• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی

امیر میراحمدی توسط امیر میراحمدی
یکشنبه 31 مرداد 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

مطالبه گری بعد از ترک مسئولیت برای چه کسی سودمند است؟ بیماری کرونا که بیش از یکسال و نیم است، زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است، به صورت گسترده از تجمع افراد در مکان های عمومی منتقل می شود. در حالی که نحوه انتقال بیماری از ابتدای شیوع آن، مشخص شده بود و حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از اصلی ترین مکان های گسترش بیماری مطرح بود، این موضوع در شهر تهران کمتر مورد توجه قرار گرفت.

مسئله حمل و نقل عمومی و ازدحام شدید جمعیت در وسایل نقلیه عمومی باتوجه به محدودیت های طرح ترافیک در شهر تهران، در دوران کرونا از سوی بسیاری از کارشناسان و مردم مطرح شد و لغو محدودیت های مربوط به طرح ترافیک شهری برای تسهیل استفاده از خودروهای شخصی در جهت کاهش تعداد افراد استفاده کننده از وسایل عمومی و شکست چرخه انتقال بیماری به عنوان پیشنهاد اجرایی درخواست شد. هرچند این موضوع بارها مطرح شد، غالبا با مخالفت شهرداری و شورای شهر پنجم همراه بود.

به نظر می رسد مسئله طرح ترافیک در تهران بیش از آنکه راه حلی عملکردی برای کنترل آلودگی هوای شهر باشد، منبع درآمدی برای شهرداری است. تعیین محدوده های طرح ترافیک به ذات خود منفی نیست اما اگر به منبع اصلی درآمد شهرداری تبدیل شود و حتی در زمانی که جان مردم به خطر می افتد حاضر به لغو آن نباشد، جای سوال پیدا می کند.

بیشتر بخوانید

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

«علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بارها در جریان نشست ها و گفت و گو های مختلف با رسانه ها و مسئولان ملی اعلام کرده بود که پاشنه آشیل شیوع ویروس کرونا در پایتخت، ناوگان حمل و نقل عمومی است و باید با لغو طرح ترافیک از تجمع مردم در چنین سیستم هایی کاست و جلوگیری کرد» (خبرگزاری ایرنا، 24اردیبهشت1400). این درحالی است که پیش تر در پاییز و زمستان 1399 که شیوع موج سوم کرونا مطرح بود، بارها مسئله لغو طرح ترافیک مطرح شد ولی شورای شهر موضوع را بر گردن شورای ترافیک انداخت و به بهانه آلودگی هوا به آن رای نداد.

«حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران، درباره مسئولیت مدیریت شهری در برابر گسترش کرونا خاطرنشان کرد: مسئولیت مدیریت شهری تسهیل در رفت و آمد و ترافیک و ضد عفونی کردن وسایل نقلیه است که شهرداری این اقدامات را انجام داده است. وی درباره احتمال لغو طرح ترافیک ابراز داشت: مسئولیت لغو طرح ترافیک با شورای شهر نیست» (خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، 15شهریور 1399).

نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی
تصویر 1: لغو نشدن طرح ترافیک به بهانه آلودگی هوا و سلامت شهروندان به یکی از عوامل بالاترین آمار فوتی های کرونا در تهران تبدیل شد. عکس از باشگاه خبرنگاران جوان، 9مهر 1399.

«انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، با اشاره به اجرای طرح ترافیک، یادآور شد: با توجه به آغاز فصل پاییز طرح ترافیک لغو نمی‌شود و قطعا اجرا می‌شود تا شاهد آلودگی هوا نباشیم» (خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، 8مهر 1399). در حالی، بارها تعیین موضوع لغو یا اجرای طرح ترافیک به شورای ترافیک تهران ارجاع داده شد، که طبق اعلام محمد علیخانی، عضور شورای پنجم شهر تهران، در شورای ترافیک تهران دستگاه‌هایی مثل راهنمایی و رانندگی، استانداری و شهرداری حضور دارند (خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، 26مهر 1399).

به نظر می رسد شورای ترافیک، بیشتر شیوه ای برای نامشخص شدن مسئول تصمیم گیری در خصوص وضعیت طرح ترافیک تهران و بهانه ای برای شانه خالی کردن شورا از مسئولیت موضوع است. حالا پس از گذشت چندین ماه از موضوع، درحالی که کار شورای پنجم در مدیریت شهری تهران به پایان رسیده است، محسن هاشمی، رئیس سابق شورا، با اشاره به بیشترین آمار فوتی های کرونا در هفته گذشته در تهران، درباره مربع ناکامی مقابله با کرونا، یکی از عوامل شکست در مقابل گسترش بیماری را رسیدگی نکردن به موضوع حمل و نقل عمومی در تهران می داند (خبرگزاری انتخاب، 11مرداد 1400).

توجه دیرهنگام رئیس شورای سابق شهر تهران به موضوع حمل و نقل عمومی و تاثیر آن بر شیوع بیماری، در زمانی که دیگر مسئولیتی ندارد و در جایگاه تصمیم گیری نیست، جالب توجه است. معلوم نیست روی سخنش با چه کسی است؛ تصمیمات مدیریت شهری قبلی را زیرسوال می برد یا برای نقد شورای ششم زمینه چینی می کند…

برچسب ها: تهرانطرح ترافیککرونا
نوشته قبلی

«بی خاصیت کردن» و «تفسیر به رای»؛ دو اشتباه در ترجمه کتاب

نوشته‌ی بعدی

منظر نیمه خصوصی؛ فرصت و تهدیدی برای منظر شهر اهواز

امیر میراحمدی

امیر میراحمدی

کارشناس ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی، طراح و ناظر پروژه منظر شهری

مطالب مرتبط - Related Post

جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته‌ی بعدی
منظر نیمه خصوصی؛ فرصت و تهدیدی برای منظر شهر اهواز

منظر نیمه خصوصی؛ فرصت و تهدیدی برای منظر شهر اهواز

به دنبال پیوستگی در معماری ایرانی

به دنبال پیوستگی در معماری ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم