• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری

گردشگری سرگردان در ميان تعابير مختلف

پروانه پرچکانی نویسنده: پروانه پرچکانی
جمعه 1 اسفند 1399
در گردشگری
A A
0

چندوجهی ‌بودن موضوع فرهنگ به همراه انتزاعی ‌بودن کارکردهای آن سبب شده است که رویکردهای متفاوت و گاه متعارضی در این خصوص شکل بگیرد که اين امر درخصوص گردشگري نيز صادق است. گردشـگری به عنوان حوزۀ معرفتی جدید بشـر در میان تعابیـر مختلف از آن سـرگردان است. هنوز در بين محققان اتفاق نظر واحدي مبني بر اين که گردشگري يک پديده فرهنگي، اقتصادي، طبيعي يا تلفيقي از همه آن هاست، وجود ندارد.

با اين حال بسیاری از صاحب ‌نظران معتقدند، گردشگری پیش از آن که یک صنعت و فعالیت اقتصادی باشد، پدیده ‌ای است فرهنگی و در ایجاد تغییرات فرهنگی بسیار موثر است. گروهي ديگر گردشگري را نظامـی از معنـا و معرفـت مي دانند کـه فرصـت یادگیـری را بـرای گردشـگران فراهـم می کنـد. گونه هاي متعدد گردشگري اعم از اکوتوريسم، گردشگري فرهنگي، گردشگري ماجراجويانه، شهري، روستايي و… براي خروج از اين سرگرداني طراحي شده اند ولي در علم و عمل هنوز نتوانسته اند، ساختار مقبولي ارائه دهند.

بیشتر بخوانید - Read More

شهرهای خلاق ایران

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

از اين رو نياز به يک رويکرد جديد حس مي شود. شايد رويکردي با ساختاري مشخص و اهدافي معين که بتواند با ترکيب گونه هاي مختلف پاسخگوي نيازهاي متنوع گردشگران بوده و ياري بخش ذينفعان گردشگري باشد. به طور مثال «کالونچر يا فرهنگ جویی ریسکی» رویکرد نوینی از ترکیب دو گونه پرطرفدار گردشگری فرهنگی و گردشگری ماجراجویانه است.

گردشگری فرهنگی «Cultural tourism» از یک‌ سو عاملی برای ایجاد میل یا نیاز به سیر و سیاحت است و از سوی دیگر نقش اساسی در تعیین رفتارها، نگرش ها و روش ‌های زندگی مردم ایفا می ‌کند. گردشگری ماجراجویانه يا «Adventure tourism» نیز نوعی گردشگری است که بر مبنای هدف یا ایجاد هیجان و کسب تجربه ­های نو برای گردشگران بوده، در محیط­های طبیعی برگزار می ­شود و انواع زميني، هوايي، دريايي و همچنین سخت و نرم دارد.

گردشگران ماجراجو معمولاً تمایل شدیدی به کشف ناشناخته ­ها در محیط طبیعی دارند و این نوع از گردشگری اغلب در مناطق بکر و دور از هیاهو­ی شهری انجام می ­پذیرد. انجمن تجارت و ماجراجویی، گردشگری ماجراجویانه را فعاليتي می­ داند که شامل حداقل سه ویژگی فعالیت ­های فیزیکی، محیط طبیعی و فرهنگ غوطه ­وری (تعامل با ساکنان محلی) باشد. از آن جا که فرهنگ، عامل اصلی تفاوت های اجتماعی است که در غیاب آن، همه جا شبيه هم خواهد بود و بنا به شرحي که گذشت در گردشگري ماجراجويانه، فرهنگ غوطه وري يکي از ارکان اصلي به شمار مي آيد، احساس نياز به رويکردي نوین باعث مي شود که «فرهنگ جويي ریسکی يا کالونچر» متولد گردد.

گردشگري سرگردان در ميان تعابير مختلف
تصویر 1: زن عشاير بختياري در چهارمحال بختیاری، روستای سرآقاسی. عکاس: کیان نادری

در این رويکرد، گردشگران با انگيزه به دست آوردن تجربه و به چالش کشیدن مهارت ­ها و توانایی ­های خود، معمولا محيط و طبيعت بکر و دور از دسترس افراد عادي را انتخاب مي کنند ولي همزمان فرهنگ ساکنان بومي شامل شيوه معيشت، موسيقي، غذا، لباس، ادبيات، جاذبه هاي تاريخي و… به اندازه فعاليت ماجراجويانه برايشان اهميت دارد و همواره اين فرهنگ جويي با نوعي ريسک همراه است.

به طورمثال در اين رويکرد گردشگران ترجيح مي دهند بدون اينکه از کيفيت يا خوشايندي اقامت یا غذای محلی اطمينان داشته باشند، آن را انتخاب کنند يا موسيقي مورد علاقه خود را موقت کنار گذاشته و شنیدن موسیقی جدید با هنرمندان محلي را تجربه کنند. به عبارتی در کالونچر یا فرهنگ جویی ریسکی علاوه بر تجربه هیجان محیط طبیعی، تجربه هيجان شنيدن، ديدن، چشيدن، پوشیدن، برقراري ارتباطات جديد و… به تجربه هاي گردشگر افزوده مي شود که در دل خود ارزش هاي شخصي براي گردشگران به ارمغان مي آورد.

شايد بتوان اذعان داشت که کالونچر يا فرهنگ جويي ريسکي يک رويکرد است. رويکردي که نیازمند اعتماد به‌ نفس و روحیه بالاتر، ميل بيشتر به تجربه هيجان فرهنگي، خبرگی والاتر و مهارت­های اخلاقي تر برای لذت بردن توامان از فعالیت ­هاي ماجراجویی طبيعي و فرهنگي است که علاوه بر ارزش هاي اجتماعي، نوعي ارزش آفريني فردي نيز در دل خود دارد. با اين حال ماهيت پوياي گردشگري سبب ايجاد تعابير متفاوت از اين پديده شده و شايد رويکرد ترکيب گونه ها بتواند به اين فعاليت فرهنگي کمک نمايد.

برچسب ها: گردشگریگردشگری فرهنگیگردشگری کالونچر
نوشته قبلی

تطبیق سازمان فضایی شهر با مقتضیِات صنعت

نوشته بعدی

هویت بخشی و ارتقا منظر شهری؛ شعار یا برنامه عملی؟

پروانه پرچکانی

پروانه پرچکانی

پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشکده نظر و دانشگاه علم و فرهنگ

مطالب مرتبط - Related Post

شهرهای خلاق ایران

شهرهای خلاق ایران

یکشنبه 17 مهر 1401
احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

شنبه 2 مهر 1401

برنامه ریزی فضایی و اکوتوریسم

گرانی سفر و شوک به سلامت جامعه

مکتب استثنا‌گرایی و اکوتوریسم

«بازی» در گردشگری خلاق

نوشته بعدی
هویت بخشی و ارتقا منظر شهری؛ شعار یا برنامه عملی؟

هویت بخشی و ارتقا منظر شهری؛ شعار یا برنامه عملی؟

صادرات نخل پس از صادرات خاک

صادرات نخل پس از صادرات خاک

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم