• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر باغ سازی و باغ ایرانی

آب در باغ معاصر ایرانی

امیر میراحمدی نویسنده: امیر میراحمدی
یکشنبه 5 مرداد 1399
در باغ سازی و باغ ایرانی, منظر
A A
0

آب در سرزمین ایران از دیرباز به عنوان عنصر مهم و ارزشمند شناخته می ‌شده است. برخی معتقدند دلیل اهمیت عنصر آب، مشکل کم آبی و خشکسالی فلات ایران بوده است؛ حتی اگر این موضع را نپذیریم در استفاده محتاطانه و نگاه مدیریتی به منابع آب جای هیچگونه شکی نیست. ارزشمندی عنصر آب، آن را به ابزار قدرت حاکم و اهرم تعیین کننده در حیات شهر ایرانی تبدیل کرده است.

باغ ایرانی به عنوان شیوه‌ ای برای کنترل قدرت و مدیریت منابع آبی در شهرهای ایرانی طراحی شده بود. حاکمان شهرها برای کنترل قدرت و نفوذ خود بر شهر و صیانت از منابع آب و حفظ سلامت آنها از طریق مدیریت منابع آب با احداث باغ در محل سرچشمه و مظاهر اصلی آن اقدام می ‌کردند. اشکال متنوع باغ ایرانی و جغرافیای متفاوت آن از باغ در دل کویر تا باغ در میانه جنگل و در پای کوه همگی در یک ویژگی مشترک هستند و آن وجود مظهر آب در آن نقطه است. این باغ استراتژیک غالبا متعلق به شاه یا بالاترین مقام بوده است. باغی که بدین ترتیب احداث می شد، دروازه ارتباط شهر با طبیعت را ایجاد می ‌کرد.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

آب در باغ معاصر ایرانی
تصویر شماره 1: جانمایی باغ عباس آباد بهشهر در مظهر آب و ایجاد تاسیسات مرتبط برای کنترل آب ورودی به شهر

در عباس آباد بهشهر، باغ در محل سرچشمه، آب را به شهر و مردم می بخشیده است. سیستم پیشرفته ذخیره و کنترل آب که با طراحی سد و ایجاد دریاچه پشت آن ایجاد شده است، نشان دهنده قدرت بالای آب برای کنترل شهر، حتی در منطقه‌ای سرسبز و پرآب، همچون بهشهر، است. شهر در پایین دست باغ شکل گرفت و رشد کرد و پیش از باغ چیزی جز طبیعت بکر وجود نداشته است.

آب در باغ معاصر ایرانی
تصویر شماره 2: جانمایی استراتژیک باغ فین کاشان در محل ورودی آب به شهر

نمونه دیگری از باغ ایرانی در اقلیمی متفاوت، باغ فین کاشان است. این باغ در محل چشمه سلیمانیه (چشمه فین) ورودی آب به شهر را کنترل می ‌کند. جانمایی باغ نسبت به شهر به گونه ‌ای است که باغ در ضلع جنوب شرقی و در بالادست شهر بر سر مسیر آب ساخته شده تا بتواند با کنترل آب بر کل شهر احاطه داشته باشد. گسترش شهر در جهت شمال شرقی و پایین دست باغ فین، موقعیت استراتژیک آن را نشان می ‌دهد.

 جانمایی ژئوپلیتیک باغ‌ های تاریخی ایران، ویژگی ‌های منحصر به فردی را به باغ می بخشیده است، که در قالب عناصر کالبدی در شکل باغ خود را نشان می ‌دهد؛ خواص مذکور که امروز آنها را با نام ویژگی‌ های باغ ایرانی می‌ شناسیم همگی معلول کانسپت اصلی باغ در جهت کنترل آب است.

برچسب ها: آب در باغ ایرانیباغسازی معاصرمدیریت منابع آب
نوشته قبلی

آیا شهرداری تهران «راع» شهروندان تهرانی است؟

نوشته بعدی

برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین زیر ذره بین گردشگری

امیر میراحمدی

امیر میراحمدی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی، طراح و ناظر پروژه منظر شهری

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین زیر ذره بین گردشگری

برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین زیر ذره بین گردشگری

تصویر 1: میان گنبد مسجد جامع یزد و مسجد شیخ رکن الدین، کدام یک به زیبایی غایی نزدیکتراند؟ آیا باید امر زیباتر را تکرار کرد؟

یافتن زیبایی آفاقی در فرهنگی انفسی؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم