• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

عشق روزهای کرونا

محمد آتشین بار توسط محمد آتشین بار
چهارشنبه 9 مهر 1399
در منظر شهری, منظر
A A
0

جمعه گذشته به دیدن تاتر اپیزودیک عشق روزهای کرونا رفتم. ۵ روایت از عشق، ۵ ترانه اصیل غربی و ۵ ترانه اقتباس شده، همگی روی یک صحنه واحد با تغییر دکور اتفاق می‌افتد. کارگاه خیاطی، ایستگاه مترو هشتگرد، تقاطع کریم‌خان سر حافظ، خانه مرحوم داوود رشیدی و یک استودیو تمرین موسیقی ۵ صحنه اصلی از روایت عشق‌هایی هستند که ویروس کرونا به نحوی بر عمیق شدن آن رابطه تاثیرگذار است.

غیر از تقاطع کریم‌خان – حافظ، سایر لوکیشن‌ها سه مشخصه اصلی دارند : ثابت هستند (در یک محل اتفاق می‌افتند)، دینامیک نیستند و با موضوع اپیزود ارتباط مستقیم دارند (همان محل مد نظر است). لوکیشن در این اپیزود بر عکس است : ثابت نیست (هنرمند فضای پشت چراغ قرمز و حضور در تقاطع را بازی می‌کند)، کاملا دینامیک است و هر نقطه‌ای از شهر می‌توانست باشد.

انتخاب یک نقطه خاص در خیابان به عنوان لوکیشن تاتر که اثری روشنفکری محسوب می‌شود نشان از جایگاه مهم خیابان در زندگی روزمره مردم دارد : «آنها می‌توانند در خیابان عاشق شوند». نگاه نویسنده و کارگردان به این موضوع که برخلاف پوسته زمخت و آلوده، خیابانها محلی برای عاشقی هستند، منظری دیگر از خیابان را مورد توجه قرار می‌دهد؛ به عبارتی روایت بخش مهمی از زندگی شهروندان است که کمتر به آن پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید

قرائت منظر شهری

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

عشق روزهای کرونا

اما به چه دلیل محمد رحمانیان برای این اپیزود که روایت عشق ساده سه دختر نوجوان دستفروش پشت چراغ است، این تقاطع را انتخاب کرده است ؟‌ اگر او به دنبال یک فضای ترافیکی و پر سر و صدا بود مثلاً چهار راه توحید در وسعت و مقیاس شهری همتراز کریم‌خان – حافظ است حتی با ترافیک و سر و صدای بیشتر.

تقاطع کریم‌خان – حافظ در این اپیزود

  • محل عبور سلبریتی‌های سینمایی است که چهره شده‌اند (بهرام رادان و رضا گلزار)
  • ماشین‌های شیک و مدل بالا در آن رفت و امد دارد
  • محل حضور سه دختر‌ نوجوان دستفروش است که در آن سن به دنبال ایجاد رابطه و ساختن ارزوهای آینده هستند.

محمد رحمانیان  کاراکتری از کریم‌‌خان – حافظ را تصویر می‌کند که فقط یک گره ترافیکی نیست، بلکه ویژگی‌های منظرینی دارد که ذهن مخاطب در آن ظرفیت تحقق آرزوهای خود را متصور می‌شود؛ برای قشر فقیر و مستضعف تهران، فضایی روشنفکری و آیینه تمام نمای آرزوهای انان است. این سه دختر نوجوان در تقاطع کریم‌خان – حافظ امرار معاش می‌کنند، عشق را تجربه می‌کنند، نسبت به توهمات خود هوشیار می‌شوند و توهمی دیگر می‌سازند و این چرخه برای آنان ادامه دارد.  

برچسب ها: تئاترتقاطعحافظکریم خان
نوشته قبلی

عزای حسینی و مواضع معارض مدیریت شهری

نوشته‌ی بعدی

نیازهای روانی یا نقش اجتماعی در طراحی فضاهای شهری معاصر؟

محمد آتشین بار

محمد آتشین بار

مطالب مرتبط - Related Post

قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نوشته‌ی بعدی
نیازهای روانی یا نقش اجتماعی در طراحی فضاهای شهری معاصر؟

نیازهای روانی یا نقش اجتماعی در طراحی فضاهای شهری معاصر؟

ارزیابی رویکردهای محله محور در کوی اساتید دانشگاه جندی شاپور

ارزیابی رویکردهای محله محور در کوی اساتید دانشگاه جندی شاپور

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم