پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
  • سه‌شنبه 11 مهر 1402 16:44
جستجو
Close this search box.
صفحه اصلی شهر ساختار قدرت

همکاری با قطر چگونه پیش خواهد رفت؟!

یونس غربالی‌مقدم نویسنده: یونس غربالی‌مقدم
سه‌شنبه 23 فروردین 1401
در ساختار قدرت, شهر
A A
0

تجربه دیروز، فرصت امروز؛ همکاری با قطر چگونه پیش خواهد رفت؟!

همکاری در پروژه تونل دریایی قطر_ایران

از ناکامی های دیروز چه درس آموزه هایی برای همکاری با قطر داریم؟ آیا ج.ا.ایران به عنوان اصلی‌ترین مسیر مراوداتی دوحه قرار خواهد گرفت؟ پروژه تونل دریایی قطر ایران تا چه اندازه در پیشبرد اهداف توافقنامه موثر خواهد بود؟

در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ به بهانه حمایت قطر از تروریسم، عربستان سعودی و متحدانش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند و پس از آن ایجاد یک کانال دریایی از منطقه سَلوی تا خور العدید در امتداد ساحل شرقی عربستان به طول ۶۰ کیلومتر، با تامین مالی ۲.۸ میلیارد دلار توسط عربستان و امارات و اجرای آن به وسیله مصری ها که قطر را به یک جزیره محصور و منزوی تبدیل نماید در دستور کار قرار گرفت. این در حالی است که قطر این پروژه را به عنوان ابزار فریبکارانه نام برد. محاصره دریایی، زمینی و هوایی قطر، تنها راه ارتباطی این کشور را ایران و آب‌های بین‌المللی خلیج فارس باقی می گذارد.

بیشتر بخوانید - Read More

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

همکاری با قطر چگونه پیش خواهد رفت؟!

هنگام تحریم قطر توسط کشورهای عربی، دولت‌ های ایران و قطر در پیشبرد دیدارهای دوجانبه تجارت بسیار فعالانه عمل کردند اما مشکلات متعدد در ساختار تولید و صادرات به ویژه در حوزه استانداردهای پایین محصولات و خدمات صادراتی مانع از رشد پایدار تجاری بین دو کشور گردید و این کشورهای روسیه، ترکیه و آذربایجان بودند که سهم قالبی در بازار نوپدید قطر به دست آوردند.

اکنون پس از نزدیک به پنج سال و با سفر رئیس محترم جمهور و هیئت همراه به قطر فرصتی دوباره در حال شکل‌گیری است. توافق در خصوص توسعه حمل و نقل و هوایی، دریایی و گذر از کٌریدورهای عبوری از ایران جهت پیوند بازار کشورهای افغانستان، CIS، حوزه قفقاز و اروپای غربی به قطر، طرح ‌های واقع بینانه تری هستند تا در سایه پروژه «مطالعات آبراه دریایی بین ایران و قطر» که قصد دارد پاسخی متوازن بر طرح سیاسی تبدیل قطر به «جزیره منزوی» برقرار سازد، اجرا گردند.

در چنین شرایطی به کارگیری استراتژی توسعه همکاری ‌های دوجانبه، تدوین ساز و کارهای اجرائی سریع و آسان برای تضمین تأمین کالا و خدمات مورد نیاز که مطابق با استاندارد های مورد انتظار قطر به ویژه در آستانه بازی‌ های جام جهانی ۲۰۲2 باشد، برای تبدیل ایران به اصلی ‌ترین مسیر مراوداتی دوحه ضرورت دوچندانی دارد.

خوشبختانه در خلال تحولات حمل و نقل پیرامون کشورمان و روابط سیاسی حاکم میان کشورهای همسایه، سیاست خارجی مناسبی در جهت پیشبرد اهداف اقتصادی اتخاذ شده است و انتظار می‌رود تمامی دستگاه‌های ذیربط ضمن هماهنگی با یکدیگر چابکی لازم را در استفاده حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های درونی خود انجام دهند.

با وجود رویکرد صحیح فوق الذکر که البته در دوره های مختلف نیز به تناوب اتفاق افتاده است، این سئوال همچنان باقی است که انتظار مذکور مبنی بر چابکی دستگاه های حاکم و تاثیرگذار بر سیاست های مناسب اقتصادی و سیاسی کشور چگونه باید تحقق یابد؟

برچسب ها: ایرانقطر
نوشته قبلی

انسان، طبیعت و اومانیسم

نوشته بعدی

مدیریت ایجابی، مدیریت سلبی

یونس غربالی‌مقدم

یونس غربالی‌مقدم

پژوهشگر دکتری ساماندهی

مطالب مرتبط - Related Post

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

شنبه 18 شهریور 1402
در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

پنج‌شنبه 9 شهریور 1402

واکنش به زمزمه جابجایی بازار تهران/ سید امیر منصوری: جراحی قلب تهران یک ضرورت خطرناک است

واکاوی علل به سرانجام نرسیدن وعده ساخت 4 میلیون مسکن در گفت و گوی بازار نیوز با سید امیر منصوری؛

نشست تخصصی «شهرسازی روی آب» 1 شهریور برگزار می شود

بهترین زمان سفر به چابهار در ماه های مختلف بر اساس پژوهش محققان

نوشته بعدی
مدیریت ایجابی، مدیریت سلبی

مدیریت ایجابی، مدیریت سلبی

آیا سرزمین، یک منظر فرهنگی است؟!

آیا سرزمین، یک منظر فرهنگی است؟!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *