• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
چهارشنبه 8 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر

شبکه آزادراهی، توسعه افسارگسیخته و تخریب منظر سرزمین

سعید غلام‌پور توسط سعید غلام‌پور
جمعه 3 اردیبهشت 1400
در منظر, منظر راه
A A
0

ملاک عمل برنامه ‌ریزان، طراحان و دست ‌اندرکاران شبکه آزادراهی و امر راهسازی کشور چیست؟ افزایش توجه افراطی به سرعت سفر، امروز از دغدغه به اصل تبدیل شده است و همین امر توجیهی برای احداث انواع تونل، پل و سایر دخل و تصرف های بی حساب و کتاب در طبیعت است. مداخلات بی حد و مرز در طبیعت، خشم طبیعت را به همراه دارد؛ چرا که همسو با نظام های طبیعی نیست.

گواه این مساله ریزش مسیر، درست کمی بعد از افتتاح آزادراه تهران- شمال بود که مسیر تازه احداث شده را مسدود کرد. یا در مثالی دیگر در زمان برف و بوران مسیرهای آزادراهی قزوین به رشت مسدود و بلااستفاده می شود، در صورتی که جاده قدیم کماکان به کار خود ادامه می دهد. شاید علت اصلی این است که گذشتگان همسو با طبیعت جاده ها و راه ها را احداث می کردند. در صورتی که امروز تنها متوصل به قدرت علوم فنی شده ایم و لحظه ای به فکر عواقب اعمال سلطه جویانه خود نیستیم.

این عملکرد خروجی تفکر مسمومی ست که نتیجه ای جز تخریب سرمایه های منظرین ملی به دنبال نخواهد داشت. در آئین نامه ها و ضوابط منتشر شده کمتر بر حفظ منظر سرزمینی تاکید شده و طرح های اجرایی کمتر احترام منظر بستر طرح را داشته اند.

بیشتر بخوانید

قرائت منظر شهری

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

نقش منظر در شبکه آزادراهی کشور

به جاست که شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان متولی اصلی توسعه شبکه آزادراهی و راه‌ های زمینی توجه بیشتری به ارزش‌ های منظر راه داشته باشد. در این میان ضرورت دارد امر راهسازی با مشارکت بیشتر متخصصین منظر انجام گیرد. در صورتی به نظر می رسد؛ امر راهسازی در حال حاضر بیشتر بر دانش متخصصین علوم فنی تکیه دارد. البته تنها یکی از ابعاد منظر راه، احترام به طبیعت پیرامون و زمینه احداث راه ‌هاست.

شبکه آزادراهی، توسعه افسارگسیخته و تخریب منظر سرزمین
تصویر 1: طبیعت خود انتقام دخل و تصرف بدون توجه و دانش را خواهد گرفت.

از آن مهمتر، ارزش های ذهنی نهفته در منظر راه است. یکی از این ارزش های ذهنی، سکونت پذیری راه هاست که مدل های جدید برخورد با پدیده راه، آن ها را خالی از سکنه کرده است. زمانی کندی مسیرهای قدیمی به بومیان منطقه فرصت عرض اندام می داد. همچنین مسافران نیز مجال می یافتند تا زمانی را توقف کرده و ضمن برقراری تعامل، خاطره سازی کنند. اما در نقطه مقابل، سرمشق راه های جدید تنها حرکت سریع بوده و فرصت تفکر را هم از مسافران گرفته است.  

از پیامدهای نامطلوب سیطره علوم فنی بر منظر راه، تضعیف مسیرهای ارگانیک و همسو با طبیعت قدیم، و از سوی دیگر تحمیل مسیرهای هندسی بلند بر بستر طبیعی است. جالب توجه است همان طور که اشاره شد و این طرح های جدید راه زیست پذیری راه را نشانه می گیرد. علاوه بر آن حس تعلق مسافرین به راه را نیز کمرنگ کرده، و خود موجب افزایش خستگی سفر و در نتیجه کاهش ایمنی خواهد شد. بنابراین آمار منتشر شده تلفات رانندگی چیزی دور از انتظار نخواهد بود. بدین ترتیب گسترش شبکه آزادراهی با رویه فعلی قطعا چاره جویی صحیحی منطبق با نیاز مسافرین امروز نیست.

برچسب ها: آزادراهتخریب منظرراهسازیمنظر سرزمین
نوشته قبلی

زیبایی هندسه ایرانی همیشه در تقارن نیست.

نوشته‌ی بعدی

مدیریت شهری نمایشی؛ قسمت سوم: نوسازی

سعید غلام‌پور

سعید غلام‌پور

دکتری معماری منظر دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

مطالب مرتبط - Related Post

قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نوشته‌ی بعدی
مدیریت شهری نمایشی؛ قسمت سوم: نوسازی

مدیریت شهری نمایشی؛ قسمت سوم: نوسازی

اهمیت توجه به حافظه جمعی در مدیریت شهری

اهمیت توجه به حافظه جمعی در مدیریت شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم