• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر آیینی

چرا مناظر مذهبی ما در حال حجیم شدن هستند؟

امین مقصودی نویسنده: امین مقصودی
چهارشنبه 1 دی 1400
در منظر آیینی, منظر
A A
0

در طی سال های اخیر، اجرای طرح های توسعه حرم ها و مناظر مذهبی در ایران با بحث های فراوانی همراه بوده است. این طرح ها که معمولا با تخریب گسترده بافت های تاریخی پیرامونی این حرم ها همراه است، معمولا با انتقادهای فراوانی رو به رو می شود. در آخرین مورد از این طرح ها، می توان به طرح توسعه حرم های شاهچراغ و سید علاءالدین حسین در شیراز تحت عنوان طرح بین الحرمین اشاره نمود که خالی از جنجال نبوده است.

در این طرح برای توسعه و متصل نمودن این دو حرم در شهر شیراز، چیزی در حدود 200 خانه تاریخی احتمالا با تخریب مواجه خواهند شد (تصویر1). با توجه به انتقادات مطرح شده در این باره، حال این سوال به ذهن متبادر می شود که چرا اساسا مناظر مذهبی ما در حال حجیم شدن هستند؟

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

چرا مناظر مذهبی ما در حال حجیم شدن هستند؟
تصویر 1: پروژه بین الحرمین شیراز و محدوده مورد نیاز برای اجرای آن. منبع: فردانیوز

در پاسخ به این سوال، شاید بتوان این گونه جواب داد با توجه به رشد جمعیت، این نیاز وجود دارد که حرم های مذهبی برای پاسخ گویی به حضور بیشتر جمعیت توسعه پیدا کنند. با این حال با بررسی لایه های پنهان و اهداف نهان این طرح ها می توان به پاسخ هایی دیگر رسید.

اساسا مقبره سازی در سرزمین ایران سنتی دیرینه بوده است که پیش از اسلام نیز می توان نشانه هایی از آن را مشاهده نمود. با این حال تا پیش از اسلام حرم ها و مقابر مذهبی در ایران با نوعی سادگی و عدم پیرایش و بزرگ نمایی همراه بوده اند. در پس از اسلام حرم سازی و مقبره سازی در ایران با همان رویه ادامه می یابد. اما از دوره آل بویه که ادعای شیعه گری داشتند، حرم های مذهبی آغاز به رشد و توسعه می کنند. از این زمان به بعد، به نظر می رسد که توسعه حرم ها و مناظر مذهبی به بخشی از شیوه و سنت شیعه گری در ایران بدل می شود.

تاثیر شیعه گری بر توسعه مناظر مذهبی

به عبارت دیگر هر زمان که شیعه گری در ایران مورد توجه قرار می گیرد این سنت در مرکز توجه قرار می گیرد و حرم ها فرایند توسعه ای را طی می کنند. به عنوان مثال در دوران پهلوی دوم که خود را شاه شیعه می نامید این سنت مورد توجه قرار می گیرد و حرم امام رضا دچار توسعه می شود. در دوران پس از انقلاب نیز که شیعه گری در زمام کار است این سنت با شدت و حدت بیشتری دنبال می شود و به همین دلیل حرم ها نه تنها در درون ایران بلکه در خارج از مرزها نیز توسعه می یابند.

با این حال سنت شیعه گری مذکور به نظر می رسد که امروزه با نوعی نمایش قدرت سیاسی و اقتصادی نیز در کشور همراه شده است. به عبارت دیگر در این زمان به دلیل رقابت های سیاسی با دولت های سنی منطقه، به خصوص عربستان، توسعه حرم ها و مقابر شیعه، به وسیله ای برای نمایش قدرت سیاسی دولت ایران بدل شده است که در این نمایش قدرت، حرم های حجیم شده و توسعه یافته شیعی در برابر حرم های مذهبی و مقدس عربستان قرار می گیرند.

آنچه که مشخص است حجیم سازی حرم ها و مقابر مذهبی در کشور را بایستی با مجموعه ای از عوامل اعتقادی و سیاسی مرتبط دانست. نکته مهمی که در ارتباط با حجیم سازی حرم ها می تواند مورد توجه قرار گیرد این واقعیت است که در برخی از موارد اساسا این نیاز به حجیم سازی احساس نمی شود. به عبارت دیگر جمعیت مراجعه کننده به آن حرم مذهبی اساسا در حدی نیست که چنین توسعه شگرفی مورد توجه قرار گیرد. این موضوع در حقیقت نشان دهنده تسلط جنبه های اعتقادی و سیاسی بر مسائل مدیریتی و برنامه ریزی در ارتباط با این پروژه هاست.

برچسب ها: توسعهحرمشیعه گریمنظر مذهبی
نوشته قبلی

عدم تطابق منظر امروز رودخانه زاینده رود با منظر پیشین خود

نوشته بعدی

سهم اندک زنان دانشگاهی در کارآفرینی گردشگری

امین مقصودی

امین مقصودی

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
سهم اندک زنان دانشگاهی در کارآفرینی گردشگری

سهم اندک زنان دانشگاهی در کارآفرینی گردشگری

«موجود» اندیشی، «وجود» اندیشی و حقیقت معماری

«موجود» اندیشی، «وجود» اندیشی و حقیقت معماری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم