیه را تأیید کند. آنجایی که نمونه های شاخصی از بناها که با تکیه بر هندسه و ارائه تفسیری معاصر از آن توانستند پذیرفته و ماندگار شوند، آن هم در سالهایی که تکنولوژی آن قدر نسبت به قرون گذشته تحول قابل توجهی پیدا نکرده بود و هنوز پای رایانه به مرحله طراحی نرسیده بود. در قرن گذشته به خصوص در ده‌ های اخیر چند جریان معماری با رویکردهای مختلف دست به خلق آثاری با تمرکز بر هندسه ارایه داده‌اند. در آثار معمارانی چون هوشنگ سیحون، حسین امانت، نادر اردلان و علی سردار افخمی می توان به وضوح میل به مدرن‌‌سازی معماری ایرانی را با رویکرد‌های مختلف نسبت به بازتفسیر هندسه سنتی دید. فراوانی این آثار گواهی بر میل به معماری زمینه‌گرا در ایران است.
شرایط امروز و ورود رایانه به طراحی و ساخت است که در تئوری، دست ما را برای «بازی» و تجربه برای ارائه تفسیرهای جدید از معماری سنتی و معاصرسازی آن باز گذاشته است. از سوی دیگر، با اینکه شرایط و بستر برای خلق آثاری «مدرن» از معماری ایرانی وجود دارد، خطر رویکرد های سطحی و تک بعدی در تفسیر و طراحی نیز با توجه به سهولت استفاده از ابزار دیجیتال به همان اندازه زیاد شده است. در نتیجه، درک عمیق اصول و ظرافت‌های معماری سنتی از یک سو، و شناخت و احاطه به ابزارها و فن آوری‌های دیجیتال طراحی و ساخت از سوی دیگر شرایط لازم و حیاتی برای قدم برداشتن در این راه می باشد.

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

برچسب ها: معماری اسلامیمعماری سنتیهندسه
نوشته قبلی

زبان‌شناسی مولانا

نوشته بعدی

رنگ های نمادین در هنر ایران

سید محمدباقر منصوری

سید محمدباقر منصوری

استادیار مدرسه عالی معماری لیل فرانسه

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم