پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
  • دوشنبه 3 مهر 1402 16:57
جستجو
Close this search box.
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

مدیریت شهری نمایشی، قسمت پنجم: کارنامه شورای پنجم شهر تهران

یاسمین راشدی‌اسکویی نویسنده: یاسمین راشدی‌اسکویی
یکشنبه 20 تیر 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران چگونه عمل کرد؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از متخصصین، صاحب نظران و منتقدان را در آستانه انتخابات دور ششم شورای شهر تهران به خود مشغول کرده است. شورای اصلاح طلب شهر تهران که با رای بالایی بر سر کار آمد تا به امیدها و خواسته های شهروندان جامه عمل بپوشاند، حالا با حواشی بسیاری مورد نقد است؛ از تغییر مکرر شهردار تهران تا انتصابات شهردار مناطق و پرونده فساد مالی.

برای نقد عملکرد هر نهادی لازم است ابتدا وظیفه آن ارگان به خوبی شناخته شود تا بتوان به او نمره داد. منصوری معتقد است که «رسالت شورا، نظارت است. اما شوراییان نظارت را غیر موثر و تشریفاتی می‌ دانند و بجای تعریف ساز و کارهای مفید برای عملیاتی کردن این اختیار، سراغ سهم‌ خواهی از تصدی می ‌روند». در حالی که این جمله به خوبی دلیل اصلی ضعف عملکرد و پاشنه آشیل شوراها را بیان می کند، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، با آگاهی از نقدهای وارده «بی ثباتی و تغییرات شهردار در سه سال گذشته» را دلیل «فاصله عملکرد موجود با عملکرد مطلوب، نارضایتی‌ها و انتقاداتی» که وجود دارد، می داند.

بیشتر بخوانید - Read More

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

«شورا، بعنوان ناظر، موظف است «اقدامات» شهرداری را با «سیاست ها»ی مصوب خود مستمرا انطباق دهد و نتیجه را به اطلاع عموم برساند. چنانچه وزن تخلف از سیاست ها زیاد شد، شهردار را عزل کند. این مکانیزم بدلیل نشناختن مفهوم نظارت یا سوءاستفاده شوراییان برای کسب منافع، به سمت مداخله در تصدی منحرف شده است.» (منصوری، اردیبهشت 1400) شورا نه برنامه ‌ریز است و نه مجری‌. وکیل مردم است برای تایید صحت فرآیند برنامه‌ ریزی و اجرا‌. (منصوری، خرداد 1400)

اگر این تعریف را بپذیریم دخالت مستقیم شورا در برنامه ریزی، اجرا و تعریف پروژه های عمرانی، تصمیم گیری در موضوعاتی چون حمل و نقل عمومی یا معضل آلودگی هوای تهران، خارج از حیطه وظایف و به جای نظارت بر عملکرد شهردار و دستگاه اجرایی، اقدام به جای آنها است.

مدیریت شهری نمایشی، قسمت پنجم: کارنامه شورای پنجم شهر تهران
تصویر 1: پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شورای امید. عکس از خبرگزاری دانشجو

بررسی کارنامه شورای شهر و موضوع جلسات آن با این رویکرد، شفاف می شود؛ اختصاص بخش اعظمی از زمان جلسات به تغییر نام معابر، محلات، اماکن عمومی و … (در حدود 250 تغییر نام) نه تنها غیرمفید به نظر می رسد بلکه در سطح بسیار پایین تری نسبت به وظیفه اصلی شورا قرار دارد. در مقابل، سکوت شورا در مسئله بزرگی چون افشای فساد مالی و دستگیری شهرداران منطقه 2 و 8 که در فاصله کمی از این موضوع به عنوان مدیر نمونه شهرداری پایتخت و عضو هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان شهرداری تهران با حکم شهردار تهران منصوب شده بودند، جای سوال دارد.

اقدام به جای نظارت، با تضعیف جایگاه شورا، اجازه داوری و نقد شهردار را از آن می گیرد. از طرفی نهاد ناظر لازم است در اولین گام، عملکرد خود را شفاف و در اختیار شهروندان قرار دهد؛ در حالی که با مراجعه به وبسایت شورای شهر تهران مشخص می شود که هیچگونه گزارش عملکردی از سال 95 به بعد یا به عبارتی از آغاز به کار دوره پنجم شورا، وجود ندارد.

شورای پنجم شهر تهران با انتخاب چهار شهردار و یک سرپرست در دوره مدیریت خود، بالاترین آمار در این خصوص را در کارنامه خود دارد. این شورا که با شعار شفاف سازی و شهرداری تمام شیشه ای، فعالیت خود را آغاز کرد، پس از گذشت چهار سال محصول این هدف را به راه اندازی سامانه شفافیت شهرداری تهران خلاصه کرد.

این سامانه مرتبط ترین اقدام شورا با وظیفه اصلی این نهاد است. سامانه ای که با همت بهاره آروین، عضو کمیته شفافیت شورای شهر تهران، راه اندازی شد. اقدامی که هرچند عنوان خوبی دارد و می تواند آغازی برای موضوع شفافیت در شهرداری تهران و پایانی بر فساد گسترده و ریشه ای در این نهاد باشد، اما حداقل در این دوره نتوانست بیشتر از یک عنوان عمل کند.

برچسب ها: شورای پنجم شهر تهرانکارنامه شورای امید
نوشته قبلی

مناقشه مدیران شهری و شهروندان بر سر فضای عمومی

نوشته بعدی

از بحران تا ورشکستگی آبی

یاسمین راشدی‌اسکویی

یاسمین راشدی‌اسکویی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه تهران، طراح و ناظر پروژه های منظر شهری

مطالب مرتبط - Related Post

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

شنبه 18 شهریور 1402
در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

پنج‌شنبه 9 شهریور 1402

واکنش به زمزمه جابجایی بازار تهران/ سید امیر منصوری: جراحی قلب تهران یک ضرورت خطرناک است

واکاوی علل به سرانجام نرسیدن وعده ساخت 4 میلیون مسکن در گفت و گوی بازار نیوز با سید امیر منصوری؛

نشست تخصصی «شهرسازی روی آب» 1 شهریور برگزار می شود

بهترین زمان سفر به چابهار در ماه های مختلف بر اساس پژوهش محققان

نوشته بعدی
از بحران تا ورشکستگی آبی

از بحران تا ورشکستگی آبی

مدیریت شهری در ایران؛ نهاد سرمایه سوزی

مدیریت شهری در ایران؛ نهاد سرمایه سوزی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *