• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 7 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری معماری اسلامی

فراموشی ایرانی

سید محمدباقر منصوری توسط سید محمدباقر منصوری
شنبه 4 مرداد 1399
در معماری اسلامی, معماری
A A
0

«معماری معاصر ایرانی»، «معاصر سازی معماری ایرانی»، «معماری ایرانی-اسلامی معاصر». شاید این عبارت ها کلیشه ای ترین موضوعاتی باشند که در فضای معماری این سال ها وجود داشته است. از دانشجو تا استاد، و از معمار تا نماینده مجلس و شهردار و دولتی ها و متولیان فرهنگ.

در عمل اما وقتی به دو سه دهه ی اخیر نگاه می کنیم، چه تعداد اثر معماری توانسته به این نیاز همه گیر جامعه پاسخ دهد؟ کدام بنا نماینده ای از تفسیری نو از معماری ایرانی است؟ در وهله اول باید سراغ برج میلاد تهران رفت که علی القاعده می بایست نمادی تکنولوژیک از معماری ایرانی باشد. اما می بینیم که به نظر عامه‌ی مردم، بازی را به برج آزادی ۴۰ سال قدیمیتر باخته است. اغلب پروژه های شاخص این سال ها که با هدف ارائه نگاهی مدرن به معماری ایران ساخته شده اند وضعیتی بهتر از این ندارند. مصلی تهران با آن معماری خارج از مقیاس و نامفهومش، و یا این اواخر، پروژه پر زرق و برق ایران مال با آن ترکیبات ناشیانه و ناهماهنگ بین المان های سنتی و معماری «مدرن».

در مقابل پروژه هایی قدیمیتر مثل آرامگاه خیام یا برج آزادی با آنکه کارکردی نمادین دارند اما در رویکردشان  و منطق تفسیر معماری سنتی توانسته بودند پاسخ های قابل قبولی در بستر زمان خودشان ارائه کنند که همچنان معتبرند. معیاری که می توان برای این ارزیابی ارایه داد در فرایند درک اصول و به روز رسانی المان سنتی ست.

بیشتر بخوانید

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

فراموشی ایرانی
تصویر 1: برج میلاد (سمت راست)، فضای داخلی ایران مال (سمت چپ)

 مثلا چه در برج آزادی و چه در آرامگاه خیام می بینیم که به اصول هندسی کاربندی و رسمی بندی معماری سنتی  ایرانی توجه شده و دو تفسیر جدید از این هندسه را به وجود آورده. در یکی این هندسه خود را با فرم غیر سنتی طاق برج منطبق کرده (آزادی) و در دیگری با نگاهی ساختاری و با حفظ منطق طاق های متقاطع، ساختار کلی بنا را به وجود آورده است (خیام). ظرافت  تفسیر این دو بنا را وقتی بیشتر می فهمیم که به برج میلاد نگاه می کنیم؛ جایی که به نظر می رسد هدف  یاد آوری هندسه  رسمی سازی سنتی است (در قسمت فوقانی برج) اما تناسبات بنا بیشتر به یک سازه خنثی غول آسا که هندسه منحنی های (طاق) ایرانی را فراموش کرده ختم شده است. در مورد پروژه هایی کاملا سنت گرا مثل ایران مال که اساسا تلاشی برای به روز رسانی صورت نگرفته و در تضادی باور نکردنی با بستر امروزی جامعه ایران شکل گرفته اند جایی برای نقد باقی نمی ماند.

تعجب آور نیست در دورانی که پروژه های تاثیر گذارش با این شرایط بنا شده اند در مرحله ای پایینتر شاهد رواج انواع و اقسام سبک های مبتذل مثل نماهای رومی و کلاسیک در بین ساختمان های مسکونی باشیم. به زعم نویسنده، ما در این دو – سه دهه در تفسیر معماری ایرانی دچار پسرفت و «فراموشی» شده ایم. فراموشی از این جهت که تجربه های همین چند دهه قبل توانسته بود جرقه های نسبتا موفقی از مدرن سازی یا معاصر سازی معماری ایرانی ارائه کند اما نتوانست را خود را ادامه دهد.

برچسب ها: معماری ایرانی-اسلامیمعماری سنتیمعماری معاصر
نوشته قبلی

هتل 5 ستاره و میل های سازنده تهران

نوشته‌ی بعدی

نقش کریم آقا بوذر جمهری در شکل‌ گیری معماری و شهرسازی تهران عصر پهلوی اول

سید محمدباقر منصوری

سید محمدباقر منصوری

استادیار مدرسه عالی معماری لیل فرانسه

مطالب مرتبط - Related Post

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

شنبه 24 اردیبهشت 1401

معماری، معنا و روایت

نقد مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

بازگشت به رویکردی گونه محور در معماری

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

نوشته‌ی بعدی
نقش کریم آقا بوذر جمهری در شکل‌ گیری معماری و شهرسازی تهران عصر پهلوی اول

نقش کریم آقا بوذر جمهری در شکل‌ گیری معماری و شهرسازی تهران عصر پهلوی اول

آیا شهرداری تهران «راع» شهروندان تهرانی است؟

آیا شهرداری تهران «راع» شهروندان تهرانی است؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم