• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 10 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری

تهران؛ بازمانده از هویت فرهنگی گردشگری

مهدیه شهرابی فراهانی توسط مهدیه شهرابی فراهانی
جمعه 3 بهمن 1399
در گردشگری
A A
0

تهران؛ بازمانده از هویت فرهنگی یا متاثر از چند هویتی؟!

هویت، پدیده ای چندوجهی، به مفهوم کیستی، امر ثابتی نیست، هویت آن هم از نوع فرهنگی، بازنمای ریشه فرهنگ، تمدن، تاریخ و و باورها و اعتقادات مردم سرزمینی است که در بستر فرهنگی جامعه شکل گرفته است. نمادهای فیزیکی و غیر فیزیکی در هر شهر، نمایش بخشی از هویت جامعه ای است که فرد خود را از آن می داند. هویت فرهنگی شهر، مانند صفحه اسکرین شات، ویترین، نما، و یا هر مولفه فرهنگی است که کیستی افراد آن جامعه را توضیح می دهد.

در این راستا گردشگری اقدامی در جهت یافتن، جستجو کردن و آشنایی با فرهنگ و زندگی مردمان و جوامع، فرآیندی است که  هویت فرهنگی یک شهر را پدیدار می نماید. چه بسا بتوان چنین پنداشت که گردشگری در سایه هویت فرهنگی می تواند نمود یابد، و شوق سفر را در میان گردشگران بیشتر نماید. تهران به عنوان پایتخت ایران از اهمیت استراتژیک بسیاری برخوردار است.

بیشتر بخوانید

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

چرا ما کارناوال نداریم؟!

حال با شرایطی که متاثر از عوامل گوناگون بر شهر تهران حاکم شده است، ساکنین شهر تهران خود از دریافت این هویت فرهنگی بی بهره اند، بماند برای گردشگری.گردشگر امروز با ورود به شهر تهران که دیگر مانند قبل دروازه ورودی برای آن تعبیه نشده، و بخش عظیمی از بافت قدیمی آن چون گذشته مشاهده نمی گردد، هویت فرهنگی مشخصی را از آن دریافت می دارد یا متاثر چند هویتی خواهد شد؟

تهران؛ بازمانده از هویت فرهنگی گردشگری
تصویر 1: دروازه های طهران قدیم، کیانوش معتقدی، منبع عکس رسانه هنرهای تجسمی نوریاتو

تنوع و چندگانگی فرهنگی اولین مولفه ای است که با ورود گردشگر به تهران نمایان می گردد. از یک سو بافت قدیمی شهر تهران، و از سوی دیگر ساختمان های مدرن که نوید یک شهر صنعتی را می دهند. شاید بتوان به رویکردهای متفاوتی که در سالهای بسیار، شهر تهران را دگرگون ساخته است، اشاره نمود.

برنامه ریزی هایی که به دور از یک نگاه استراتژیک و جامع و یا ماموریتی که بتوان آن را در حفظ میراث فرهنگی شهر در نظر گرفت، توسعه شهر چناران را به یک اقامتگاه، و یا محل عبور و مرور مبدل نموده است. اصالت فرهنگی تهران رنگ های متفاوت به خود گرفته است. شاید از یک دیدگاه، بافت قدیمی تهران را در بخش های خاصی و منتسب به محله های قدیمی متمرکز می دانند (عودلاجان، سنگلج، بازار، چاله میدان و محله دولت) و شاید در دیدگاهی متفاوت تر بر این باور هستند که با شعار «تهران؛ شهری برای همه» چند هویتی را نوعی اصالت تلقی نمایند.

از این رو که تهران شهر چند اقلیم است و هر قومیت، نژاد و فرهنگی می تواند با ورود به پایتخت عنصری از وجود خویش را در آن دریابد. بی شک اصالت فرهنگ می تواند در راستای شناخت بهتر از هویت فرهنگی یک شهر، مورد توجه گردشگران باشد و نوعی جاذبه گردشگری تلقی گردد. با ویژگی هایی که از شهر تهران به چشم می خورد، یک هویت یکپارچه و منسجم در دید گردشگر قرار نمی گیرد، تنها بخش هایی از شهر نماد تاریخ و گذشته تهران عصر قاجار هستند و باقی مناطق نیز در زیر ساختمان های آسمان خراش مدفون گشته اند. در این میان چندگانگی فرهنگی نیز از تردد روزانه به تهران نمایان می شود.

تهران؛ بازمانده از هویت فرهنگی گردشگری
تصویر 2: شهر تهران، منبع عکس خبرگزاری ایسنا

اگرچه اصالت فرهنگی منحصر به فرد یک شهر، خود از ارزش های فرهنگی در گردشگری به شمار می رود، با این حال شاید باید با وضعیت فعلی داستان دیگری برای گردشگری تهران نقل کرد. تهران به جهت تنوع هم در بناهای شهر، هم مسیر تردد و عبور و مرور، المان فرهنگی منحصر به فردی از یک ویژگی مشخص را با خود به همراه ندارد.

این امر خود نکته ای برای تصویرسازی شهری برای همگان است! نه فقط مناطق قدیمی تهران، بلکه معماری مدرن و ساخت و سازهای جدید نیز خود می توانند گردشگر از قشرهای متفاوتی را به خود جلب نمایند. اگرچه در نگاه کلی چندگانگی هویتی تهران به عنوان یک آسیب در نظر گرفته می شود، اما می توان در شرایط فعلی برنامه های متفاوتی از گردشگری را برای این تنوع در نظر گرفت.

تهران می تواند به عنوان پایتخت، شهر چند اقلیم و فرهنگ ایرانی در نظر گرفته شود که برای گردشگران متفاوت با علایق گوناگون جاذب بوده و بخش های متنوعی از جاذبه های فرهنگی گردشگری را برای گروه های مختلف گردشگران فراهم نماید. این امر مستلزم برنامه ریزی جامع و رویکرد یکپارچه به گردشگری شهر تهران می باشد.

برچسب ها: تهرانشهرهویت فرهنگی
نوشته قبلی

بخش خصوصی درجای رانت خصوصی، عامل توسعه شهر

نوشته‌ی بعدی

منظر نفت و چالش­های آن در دوران پسانفتی

مهدیه شهرابی فراهانی

مهدیه شهرابی فراهانی

دکترای تخصصی مدیریت گردشگری و مدیر اداره تحقیق و توسعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی

مطالب مرتبط - Related Post

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

پنج‌شنبه 19 خرداد 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

ولگردی را تجربه کنید!

قصه گویی در سفر

نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

نوشته‌ی بعدی
منظر نفت و چالش­های آن در دوران پسانفتی

منظر نفت و چالش­های آن در دوران پسانفتی

اهداف شعاری و اقدام تکراری در آیین ­نامه­ طراحی معابر شهری مصوب 1399

اهداف شعاری و اقدام تکراری در آیین ­نامه­ طراحی معابر شهری مصوب 1399

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم