• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 10 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

چرا مدیریت شهری در ایران شکست می خورد؟

احمد صابری توسط احمد صابری
دوشنبه 17 شهریور 1399
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
1

تهیه و انتشار گزارش حزب اتحاد ملت –به عنوان یکی از ذی نفعان و ذی نفوذان فعلی مدیریت شهری تهران-در مورد عملکرد شورا و شهرداری تهران در یک سال اخیر، هرچند دیر و بنا به ضرورت تحولات کرونایی و در یک ساله نهایی خدمت شورای کنونی صورت گرفت، اما مجموعاً اقدامی مثبت در مسیری است که به ما یادآوری می‌کند، مدیریت شهری صحیح از مسیر شفافیت و ساختارسازی دموکراتیک می‌گذرد و نه از راه نمایش‌های پوپولیستی و مقطعی!

هرچند در گزارش فوق الذکر با طرح بحث شفافیت عملکرد مدیریت شهری، مباحثی همچون انتشار جزئیات قراردادها، بحث ضرورت قانون مدیریت جامع شهری، اعطای اختیارات کافی به شهرداری ها و انتقاد از حذف شورایاری‌ها- که همگی مباحثی مهم در مدیریت شهری هستند- مطرح شده‌است ، اماهسته اصلی محتوایی این گزارش در میان طرح هرآنچه در مورد شهرداری صادق است – هرچند نامرتبط با موضوع اصلی-گم شده است.  

دراین یادداشت اما ضمن توجه به نکات مثبت گزارش حزب اتحاد ملت، هدف اصلی تمرکز بر اصلاح ساختار مدیریت شهری در نگاه کلان به این سازمان است؛ جایی که درآن فراتر از نگاه به فساد به عنوان پدیده‌ای ناشایست در ساختار سالم، تکرار آنرا نشانه وجود ساختار فسادزا، بدون شفافیت و ناکارآمد می‌داند، مسئله ای که می‌بایست این بار با نگاه ساختاری در موضوع حکمرانی، بررسی شود.

بیشتر بخوانید

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون در کتاب ” چرا ملت‌ها شکست می‌خورند: ریشه‌های قدرت، شکوفایی و فقر” بحث تفاوت های جغرافیایی، طبیعی و فرهنگی در علل تفوق یا عدم تفوق ملت‌های مختلف را مردود دانسته و به سمت تحلیل ساختاری نظام مدیریتی کلان آنها حرکت می‌کنند.

در این کتاب که با هدف ایجاد گفتمان در میان عوام و نخبگان غیرمتخصص نوشته شده است، مهم ترین علت موفقیت کشورها، ملت ها و حکومت ها را در ساختار نهادها و موسسات آنها می داند و با بررسی قیاسی تجارب ملت‌های مختلف، وجود نهادهای هم افزا ( Integrative institution) با دامنه اثر گذاری عمومی، امکان مشارکت دموکراتیک همگانی و شفافیت مالی و سیاسی را مهم ترین دلیل پیروزی ملت‌ها می‌داند. از نظر نویسندگان مشخصه اصلی این نهادها علاوه بر شفافیت و دموکراسی، موضوع چرخش آزاد قدرت و فراهم کردن بستر مشارکت عمومی  است.

نکته قابل توجه از نظر نویسندگان در مقایسه نهادهای عمومی و خصوصی در ایالات متحده، شوروی سابق و کشورهای اروپایی مقاومت آنها در برابر اصلاح ساختار درونی و تبدیل شدن به سیستمی شفاف، دموکراتیک و غیراقتدارگرا است.از نظر این کتاب قدرت این نهادها برای اصلاح اساسی ساختارها و نوآوری در انطباق با شرایط موجود با دامنه اثرگذاری بلندمدت است.

چرا مدیریت شهری در ایران شکست می خورد؟

این کتاب حکومت‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کند: مشارکتی(inclusive) و انحصاری: (Exclusive)

در حکومت‌های مشارکتی موسسات اقتصادی و سیاسی به‌جای این‌که مشارکت در امور را محدود به عده‌ای معدود از خواص و سازمان‌های دولتی نمایند، باعث تشویق و ترغیب اکثریت مردم برای مشارکت می‌شوند. این امر مستلزم وجود قانون و ضوابط قوی در رابطه با حاکمیت بیطرفانه قانون، خدمات همگانی با امکان تبادل و قراردادهای عادلانه، امکان ورود شرکت‌های جدید به بازار و دولتی که خواهان ودارای قابلیت اجرای این شرایط و پیش نیازها باشد است.

در نقطه مقابل موسسات مشارکتی، موسسات اقتصادی انحصاری با به‌کار گرفتن امکانات و منابع اکثریت در خدمت منافع گروهی محدود و انگشت‌شمار قرار دارند. آن‌ها نه باعث ایجاد انگیزه برای فعالیت‌های اقتصادی می‌شوند، و. نه امکان مشارکت فعال و شفافیت ساختاری را در خدمت عموم قرار می‌دهد در این حکومت‌ها شروع یک کسب و کار جدید غیرممکن است، چراکه بازار به‌صورت انحصاری در دست دولت یا نور چشمی‌ها خواهد بود.

هرچند برخی نشریات تخصصی همچون وال استریت ژورنال و فارین افر، مباحث مطروحه دراین کتاب در زمینه تمرکز بر فردیت گرایی، تاکید بر حق ملکیت خصوصی و بازار آزاد را از مهم‌ترین انتقادات وارده براین کتاب به ویژه در حوزه مدیریت عمومی –و نه نهادهای اقتصادی- دانسته‌اند، اما موضوع شفافیت، مشارکت و اصلاح ساختارمدار کلیدواژه‌هایی هستند که می‌توان از آنها در چرایی عدم موفقیت مدیریت شهری ایران در دوره‌های مختلف نام برد. ساختاری که در آن همواره شیوه حل مسئله  معطوف به توجه به معلول‌ها و در بهترین حالت علت‌های مقطعی به جای توجه به علت العلل که همان ساختار ناکارآمد است، بوده‌است. در چنین نگاهی به ساختار مدیریت شهری، مداخله شورای شهر در جزئیاتی همچون تغییر نام معابر، تلاش برای لابی های سیاسی در انتخاب شهردار، دغدغه‌های جزءنگرانه و نمایش های شهرداری در تعریف پروژه های سلیقه‌ای و بی ارتباط با ساختار شهر؛ منجر به جنگ اداری دائمی نهادها و ناکارآمدی همیشگی سیستم مدیریت شهری در ایران می‌شود، موضوعی که به طور کلی ناشی از ورود به مجرای حل مسئله از موضع نادرست و ناشیانه است؛ موضوعی که روشن می‌سازد چرا مردم همواره پس از ترک یک مدیر در انتظار شنیدن خبر فسادهای اقتصادی و سیاسی او و نهادهای زیرمجموعه هستند.

چرا مدیریت شهری در ایران شکست می خورد؟

از مباحث مطرح شده در تغییر نگاه به مفهوم موفقیت ساختار سازمانی و مدیریتی می‌توان به این نتیجه رسید که تغییر سیاسی صحیح نه به معنی دست به دست شدن نهادهای قدرت همچون نهاد مدیریت شهری بین احزاب اصولگرا، اصلاح طلب، لیبرال، چپ و یا توتالیتر، بلکه به معنی تغییرات نهادی است؛ تغییراتی که شاید به علت زمان بر بودن از بهره برداری کوتاه مدت سیاسی احزاب و جبهه های سیاسی ایران به دور باشد، اما محل خوبی برای سنجش صداقت آنها در اصلاح صحیح اداره امور شهر و اثربخشی آنها  به نفع مردم و شهر خواهدبود.

برچسب ها: احزابتغییرات نهادیگزارش
نوشته قبلی

فضاهای باز آپارتمانی، راهکار بهداشت روانی

نوشته‌ی بعدی

نماد هایی برای شهر یا نماد هایی در شهر

احمد صابری

احمد صابری

کارشناس ارشد معمای منظر، معمار و معمار منظر در مهندسین مشاور پژوهشکده نظر

مطالب مرتبط - Related Post

احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه‌های محیطی

رویکرد های موازی در رشته شهرسازی

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

فساد در مدیریت شهری

نوشته‌ی بعدی
نماد هایی برای شهر یا نماد هایی در شهر

نماد هایی برای شهر یا نماد هایی در شهر

سیمای ­شهر و حکومت ­شهری

سیمای ­شهر و حکومت ­شهری

دیدگاه‌ها 1

  1. سعید آفاق می‌گوید:
    قبل 2 ماه

    به نظر به نکته ای بسیار اساسی اشاره شده در این بحث
    کاش این نحوه نگاه سیستماتیک بر منفعت طلبی پیشی میگرفت در کشور ما
    و کاش این یادداشت به گوش مسئولین برسه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم