• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 7 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر هنر شهری

مجسمه شهری؛ نگاه جامع به پدیده ای پیچیده

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
یکشنبه 20 مهر 1399
در هنر شهری, هنر
A A
0
  • شما به عنوان هنرمند و مجسمه ساز که تجربه ساخت مجسمه شهری را دارید، اثر نصب شده خود در فضای شهری را در نهایت محصول غلبه چه عامل یا عواملی می‌دانید؟ (ایده طراحی، سلیقه و سفارش کارفرما، عوامل محیطی، مطالبات شهروندان و …)

پاسخ روح الله شمسی زاده: ماجرای مجسمه سازی وقتی وارد شهر می شود، کاملا فرق می کند. انگار به پروژه های معماری شبیه است تا نقاشی، چرا که بر مبنای سفارش تنظیم می شود. وقتی قرار بر این است برای مکانی خاص یا نهادی خاص کار کنید، مطمئنا سلیقه این نهاد در کار دخیل است. اگر این نهاد می تواند موجب غلبه گفتمان غالب شود باز معنایی و ارزشی خاصی به کار حاکم می شود.

ممکن است دوره ای گفتمان مذهبی حاکم باشد  یا وقتی گفتمان سیاسی خاصی حاکم است جهت گیری کار هم به این سمت خواهد بود. فرض کنید در زمان جنگ موضوعات جنگی و انقلابی حاکم بود و آثار از این موضوع جهت گرفته اند. یا اگر کارهای قبل انقلاب را ببینید گفتمان روشن فکرانه غلبه دارد یعنی هنرمند است که در پروسه کاری اش، کار را می سازد نه ماجراهای دیگر.

نگاه جامع به پدیده ای پیچیده به نام مجسمه شهری

اولین کار شهری که نصب کردم، از نمایشگاه انفرادی من به شهر راه پیدا کرد. چرا که از نظر معنایی و مفهومی دارای واقعیت هایی بود که من در موردش فکر نکرده بودم. بستر به شکلی تنظیم شد که کار شهری شد و وارد شهر شد هر چند برای آن فکر نکرده بودم.

بیشتر بخوانید

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

در دوره ای که مجسمه دزدی در تهران وجود داشت، به دلیل اینکه کار من زمینه مناسبی نداشت و در فضایی نصب شده بود که جامعه مخاطب توانایی پذیرش آن را نداشت (یعنی مخاطب آن منطقه درگیر مناسبات اولیه حیات شهری بود و به این موضوعات گرایشی نداشت)، اصل وجود مجسمه در شهر زیرسوال رفت. اما ده سال بعد بر اساس فراخوانی که برای میدان انقلاب صورت گرفت، من بر اساس مناسبات فضا کار را پیگیر شدم.

در این کار مناسبات فیزیکی مکان، اتمسفر فضا و تاثیرش روی نگاه من، به ماهیت کار غلبه داشت. میدان انقلاب و اتفاقاتی که در این مکان رخ داده در نظر من قرار داشت و اثر آن روی کار هنری من بسیار با اهمیت بود. مناسبات سفارش دهنده بسیار مورد توجه من قرار گرفت چرا که دنبال کار فاخر بودند.

بنابراین اثر این شرایط را می توانیم در انتخاب مواد انتخابی برای ساخت مجسمه دید. برای چنین کاری من به سمت مواد برنزی حرکت کردم که چنین حسی را منتقل می کرد. جایی که قرار بود این کار انجام شود روی مترو بود و من بایستی به شرایط و ساختار توجه می کردم. با معمار این کار صحبت کردم تا متوجه بشم چه میزان تحمل وزن در این مکان وجود دارد و این موضوع روی تکنیک ساخت و مواد مصرفی اثرگذار بود.

اگر قصد داشته باشم موضوع را جمع بندی کنم، به زبان ساده باید گفت که مجسمه شهری مقوله ای پیچیده است که از عناصر متعددی اثر می گیرد و بایستی به تمام موارد نگاه جامعی داشت.

برچسب ها: پیچیدگیمجسمه شهرینگاه جامع
نوشته قبلی

بین الحرمین؛ طرحی که نسبتی با منظر خیابان ندارد

نوشته‌ی بعدی

پارادوکس ساماندهی مادی‌‌های اصفهان، آسیب یا احیا؟!

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نبرد عقل و جهل

المان های مفهومی شهر و پرسه زنی خلاق

مبانی نظری فلسفی، چشم اسفندیار پژوهش هنر در ایران

نوشته‌ی بعدی
پارادوکس ساماندهی مادی‌‌های اصفهان، آسیب یا احیا؟!

پارادوکس ساماندهی مادی‌‌های اصفهان، آسیب یا احیا؟!

نتیجه «سیاست های شهری سازمانی» و «همبستگی محلی» در منطقه لشگر آباد اهواز

نتیجه «سیاستهای شهری سازمانی» و «همبستگی محلی» در منطقه لشگرآباد اهواز

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم