• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 6 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر مبانی نظری هنر

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

مریم اسماعیل‌دخت توسط مریم اسماعیل‌دخت
دوشنبه 2 خرداد 1401
در مبانی نظری هنر, هنر
A A
0

استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

هنر از انحصار دنیای واقعی تا دنیای مجازی

هنرهای سنتی جایگاه خود را در تولید آثار هنری و نمایش موزه ای برای نسل جدید، در مقیاس جهانی حفظ کرده اند؟

تا قبل از نقلاب صنعتی، هنر به مثابه موجودیتی تشریفاتی در قالب هنرهای دستی در اختیار طبقه ای خاص بود. پس از انقلاب صنعتی و تغییر اساسی در شیوه تولید و تکثیر آثار هنری به شیوه تولید ماشینی، هنر از انحصار طبقه ای خاص خارج شد و کپی ماشینی از یک شی با ارزش یا هنری، جنبه عمومی تری را به هنر بخشید. به طوری که قیاسی میان هنرهای دستی و هنرهای ماشینی صورت گرفت و جان دمیده شده در هنرهای دستی با هنر تقلیدی و تولید انبوه ماشینی مقایسه می شد. گرچه این تغییر پارادایمیک در اشاعه هنر و تکریم شی هنری، برای نسل امروزی عادی شده است.

تحول در بیان هنر از یک طرف، و عمومی شدن مخاطب هنری، تحت تاثیر انقلاب ها و جهش های علمی و اجتماعی قرار می گیرد، به عنوان مثال انقلاب در ارتباطات و ظهور هنر دیجیتال نمونه ای مشابه از این تغییرات است. با عمومی شدن فضای مجازی و پیشرفت در دنیای ارتباطات، هنر از انحصار دنیای واقعی در اختیار عامّه هم پا را فراتر گذاشت و مرزهای کالبدی-تجربی هنر جای خود را به هنر مجازی داد.

بیشتر بخوانید

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

تا جایی که امروزه هنر دیجیتالی جسم زدایی شده در دنیای مجازی نظیر توکن های غیر قابل معاوضه (NFT) نمایش موزه ای ارتباطات و تکنولوژی مشابه موزه آینده دبی (تصویر 1) با استقبال نسل جدید عرصه را بر هنرهای سنتی و نمایش موزه ای آن در دنیای واقعی تنگ کرده و مورد استقبال عموم واقع می شوند.

 بیان های جدید هنر در دنیای مجازی
تصویر1- تمایل عامّه در نمایش موزه ای هنر و تاریخ یا تکنولوژی؟- موزاه آینده دبی. ماخذ: https://www.expatmedia.net/hoverplane-landing-dubai-museum-future-real-reel/2022/02/

به عنوان مثال در سال 1392 طی مراسمی از تابلو معراج استاد فرشچیان رونمایی می شود (تصویر 2) و عده ای برای لذت و احترام به هنر دست استاد فرشچیان از چنین آثار برجسته ای بازدید می کنند.

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی
تصویر2- رونمایی از تابلو معراج استاد فرشچیان در سال 1392 جهت نمایش هنر در دنیای واقعی که اصالت اثر از هنرمند وام گرفته است. – ماخذ: https://tn.ai/143026

در مقابل در NFT معراج (تصویر 3) هنر در معرض دید عموم است که شخص و یا اشخاصی با خریداری این اثر هنری شناسنامه آن را به هردلیلی به نام می زنند. در نتیجه تغییراتی انقلابی در مخاطب هنری، هنرمند و اشاعه هنر و فضای نمایش اثر هنری و موزه ای در جریان است.

 بیان های جدید هنر در دنیای مجازی
تصویر 3- NFT معراج- اثری هنری از هنرمندی گمنام که با یک شناسنامه قابل فروش و هنر دیجیتالی در دسترس عموم به طور مجازی قرار دارد. ماخذ: https://iran-nft.com/mirage/

در این راستا دو سوال اصلی مطرح می شود: برای توسعه هنر و جذب مخاطب بین المللی، بایست همگام با تغییر نیازها و مطالبات هنر مردمی اقدام کرد یا وظیفه هنرمند دستکاری ذهن مخاطب و اشاعه هنر قابل لمس در نمایش موزه ای سنتی است؟ سوال دوم: آنچه امروز در دنیای واقعی در نمایش هنرهای تجسمی و خلاقانه به مثابه هنرِ موزه ای رنگ باخته و عرصه را برای هنر مجازی و بازنمایی موزه ای علم و تکنولوژی باز کرده است، در تلفیق هنر و مهندسی در معماری، منظر و طراحی شهری چه جایگاهی دارد؟  

به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور شیوه های جدید بازنمایی هنر و تمایلات عامّه تغییرات اساسی خواهد کرد و اندیشه های نسل جدید سوار بر قطار تغییرات، مطالبات جدیدی را خواهند داشت و اگر در خیال بر این قطار سوار شویم، معماری، منظر و شهر تغییرات اساسی خواهد کرد. همانطور که امیل زولا خطاب به هنرمندان نسل جدید می گوید: پدران شما شعر جنگل و رودخانه سرودند، شما باید شعر راه آهن و قطار و تولیدات صنعتی بسرایید، معماران، مهندسین منظر و طراحان شهری در دنیای ارتباطات و اطلاعات، چگونه شاعرانگی کنند؟

برچسب ها: نمایش موزه ایهنرهنر سنتیهنر معاصر
نوشته قبلی

احیای تکنوکرات قنوات

نوشته‌ی بعدی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

مریم اسماعیل‌دخت

مریم اسماعیل‌دخت

دکترای تخصصی معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

شنبه 10 مهر 1400

نبرد عقل و جهل

المان های مفهومی شهر و پرسه زنی خلاق

مبانی نظری فلسفی، چشم اسفندیار پژوهش هنر در ایران

مجسمه میدان حر تهران در ابهر!

نوشته‌ی بعدی
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401
نقش نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه در مدیریت شهری

نقش نهاد در پایش طرح های توسعه شهری

دوشنبه 30 خرداد 1401
کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه های محیطی

کاستی نظریه نحو فضا در ارتباط با مولفه‌های محیطی

پنج‌شنبه 26 خرداد 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم