• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر نقوش و تزئینات

رنگ های نمادین در هنر ایران

شهره جوادی نویسنده: شهره جوادی
یکشنبه 11 خرداد 1399
در نقوش و تزئینات, هنر, یادداشت
A A
0

 حضور رنگ‌هایی مانند سرخ، طلایی، آبی لاجوردی و فیروزه‌ای، سفید و سیاه در کاشیکاری، مینیاتور و فرش، همین رنگ‌ها در تذهیب و سایر هنرهای تزیینی ایران از کهن‌ترین دوران تا زمان قاجار اشکار است. بر سنگ‌نگاره‌های دوران تاریخی- ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی و بعضا نقاشی‌های بر جای مانده از این دوران در قلمرو ایران فرهنگی نیز این رنگ‌ها جلوه‌گر شده که نشان از پیشینه‌ای نمادین و متکی بر باورهاست.
رنگ قرمز و زرد با طیف‌های تیره و روشن از گل اخرا، رنگ سفید و سیاه از گچ و دوده، آبی از لاجورد و نیل بر دیوارنگاره غارها تا تزیین خانه و سرپناه دوران نوسنگی آشکار است. گرچه منشأ رنگ‌ها و تهیه آن از طبیعت بوده اما حضور دائمی رنگ های مذکور و فراوانی آن نسبت به سایر رنگ‌ها حاکی از نماد و‌ نشانه هاست؛ چنانکه سرخ برای انسان غارنشین نماد خون و نشانه حیات بوده، وقتی خون از بدن حیوان تیر خورده خارج و‌ شکارگر جانور بی‌جان را دید به ارزش خون به عنوان مظهر حیات پی برد و رنگ سرخ  این عنصر حیاتی مقدس شد. سرخ و زرد- طلایی رنگ خورشید نشانه بارزی از گرما و نور هستی بخش. آبی رنگ آب و آسمان و سفید و طلایی رنگ ماه و خورشید و ستارگان بر کاشیکاری، فرش و مینیاتور حکایت از طبیعت‌گرایی نمادین در تفکر و باورهای ایرانیان دارد؛ باورهایی که به ایزدان مهر و اناهیتا بازمی‌گردد و در گذر زمان با آیین زرتشت و رسوم اسلامی نیز آمیخته می‌شود.

رنگ های نمادین در هنر ایران

مرور آثار باستانی ایران، اعم از رنگ‌های خالص برای سطوح معماری یا تزیینات افزوده شده بر آن نشان میدهد رنگ همواره نمادی مهم و سخنگو برای ساخت و آفرینش اثر هنری بوده است که ظرفیت آن را داشته تا برای معنابخشی به اثر به کار گرفته شود. از این رو ضرورت مطالعه رنگ در آثار هنر ایران، علاوه بر رمزگشایی از تاریخ، حاوی ویژگی‌های زیبایی‌شناسی هنر ایران می‌تواند باشد (برای اطلاعات بیشتر نک. کتاب بازافرینی رنگین‌ سنگ‌نگاره‌های ساسانی نوشته دکتر شهره جوادی و دکتر فریدون آورزمانی از انتشارات پژوهشکده نظر).

بیشتر بخوانید - Read More

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

رنگ های نمادین در هنر ایران
برچسب ها: رنگ‌های نمادینمعنابخشیمینیاتور
نوشته قبلی

معماری دیجیتال، فرصتی برای معماری «ایرانی»

نوشته بعدی

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

شهره جوادی

شهره جوادی

مطالب مرتبط - Related Post

خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

پنج‌شنبه 27 مرداد 1401
مادی های اصفهان زیرساختی قدرتمند در مدیریت سیل و بارش های فصلی

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

سه‌شنبه 25 مرداد 1401

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نوشته بعدی
خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

نماسازی در منظر شهری

نماسازی در منظر شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم