• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 10 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر سازمان فضایی شهر

خیابان کامل؛ از سیاستی برای یک الگوی حمل و نقلی تا شعاری برای آرایش خیابان ‌های تهران

آرمان مینیاتور سجادی توسط آرمان مینیاتور سجادی
چهارشنبه 28 خرداد 1399
در سازمان فضایی شهر, شهر, یادداشت
A A
0

اخیرا در خیابان ‌های شهر تهران شاهد اجرای پروژه‌ هایی در جهت تکمیل مبلمان شهری، بازسازی کفسازی، کاشت درختان، اجرای رفوژ میانی، چسباندن مسیر دوچرخه به خیابان، نصب آبنما و الحاق عناصر دیگر هستیم. آنچه در توجیه تعریف و انجام این پروژه‌ ها در مناطق 22 گانه شهر تهران از جمله تکمیل خیابان شریعتی در منطقه 1، تکمیل خیابان ولیعصر، تعریف پروژه خیابان کامل انقلاب، خیابان ایرانیت در شهر ری بعنوان اولین خیابان کامل شهر تهران! گفته شده، دستیابی به خیابان کامل در هر منطقه بوده است. «ابتذال»، واژه ‌ای است که بر تکرار یک مفهوم دلالت دارد که ارزش آن رو به نابودی است. این اقدام شهرداری تهران در واقع «ابتذال» مفهوم «خیابان کامل» بعنوان یک سیاست با ارزش در دست یافتن به توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) در شهرهای پیشرفته جهانی در حوزه حمل ونقل شهری است.

خیابان کامل؛ از سیاستی برای یک الگوی حمل و نقلی تا شعاری برای آرایش خیابان ‌های تهران
تصویر 1: دست ‌مایه شدن سیاست و مفهوم «خیابان کامل» برای باز طراحی خیابان‌ های مناطق مختلف شهر تهران جهت لذت ‌بخشی پیاده برای حضور در خیابان! بدون دانستن کارکرد و اساس پیدایش  این سیاست در یک نظام پیاده‌ مداری کلان جهت تحقق توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD).

با سر زبان آمدن موضوع TOD در بین مدیران شهری تهران به عنوان الگوی حمل و نقلی که پیاده ‌مداری هدف اصلی آن است، کمیته TOD در شورای اسلامی شهر تهران با هدف ایجاد بستری برای مطالعه و برنامه ‌ریزی اقدامات اجرایی برای پیاده‌ سازی الگوی توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) در شهر تهران از ابتدای دوره جدید شورا تشکیل شد. این کمیته کار خود را بر تشکیل جلسات تخصصی و بررسی مطالعات جهانی پیرامون موضوع آغاز کرد که ترجمه ‌هایی از مباحث و استانداردهای لازم برای پیاده‌ سازی الگویTOD  را در حمل و نقل شهری ارائه داد. در آخرین اقدام انجام شده در مهرماه 1398 نشست تخصصی امکان و روش اجرای TOD در شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد که در آن از دستورالعمل «خیابان کامل» شهر تهران رونمایی شد. همچنین در این جلسه که بیشتر مخاطبان آن مدیران ارشد شهر تهران، مدیران مناطق و معاونین آنها بودند راه نجات شهر تهران از ترافیک و آلودگی پیاده ‌سازی الگویTOD   معرفی شد و اضافه شدن پهنه T (پهنه حمل و نقلی) بعنوان فرصتی برای توسعه شهر در جهت رسیدن به این الگو بیان شد. پهنه ‌ای که با فروش تراکم در مناطق ایستگاهی، مدیران شهر را ترغیب به پیاده ‌سازی این الگو می‌ کند.
«TOD» و «خیابان کامل» 2 موضوع اصلی این نشست بود که برنامه ‌ریزی و اجرایی ساختن هر کدام از این موضوعات کلان در یک شهر نیازمند به کارگیری نیروهای متخصص در حوزه ‌های مختلف شهری است که در جوامع علمی و مدیریتی بصورت یک کار مشترک و در یک بازه زمانی بلند مدت با هم برنامه ‌ریزی و ارائه می ‌شوند. اما نسخه ارایه شده حاصل از این جلسه که مدیران اغلب ناآگاه از موضوع تنها برای انجام مأموریت اجباری خود با ازدحام ماشین‌ های شهرداری در جلسه توسعه مبتنی بر حمل و نقل و عمومی حضور داشتند؛ باز طراحی سالانه یک خیابان کامل در هر یک از مناطق شهر تهران بنا به بند 2 ماده 52 برنامه پنج‌ ساله سوم توسعه شهر تهران مبنی بر: توسعه و ساماندهی مجتمع ‌های ایستگاهی به منظور تامین منابع احداث خطوط مترو با رویکرد توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) بود که یک نسخه ‌پیچی جزءنگر و برنامه‌ ریزی نشده برای دست یافتن به مفاهیم کلان است. در این تصمیم جدای از چیستی موضوع «TOD» و «خیابان کامل» و نسبت آنها با هم نزد مدیران، به سیستم مدیریت شهری در خصوص پرداختن به موضوع آسیب ‌های زیر وارد است :

  • انجام پروژه مطالعاتی و امکان ‌سنجی در بدنه یک نهاد نظارتی و مدیریت شهری بدون شفاف ‌سازی و آگاه‌ سازی مراکز علمی متخصص قبل از اقدام موثر
  • دست یافتن به یک الگوی کلان با نازل ترین اقدامات مهندسی (اقداماتی که توسعه را در ساخت می‌ دانند)
  • کسب درآمد از TOD به نفع مدیریت شهری
  • شروع از جز و نداشتن یک برنامه کل ‌نگر
  • تحویل دادن مفاهیم کلان بصورت کلید واژه به متولیان ناآگاه از موضوع و دستور به آنها برای اقدام جهادی

برآیند این آسیب‌ ها در قدم اول منجر به ابتذال کشیده شدن مفهوم «خیابان کامل» می ‌شود که در حال حاضر در هر منطقه از شهر تهران بنا هست که سالانه یک خیابان کامل باز طراحی و اجرا شود. سیاستی که الزاماً باید بر اساس یک نقشه راه کل‌ نگر و برای دست‌ یافتن به یک الگوی پیاده ‌مداری در شهر اجرا شود؛ ولی در حال حاضر به یک شعار برای تعریف و اجرای محوطه ‌سازی ‌های خیابانی تبدیل شده است. این نوع برخورد با موضوع پس از ابتذال مفهوم «خیابان کامل» موجب تکرار در شعار پیاده ‌سازی «TOD»  و در نهایت تراکم فروشی در مناطق ایستگاهی و سرانجام ابتذال در این الگوی جهانی در تهران توسط سیستم مدیریت شهری خواهد شد. 

بیشتر بخوانید

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

برچسب ها: TODخیابان کاملمدیریت شهری
نوشته قبلی

لذت پرسه زنی شبانه در خیابانها

نوشته‌ی بعدی

هفت خوانِ چارباغ

آرمان مینیاتور سجادی

آرمان مینیاتور سجادی

مطالب مرتبط - Related Post

احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه‌های محیطی

رویکرد های موازی در رشته شهرسازی

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

فساد در مدیریت شهری

نوشته‌ی بعدی
هفت خوانِ چارباغ

هفت خوانِ چارباغ

تهران؛ نمايشگاهی به وسعت يك شهر

تهران؛ نمايشگاهی به وسعت يك شهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم