• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر نقد هنر

تصفیه و تزکیه عواطف کاتارسیس در تجربه زیبایی‌شناختی

مینا جلالیان نویسنده: مینا جلالیان
جمعه 14 شهریور 1399
در نقد هنر, هنر
A A
0

حقیقتاً در تجربه زیبایی‌شناسانه چه روی می‌دهد؟ آیا بی‌طرفی و بی‌غرضی مخاطب شرط ضروری است، آنچنان که کانت می‌گوید؟ یا مشارکت همدلانه به زعم گادامر؟ اثر هنری چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ با ایجاد فاصله و آشنایی‌زدایی چنانکه برشت و شکلوفسکی باور دارند؟ یا با تأثیر نیروی حقیقت چنان که هایدگر و گادامر معتقدند؟ پالایش و تزکیة عواطف از طریق تخلیة آنها صورت می‌گیرد به زعم ارسطو؟ یا از طریق گسترش فهم و افق دید به زعم گادامر؟

 با توجه به نظر مولانا درباره قوه ذوق و تصفیه و تزکیة درون که مولانا آن را مهمترین شرط شناخت حقیقت می‌داند و این نکته که خودشناسی مقدمه ضروری حقیقت عالم و خداوند است، می‌توان گفت ماهیت دوگانه انسان که شامل حیوانیّت و نطق است، سبب می‌شود همواره میان نیازهای جسمانی و نفسانی آدمی با نیازهای معنوی و روحانی او کشمکش و مبارزه برقرار باشد. از آنجا که در نشئه دنیا، نفس از قدرت بیشتری نسبت به عقل برخوردار است، ذوق و طبع آدمی گِل‌خوار شده و به دنبال لذت‌های حسی است. این ذوق باید تصفیه شده و به تدریج با چشیدن آب گوارا به سوی عالم معنی تمایل پیدا کند و به ذات اصلی خود بازگردد. تأثیر تزکیه‌کنندگی هنر، درمان انحرافات و بیماری قوة ذوق و بازگرداندن آن به طبیعت اصلی آن است. اما هنر چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

بیشتر بخوانید - Read More

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

مولوی و نقد هنری

برای انسان تا وابسته به جسم و علایق مادی و دنیوی است، شنیدن سخن حق تلخ است و روی‌آوردن به معانی ناب شیرین نیست و توان دیدن و درک نور و حقیقت بی‌حجاب را ندارد، زیرا در جهان سایه‌ها و صورت‌ها به سر می‌برد و به آنها دلبسته است و بدان‌ها ذوق دارد و لذت می‌یابد. هنر، داروی تلخ شفابخش را با شیرینی و زیبایی صورت‌های محسوس می‌آمیزد و به مخاطب می‌دهد تا پس از مداوا و تغییر مزاج، او خود به عالم معانی و حقیقت بی‌حجاب میل پیدا کند و طالب آن گردد.

مولانا معتقد است دو چیز مانع از دیدن حقیقت می‌شود: یکی دوری زیاد و روآوردن به عالم سایه‌ها، دیگری نزدیکی زیاد و ضعف چشم و شدت نور. بنابراین، یک فاصله مناسب لازم است تا بتوان حقیقت معنی را دریافت. این فاصلة مناسب را هنر و اثر هنری ایجاد می‌کند. هر چند اثر هنری از طریق حواس و صورت‌ها بر انسان تأثیر می‌گذارد، اما آنچه چشم می‌بیند و گوش می‌شنود تصویر و صدایی از عالم واقعی نیست بلکه عالمی است که از عالمی غیبی و تخیلی خبر می‌آورد که مستقیماً حواس درونی و ذوق را تحریک می‌کند و آنها را به عالم معنی می‌کشاند. احساسات و عواطفی هم که بر می‌انگیزند از نوع پاک و بی‌شائبه آن است نه آنچنان که در مقابل امور واقعی و تجربه شخصی فرد برانگیخته می‌شوند.

 بنابراین حدیث تلخ گفتن با خود تلخی تفاوت دارد. لذتی هم که از درون می‌جوشد با لذت‌های اکتسابی و گذرا متفاوت است. مهمترین فایده و کارکرد هنر، تصفیه ،تزکیه و درمان بیماری‌ها و انحرافات ذوق و عقل و برانگیختن عواطف و احساسات متعالی است. به همین دلیل هنر باعث تحقق حقیقت انسانی در افراد و همدلی و وحدت نظر میان آنها می‌گردد.

برچسب ها: تزکیهزیبایی شناختیعواطف کاتارسیس
نوشته قبلی

خلق نازیبایی هدف سازمان زیباسازی

نوشته بعدی

فضاهای باز آپارتمانی، راهکار بهداشت روانی

مینا جلالیان

مینا جلالیان

مطالب مرتبط - Related Post

خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

پنج‌شنبه 27 مرداد 1401
مادی های اصفهان زیرساختی قدرتمند در مدیریت سیل و بارش های فصلی

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

سه‌شنبه 25 مرداد 1401

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نبرد عقل و جهل

نوشته بعدی
فضاهای باز آپارتمانی، راهکار بهداشت روانی

فضاهای باز آپارتمانی، راهکار بهداشت روانی

چرا مدیریت شهری در ایران شکست می‌خورد!؟

چرا مدیریت شهری در ایران شکست می خورد؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم