پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

منصوری: مقصرین شکست طرح جامع 86 تهران به جای حساب کشی مدح می شوند!

چکیده: سید امیر منصوری استاد دانشگاه تهران گفت: مدیران نهاد تازه تاسیس طرح جامع برنامه‌ای تدارک کرده بودند که نشان می‌داد تحلیل درستی از مسئله اصلیِ موضوع ماموریت خود ندارند.

سید امیر منصوری استاد دانشگاه تهران گفت: مدیران نهاد تازه تاسیس طرح جامع برنامه‌ای تدارک کرده بودند که نشان می‌داد تحلیل درستی از مسئله اصلیِ موضوع ماموریت خود ندارند.

به گزارش نظرآنلاین، سید میر منصوری استاد دانشگاه تهران و رییس پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر در واکنش به برگزاری همایش «تهران آینده» از سوی نهاد راهبری و پایش طرح های توسعه ای شهر تهران، در حساب توییتری خود نوشت: در جلسه سالگرد تصویب طرح جامع ۸۶ تهران که ۷ آذر ۱۴۰۲ در شورای شهر تهران برگزار شد، سوال اصلی آن بود که علت تحقق تنها ۲۷ درصد طرح پس از گذشت ۱۶ سال از تصویب آن چه بوده است؟


مدیران نهاد تازه تاسیس طرح جامع برنامه‌ای تدارک کرده بودند که نشان می‌داد تحلیل درستی از مسئله اصلیِ موضوع ماموریت خود ندارند.


در کلیپ مصاحبه با مسئولان تهیه و تصویب کننده طرح‌ جامع، مصاحبه‌شوندگان افاضه فرمودند که ما چه شاهکاری کردیم. دستمان درد نکند. دردناکتر از همه، سخنان مشاور تهیه‌کننده طرح بود که در موضع طلبکاری خیانت خود در طرح جامع را به شرایط بیرونی و پس از طرح نسبت داد. سخنرانان برنامه همان شخصیت‌های کلیپ بودند.

دو شخصیت کلیدی طرح‌ جامع ۸۶ در کلیپ و جلسه غایب بودند : قالیباف و حبیب‌اللهیان. چرا؟


اعضای شورای جدید و صارمی معاون شهرسازی شهرداری علیرغم حضور در جلسه مجال اظهارنظر نیافتند. جلسه دو سخنران جدید شامل زاکانی شهردار و شاکری نماینده مجلس نیز داشت که حرف مسموع گفتند. اولی از ضرورت بازخوانی روح تهران برای طرح‌اندازی کالبد شهر گفت و دومی از ضرورت شناخت عواملی که مانع اجرای طرح جامع شدند.


اگر همین دو کار بخواهد انجام شود، باید از آنها که طرح معیوب را تهیه و تصویب کردند حساب‌کشی شود. در یک دادگاه عادل بعید است نوبت به عوامل فرعی برسد.


مهمترین علت شکست طرح جامع ضعف درونی و علمی آن بود که همان موقع نیز از سوی متخصصان و اساتید دانشگاه گفته شد اما مسوولانی که تصویبش کردند حاضر به شنیدن نشدند.


طرح جامع از طریق شگردی بنام پهنه‌بندی و ابزاری بنام کمیسیون توافقات، بی‌قانونی را قانونی کرد. پس از این شگرد هرگز تراکم‌فروشی و تغییر کاربری در تهران تخلف محسوب نشد.


در جلسه سالگرد نیز همان‌ها دوباره در مدح خود سخنرانی کردند و مقصر شکست طرح جامع را به بیرون طرح حواله کردند تا در مراسم سالگرد تصویب طرح جامع ۸۶، شاهد فرار به جلو مقصران اصلی شکست آن باشیم.

منصوری: مقصرین شکست طرح جامع 86 تهران به جای حساب کشی مدح می شوند!
منصوری: مقصرین شکست طرح جامع 86 تهران به جای حساب کشی مدح می شوند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزان مطالعه مطلب