• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر فضای جمعی

مولفه‌های هویت‌ بخش محله

مرتضی همتی توسط مرتضی همتی
چهارشنبه 8 مرداد 1399
در فضای جمعی, منظر
A A
0

یکی از اصلی ‌ترین چالش ‌های شهرهای امروز ایران مسئله هویت است. چنانکه بررسی حوزه ‌های مسکونی ساخته شده در یک قرن اخیر در کشور نشان می‌ دهد یکی از آشکارترین ویژگی ‌های غالب این ساخت‌ ها عدم تشخص هویتی آنها از یکدیگر است. نگاهی کلی به واحدهای همسایگی، شهرک‌های مسکونی، کوی ‌های کارمندی و صنعتی و آپارتمان و برج‌ سازی که در مقیاس های متفاوتی ساخته میشوند، عیان می ‌سازد که این ساخت‌ و سازها که عموماً بر بنیان ‌های عملکردی و اقتصادی شکل گرفته‌ اند، در قیاس با ساختارهای محلی تمایزات هویتی کمتری را به مخاطب و شهر عرضه می ‌نمایند. در مقابل، محله ‌های سنتی با ارائه تشخص مکانی، علاوه بر آنکه به لحاظ بصری الگوهای فرمی ویژه‌ ای دارند، احساس هویتمندی و تعلق بیشتری در ذهن ساکنان آن ایجاد میکند. بنابراین این نوشتار در پی آن است که با مقایسه و ارزیابی این دو الگو به بارزترین ویژگی‌ های تشخص‌ یابی در ساختار محله ‌ای بپردازد که امروز در ساخت‌ های جدید مغفول واقع شده ‌است.

از بنیادی ‌ترین مولفه‌ های تشخص هویتی ساختار محله ‌ای، تطابق بر ساختار طبیعی است. بقای سکونت در دنیای سنت نسبت مستقیمی با هم‌آوایی آن با بستر طبیعی داشت که بر آن شکل می‌ گرفت. از این رو کالبد محلات سنتی برآیندی از آمیختگی با عوامل طبیعی است که منجر به تولید فرم ‌ها و مفاهیمی غیر همسان در جغرافیای متفاوت شهر شده ‌است. به همین دلیل است که در محله ‌ها حضور عوامل طبیعی مانند جریان رودخانه یا مسیر قنات، قرارگیری بر تپه‌ یا عوارض طبیعی، بهره‌گیری از جریان ‌های وزش باد و حرکت خورشید یا حتی دید و منظر به جنگل‌ های انبوه درهم‌ کنشی پیچیده را پدیده می ‌آورند که حاصل آن تولید اندام ‌هایی منحصر به ‌فرد و هویت مند است. در مقابل، در ساخت‌ های جدید با بهره‌گیری از بنیان ‌های تکنولوژیک، اصولاً التزامی برای هم‌ نوایی با اقلیم و در نهایت تولید فرم ‌های متمایز ایجاد نمی ‌شود.

مولفه‌های هویت‌ بخش محله
تصویر1: تکیه سیدعباس علی گرگان، تشخص دهنده محله میدان، ماخذ: آذرنوش امیری.

یکی دیگر از اصلی ‌ترین عوامل تشخص هویتی در محله ‌های سنتی، وفور عناصر نمادین و معنابخش است. نمادها با تداعی مفاهیم عمیق ذهنی از انباشت خاطرات جمعی جامعة مخاطب، به طور آشکار بر این همانی فضا تاکید می ‌نمایند و تمایز و تشخص مکانی را نه فقط از طریق کالبد بلکه از بعد معنایی نیز ممکن می ‌سازند. محلات سنتی مملو از عناصر نمادین در مقیاس‌ های متفاوت اند. برای نمونه عناصری در مقیاس‌ های متفاوتی چون مسجد، تکیه، منار، سقاخانه و حتی درختان نمادین که خود در کلیت هم به لحاظ فرمی شاخص بوده و دارای ابعاد نمادین هستند. علاوه بر آن در مراسم آئینی با اضافه شدن نمادهای متغیری چون نخل، پرچم و دیگر عناصر آئینی به منظر محله، پویایی و زمان ‌مندی نمادین نیز می ‌بخشد. در مقابل در ساخت‌ های جدید که غالباً با تکیه بر بنیان‌های فکری مدرن شکل گرفته، عملا تاکید بر حذف معنا در محیط دارند. چنانکه ظهور جنبش ‌هایی برای ترسیم بر ساختمان‌ های بی روح جدید –مانند گرافیتی، نقاشی های دیواری رسمی و…- را می ‌توان به میل معنابخشی به این ساخت‌ ها نسبت داد.

بیشتر بخوانید

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

از دیگر تمیزات اثرگذار بر هویتمندی محله ‌های سنتی می‌ توان به وجود فضاهای جمعی اشاره نمود که با مثال ‌هایی چون مرکز محله، بازار، حمام و… در نظام محله‌ ای تکرار می ‌شوند و به عنوان یکی از مهم ‌ترین راهبردهای تشخص محله عمل می ‌نمایند. باید توجه داشت تشخص محیطی امری ایستا و منجمد در فضا نیست که تنها از کالبد فضا مبعث شود، بلکه تشخص مکانی منوط به زیست پویا و فعالیت مخاطبان در فضا است. فضاهای جمعی به عنوان مکان‌ های بروز روح جمعی جامعه ساکن در نظام محله‌ ای، بستری برای شکل‌ گیری رویدادهای جمعی می ‌گردند که نقش بی بدیلی در تثبیت هویت محله در ذهن شهروندان دارد. در مقابل، حذف فضاهای جمعی یا تقلیل آن به فضاهای عمومی موجب شده تا نقش مخاطبان فضا در پویایی جمعی و هویت ‌سازی مکان تقلیل یابد. به طوریکه مکان ‌ها با رویدادهای ویژه‌ ای در ذهن مخاطبان گره نمی ‌خورند.

در انتها به نظر می ‌رسد بتوان سه مولفه تطابق با اقلیم، عناصر نمادین و فضاهای جمعی را از اصلی‌ترین عوامل تشخص ‌یابی و هویت ‌مندی ساختارهای محله‌ ای معرفی نمود. بر این اساس می‌ توان عنوان داشت که عامل نخست در تعامل با بسترهای طبیعی، عامل دوم در تعامل با بسترهای تاریخی و عامل سوم در تعامل مستقیم با جامعه مخاطبان و در تکاپوی رخدادهای پویای حال، صورت می‌پذیرد. مرور تجربه ‌های ساخت ‌های جدید نشان از خالی شدن آنها از بستر مفاهیم طبیعی و تاریخی و جدا ماندن آن از مفاهیم اجتماعی دارد. بنابراین به نظر می ‌رسد توجه به این سه عامل -که خود برهم ‌پوشاننده و درهم ‌تنیده نیز می‌ نمایند- بتوانند در تشخص و هویت‌ مندی ساخت ‌های جدید نقش بارزی ایفا نماید.

برچسب ها: تشخصشهر ایرانیمحلههویت
نوشته قبلی

لوله­ ها، شاهرگ شکل­ گیری منظر صنعتی شهرهای نفتی خوزستان

نوشته‌ی بعدی

یک جستار واژه شناسی درباره منظر

مرتضی همتی

مرتضی همتی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

نوشته‌ی بعدی
یک جستار واژه شناسی درباره منظر

یک جستار واژه شناسی درباره منظر

تیغ دو دم مجسمه‌ فیگوراتیو انسانی در میادین شهر تهران

تیغ دو دم مجسمه‌ فیگوراتیو انسانی در میادین شهر تهران

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم