• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 2 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر نقوش و تزئینات

رنگ های نمادین در هنر ایران

شهره جوادی توسط شهره جوادی
یکشنبه 11 خرداد 1399
در نقوش و تزئینات, هنر, یادداشت
A A
0

 حضور رنگ‌هایی مانند سرخ، طلایی، آبی لاجوردی و فیروزه‌ای، سفید و سیاه در کاشیکاری، مینیاتور و فرش، همین رنگ‌ها در تذهیب و سایر هنرهای تزیینی ایران از کهن‌ترین دوران تا زمان قاجار اشکار است. بر سنگ‌نگاره‌های دوران تاریخی- ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی و بعضا نقاشی‌های بر جای مانده از این دوران در قلمرو ایران فرهنگی نیز این رنگ‌ها جلوه‌گر شده که نشان از پیشینه‌ای نمادین و متکی بر باورهاست.
رنگ قرمز و زرد با طیف‌های تیره و روشن از گل اخرا، رنگ سفید و سیاه از گچ و دوده، آبی از لاجورد و نیل بر دیوارنگاره غارها تا تزیین خانه و سرپناه دوران نوسنگی آشکار است. گرچه منشأ رنگ‌ها و تهیه آن از طبیعت بوده اما حضور دائمی رنگ های مذکور و فراوانی آن نسبت به سایر رنگ‌ها حاکی از نماد و‌ نشانه هاست؛ چنانکه سرخ برای انسان غارنشین نماد خون و نشانه حیات بوده، وقتی خون از بدن حیوان تیر خورده خارج و‌ شکارگر جانور بی‌جان را دید به ارزش خون به عنوان مظهر حیات پی برد و رنگ سرخ  این عنصر حیاتی مقدس شد. سرخ و زرد- طلایی رنگ خورشید نشانه بارزی از گرما و نور هستی بخش. آبی رنگ آب و آسمان و سفید و طلایی رنگ ماه و خورشید و ستارگان بر کاشیکاری، فرش و مینیاتور حکایت از طبیعت‌گرایی نمادین در تفکر و باورهای ایرانیان دارد؛ باورهایی که به ایزدان مهر و اناهیتا بازمی‌گردد و در گذر زمان با آیین زرتشت و رسوم اسلامی نیز آمیخته می‌شود.

رنگ های نمادین در هنر ایران

مرور آثار باستانی ایران، اعم از رنگ‌های خالص برای سطوح معماری یا تزیینات افزوده شده بر آن نشان میدهد رنگ همواره نمادی مهم و سخنگو برای ساخت و آفرینش اثر هنری بوده است که ظرفیت آن را داشته تا برای معنابخشی به اثر به کار گرفته شود. از این رو ضرورت مطالعه رنگ در آثار هنر ایران، علاوه بر رمزگشایی از تاریخ، حاوی ویژگی‌های زیبایی‌شناسی هنر ایران می‌تواند باشد (برای اطلاعات بیشتر نک. کتاب بازافرینی رنگین‌ سنگ‌نگاره‌های ساسانی نوشته دکتر شهره جوادی و دکتر فریدون آورزمانی از انتشارات پژوهشکده نظر).

رنگ های نمادین در هنر ایران

بیشتر بخوانید

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

برچسب ها: رنگ‌های نمادینمعنابخشیمینیاتور
نوشته قبلی

معماری دیجیتال، فرصتی برای معماری «ایرانی»

نوشته‌ی بعدی

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

شهره جوادی

شهره جوادی

مطالب مرتبط - Related Post

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

شنبه 24 مهر 1400

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

تناقض در آیین نامه و شیوه نامه نشریات علمی

توسعه شبکه آزادراهی کشور، عدالت یا تبعیض اجتماعی؟!

ضرورت انجام پژوهشهای فرارشته ای و میان رشته ای از تئوری تا امکان

نوشته‌ی بعدی
خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

خدانگهدار ماشین ها، سلام رنگ ها

نماسازی در منظر شهری

نماسازی در منظر شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم