• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 2 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر هنر شهری

مجسمه میدان حر تهران در ابهر!

پدیده عادلوند توسط پدیده عادلوند
جمعه 19 دی 1399
در هنر شهری, هنر
A A
0

آیا تهران ‌شدگی در سیاست‌ های مدیریتی دیگر شهرها یک امتیاز محسوب می ‌شود؟

کپی‌ کردن و مشق ‌کردن آثار هنری با سبقه‌ ای طولانی همواره شیوه ‌ای متداول جهت یادگیری آماتورهای عرصه هنر محسوب شده تاحدی که از آن برای یادگیری تکنیک و فن بزرگان هنر بهره گرفته می ‌شده است و نوآموزان و هنرجویان به مشق آثار هنرمندان بزرگ ممارست داشته و کسب مهارت کرده ‌اند. این شیوه در تمامی مراکز آموزشی و حتی برای خودآموزان روشی پذیرفتنی بوده و حتی به انجام آن نیز توسط اساتید سفارش می ‌شود. اما جدای از بحث ‌های آموزشی و تأثیرات آن در یادگیری، در حوزه نمایش آثار نه تنها در فضاهای خصوصی چون گالری ‌ها، نمایشگاه‌ ها، سمپوزیوم ها و جشنواره‌ های هنری و فضاهای عمومی شهرها نمایش آثار کپی حتی با کیفیت تکنیکی بالا پذیرفتنی نیست که همواره بر سر آنها جنجال‌ های فراوانی نسبت‌ به مجوزهای صادره برای نمایش و داوری ‌ها بوده است.

در تاریخ مجسمه ‌سازی شهری تهران مجسمه ‌ای با نام‌ های مختلف «عقل و جهل»، «سوم اسفند»، « گرشاسب در حال مبارزه با اژدها» و «حر» در میدانی در تهران نصب می ‌شود. این مجسمه توسط «غلامرضا رحیم ‌زاده ارژنگ» ساخته شد. محل نصب این مجسمه، میدان سوم اسفند بود که در محل میدان باغ ‌شاه سابق قرار داشت و بعد از انقلاب به میدان «حر» تغییر نام داد. این مجسمه در طول حیات خود در فضای میدان تفسیرهای مختلفی را به خود دیده است و با همان تفاسیر در هر دوره حیات و بقای خود را تضمین کرده است؛ از ابتدایی ‌ترین آنها زمانی که مجسمه به نام عقل و جهل مطرح بود و به تعبیر خالقانش با این نیت ساخته شد که «جوان ‌ها این پیکر را ببینند و بیندیشند که یک آدم سالم می تواند موفق شود و اژدها که سمبل پلیدی است را از بین ببرد»، تفسیر آن در دهه 20 و تناسب آن به نجات آذربایجان از اشغال شوروی تا بعد از انقلاب که پیکره پهلوان ارجاع به انسان آزاده و شخصیت حر پیدا کرد و اژدها نمادی از نفس سرکش شد.

بیشتر بخوانید

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

مجسمه میدان حر تهران در ابهر!
تصاویر 1 و 2. راست: میدان حر ابهر. چپ: میدان حر تهران

با جستجویی در مجسمه ‌های دیگر شهرهای ایران متوجه می‌ شویم این مجسمه – فارغ از تمام ویژگی ‌های زیبایی ‌شناسی ‌اش و دلالت ‌های تاریخی که حس تعلق شهروندان و مخاطبانش را برمی ‌انگیزاند و خاطره سازی می ‌کند و شاید به همین دلایل هم قرار است در فهرست آثار ملی ثبت شود – در فضای میدانی به نام حر در شهر ابهر نیز حضور دارد.

مجسمه شهری به عنوان عنصری از منظر شهری و سمبلی برای شهر و شهروندانش باید برآیند بهترین نمایش از فرم و محتوا و برآمده از ویژگی ‌های زمینه ‌ای باشد. در این راستا نصب مجسمه متناسب با نام میدان یکی از اقدامات اولیه برای برقراری تناسب میان اثر و مکان نصب است که البته در موضوع حاضر نیز با توجه به سابقه مجسمه تهران الصاق مضمون مجسمه به مفهوم حر نیز تفسیری متأخر و ورای نیت اولیه محسوب می ‌شود. شاید اگر قرار بود با مضمون حر و آزادگی ‌اش مجسمه ‌ای در تهران نصب می ‌شد حتی هنرمندان این اثر نیز مجسمه ‌ای با فرم و محتوای دیگر خلق می ‌کردند. بنابراین شباهت نام هر دو میدان محملی توجیه ‌پذیر برای نصب المانی مشابه را در عالم هنر که سراسر خلق است و ذوق نخواهد بود.

به نظر می ‌رسد تهران به عنوان پایتخت همواره در تجربیات شهرسازی معاصر الگوی مدیریت شهری دیگر شهرهای ایران بوده تاحدی که سیاست تمرکزگرایی در وجوه مختلف از جمله مسائل شهری آن را به مدینه فاضله ‌ای تبدیل ساخته که شبیه آن شدن گویی نشان از توسعه ‌یافتگی را به دنبال خواهد داشت. در طول تاریخ شهرسازی ایران شاهد نام ‌گذاری میادین و خیابان ‌ها با نام ‌های مشابه تهران در سراسر شهرهای کشور بودیم که البته ممکن است سیاست ‌های کلان کشور در آن نقش داشته باشد اما اینکه شاهد نصب احجام شهری مشابه تهران در شهرهای دیگر نیز باشیم بسیار تأمل ‌برانگیز خواهد بود. ضروری به نظر می ‌رسد شهرهایی چون ابهر با بهره‌ مندی از سبقه تاریخی، فرهنگی و هنری مقلد صرف تهران نباشند و ضمن بهره‌ گیری از پتانسیل‌ های هنری و شهری خود به هویت ‌سازی برای شهرهای خود نیز بیندیشند.

برچسب ها: تقلیدتهران ‌شدگیمجسمه شهری
نوشته قبلی

شهر علیه اکولوژی منظر

نوشته‌ی بعدی

شهروندی کنشگری است

پدیده عادلوند

پدیده عادلوند

دکتری پژوهش هنر و عضو هیئت علمی پژوهشکده نظر

مطالب مرتبط - Related Post

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

شنبه 10 مهر 1400

نبرد عقل و جهل

المان های مفهومی شهر و پرسه زنی خلاق

مبانی نظری فلسفی، چشم اسفندیار پژوهش هنر در ایران

تفسیر، انتقام عقل از هنر

نوشته‌ی بعدی
شهروندی کنشگری است

شهروندی کنشگری است

نورپردازی در منظر شهری

نورپردازی در منظر شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم